Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RRSN20195o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Wspólczesne systemy rolnictwaKierunek:
RolnictwoTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
9 / 9 / 0Prowadzący:
Dr hab. Maria Pytlarz-KozickaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Student nabywa wiedzę z zakresu systemów rolnictwa konwencjonalnego, integrowanego, ekologicznego i precyzyjnego oraz kierunków zmian we współczesnym rolnictwie. Ma rozszerzoną wiedzę o systemach uprawy we współczesnym rolnictwie oraz najnowszych technologiach zwiększania produkcyjności i jakości płodów rolnych. Kojarzy i opisuje poszczególne systemy uprawy, wyjaśnia różnice między systemami rolnictwa.
Umiejętności: Potrafi samodzielnie wykonać zadania z zakresu produkcji roślinnej. Opracowuje projekty z zakresu produkcji roślinnej w ramach zmianowania w konkretnych warunkach środowiska w ramach systemów rolnictwa. Potrafi samodzielnie przygotować opracowanie w formie pisemnej dotyczące produkcji roślinnej oraz oddziaływania rolnictwa na środowisko naturalne.Kompetencje:
Kompetencje społeczne: Ma świadomość odpowiedzialności producenta rolnego za jakość wytwarzanej żywności oraz za stan środowiska naturalnego. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych.
Zna zasady prowadzenia indywidualnego przedsiębiorstwa w sektorze rolniczym.Wymagania wstępne:
Ogólna i szczegółowa uprawa roślin, gleboznawstwo, ochrona roślin, żywienie roślin.Treści kształcenia:
Rys historyczny uprawy roślin, kierunki zmian w systemach gospodarowania, uproszczenia w uprawie roślin i ich znaczenie w zmniejszeniu nakładów na produkcję, omówienie współcześnie istniejących systemów w rolnictwie (system konwencjonalny, integrowany i ekologiczny, rolnictwo biodynamiczne). Wykonanie przez studentów projektów zmianowania z opisaniem elementów uprawy, nawożenia i ochrony roślin w trzech systemach rolnictwa wg podanych założeń.Literatura:
- Biskupski A. 2003. Efekty agrotechniczne, środowiskowe i ekonomiczne w uproszczonej uprawie roli. W: Upowszechnianie zasad dobrej praktyki rolniczej. Mat. szkol. 87/03. IUNG Puławy, 151-172.
- Borowiecki J., Podleśny J. 1992. Rolnictwo alternatywne i konwencjonalne w RFN. Fragm. Agron. 3, 96-103.
- Faber A. 1998a. System rolnictwa precyzyjnego. I. Mapy plonów. Fragm. Agron. 57, 4-15.
- Faber A. 1998b. System rolnictwa precyzyjnego. II. Analiza i interpretacja map plonów. Fragm. Agron. 57, 16-27.
- Gozdowski D., Samborski S., Sioma S. 2007. Rolnictwo precyzyjne. SGGW, Warszawa. Granstedt A., Tyburski J. 2006. Współczesne europejskie systemy rolnicze. Fragm. Agron. 2, 72-95.
- Kośmicki E. 1993. Tendencje rozwojowe rolnictwa na świecie i w Polsce. W: Rolnictwo ekologiczne od teorii do praktyki. Red. U. Sołtysiak. Stowarzyszenie EKOLAND, Warszawa, 39-54.
- Kuś J. 1995. Systemy gospodarowania w rolnictwie. Rolnictwo integrowane. Mat. szkol. 42/95, IUNG Puławy.
- Kuś J., Fotyma M. 1992. Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego. Frag. Agro. 2, 75-86.
- Perspective Analysis of Agricultural Systems. 2005. Technical Report EUR 21311, Brussels, Luxembourg. European Commission, Directorate General Joint Research Centre
Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie ustne + projekt całokształtu uprawy roślin w omawianych systemach rolnictwa
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: prace w postaci projektów, prezentacja ppt,
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna i grupowa, dyskusja na ćwiczeniach.Uwagi: