ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSN20195o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Wspólczesne systemy rolnictwa
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 9 / 9 / 0
Prowadzący: Dr hab. Maria Pytlarz-Kozicka
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student nabywa wiedzę z zakresu systemów rolnictwa konwencjonalnego, integrowanego, ekologicznego i precyzyjnego oraz kierunków zmian we współczesnym rolnictwie. Ma rozszerzoną wiedzę o systemach uprawy we współczesnym rolnictwie oraz najnowszych technologiach zwiększania produkcyjności i jakości płodów rolnych. Kojarzy i opisuje poszczególne systemy uprawy, wyjaśnia różnice między systemami rolnictwa. Umiejętności: Potrafi samodzielnie wykonać zadania z zakresu produkcji roślinnej. Opracowuje projekty z zakresu produkcji roślinnej w ramach zmianowania w konkretnych warunkach środowiska w ramach systemów rolnictwa. Potrafi samodzielnie przygotować opracowanie w formie pisemnej dotyczące produkcji roślinnej oraz oddziaływania rolnictwa na środowisko naturalne.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Ma świadomość odpowiedzialności producenta rolnego za jakość wytwarzanej żywności oraz za stan środowiska naturalnego. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych. Zna zasady prowadzenia indywidualnego przedsiębiorstwa w sektorze rolniczym.

Wymagania wstępne: Ogólna i szczegółowa uprawa roślin, gleboznawstwo, ochrona roślin, żywienie roślin.

Treści kształcenia: Rys historyczny uprawy roślin, kierunki zmian w systemach gospodarowania, uproszczenia w uprawie roślin i ich znaczenie w zmniejszeniu nakładów na produkcję, omówienie współcześnie istniejących systemów w rolnictwie (system konwencjonalny, integrowany i ekologiczny, rolnictwo biodynamiczne). Wykonanie przez studentów projektów zmianowania z opisaniem elementów uprawy, nawożenia i ochrony roślin w trzech systemach rolnictwa wg podanych założeń.

Literatura: - Biskupski A. 2003. Efekty agrotechniczne, środowiskowe i ekonomiczne w uproszczonej uprawie roli. W: Upowszechnianie zasad dobrej praktyki rolniczej. Mat. szkol. 87/03. IUNG Puławy, 151-172. - Borowiecki J., Podleśny J. 1992. Rolnictwo alternatywne i konwencjonalne w RFN. Fragm. Agron. 3, 96-103. - Faber A. 1998a. System rolnictwa precyzyjnego. I. Mapy plonów. Fragm. Agron. 57, 4-15. - Faber A. 1998b. System rolnictwa precyzyjnego. II. Analiza i interpretacja map plonów. Fragm. Agron. 57, 16-27. - Gozdowski D., Samborski S., Sioma S. 2007. Rolnictwo precyzyjne. SGGW, Warszawa. Granstedt A., Tyburski J. 2006. Współczesne europejskie systemy rolnicze. Fragm. Agron. 2, 72-95. - Kośmicki E. 1993. Tendencje rozwojowe rolnictwa na świecie i w Polsce. W: Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki. Red. U. Sołtysiak. Stowarzyszenie EKOLAND, Warszawa, 39-54. - Kuś J. 1995. Systemy gospodarowania w rolnictwie. Rolnictwo integrowane. Mat. szkol. 42/95, IUNG Puławy. - Kuś J., Fotyma M. 1992. Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego. Frag. Agro. 2, 75-86. - Perspective Analysis of Agricultural Systems. 2005. Technical Report EUR 21311, Brussels, Luxembourg. European Commission, Directorate General Joint Research Centre

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie ustne + projekt całokształtu uprawy roślin w omawianych systemach rolnictwa Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: prace w postaci projektów, prezentacja ppt, Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna i grupowa, dyskusja na ćwiczeniach.

Uwagi: