Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RTSS20221o15Rok / Semestr:
2015/2016 zimowyNazwa:
Inżynieria maszyn i pojazdów rolniczychKierunek:
Technika Rolnicza i LeśnaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 15 / 30Prowadzący:
prof. dr hab. Włodzimierz BiałczykJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości dotyczące zastosowań komputerowych metod symulacyjnych w rozwiązywaniu zagadnień z zakresu inżynierii rolniczej. Rozpoznaje czynniki kształtujące trwałość i niezawodność narzędzi skrawających glebę. Kojarzy i opisuje praktyczne zastosowanie metod statystycznych do oceny jakości pracy narzędzi rolniczych. Nabywa wiadomości z zakresu użytkowania pojazdów i maszyn w różnorodnych warunkach ich eksploatacji. Zna rozwiązania konstrukcyjne stosowane w nowoczesnych pojazdach rolniczych i leśnych. Student nabywa teoretyczne wiadomości związane z rozwiązaniami technicznymi poszczególnych grup maszyn i urządzeń. Wyjaśnia ich oddziaływanie na glebę roślinę i operatora. Kojarzy i opisuje technologie prac z wykorzystaniem analizowanego sprzętu.
Student nabywa umiejętność zastosowania metod symulacyjnych i statystycznych do wspomagania prac inżynierskich w zakresie oceny jakości pracy, trwałości i niezawodności narzędzi skrawających glebę.Nabywa umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o wyniki analiz statystycznych i wyniki symulacji komputerowych. Potrafi dobierać odpowiednie metody statystyczne i numeryczne do rozwiązywania problemów w zależności od zmiennych zadań inżynierskich. Student nabywa umiejętność doboru parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów do konkretnych warunków pracy. Wskazuje możliwości zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazdy rolnicze. Analizuje warunki opłacalności użytkowania pojazdów rolniczych i nowoczesnych specjalistycznych maszyn leśnych.
Kompetencje:
Student wykazuje zrozumienie stosowania metod numerycznych i statystycznych do analizy i wnioskowania w zakresie oddziaływania narzędzi rolniczych na glebę. Docenia zasady prawidłowej oceny zjawisk zachodzących na styku narzędzie-gleba. Ocenia i wyjaśnia wyniki analiz przeprowadzonych przy zastosowaniu narzędzi matematycznych, informatycznych i statystycznych w odniesieniu do jakości pracy narzędzi, ich trwałości i niezawodności. Student wykazuje zrozumienie zagadnień związanych z konstrukcją i oddziaływaniem poszczególnych środków technicznych. Organizuje poszczególne prace i dobiera odpowiednie maszyny. Wymagania wstępne:
Matematyka, statystyka, nauka o materiałach, wytrzymałość materiałów mechanika, podstawy konstrukcji maszyn. Treści kształcenia:
Czynniki determinujące przebieg i intensywność zużycia elementów skrawających glebę. Wpływ eksploatacji na wytrzymałość narzędzi rolniczych. Zastosowanie elementów statyki i dynamiki do rozwiązywania podstawowych zagadnień związanych z odkształcaniem i przemieszczaniem gleby narzędziami rolniczymi. Metody statystycznej oceny jakości pracy wybranych urządzeń technicznych stosowanych w rolnictwie. Użytkowanie sprzętu rolniczego w terenach podgórskich i górskich. Zasady doboru głównych parametrów eksploatacyjnych pojazdów rolniczych. Tendencje rozwojowe nowoczesnych pojazdów rolniczych. Nowoczesne wielooperacyjne maszyny leśne. Konstrukcja oraz zasady użytkowania sprzętu do prac na małych powierzchniach. Rozwiązania konstrukcyjne urządzeń do nawadniania wybranych powierzchni.Literatura:
Dajniak H.: Ciągniki, Teoria Ruchu i Konstruowanie. WKiŁ 1979
Jakliński L. 2006: Mechanika układu pojazd – teren w teorii i badaniach. Wybrane zagadnienia”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Praca zbiorowa: Wybrane zagadnienia regulacji i obsługi maszyn rolniczych. Wyd. SGGW, Warszawa 1993
Skrobacki A., Ekielski A.: Pojazdy i ciągniki rolnicze. Wieś Jutra 2006
Waszkiewicz Cz., Kuczewski J.: Maszyny rolnicze. Cz. 1., Cz. 2. WSiP, Warszawa 1996
Metody oceny:
Wiedza: Egzamin pisemny
Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena wykonanych projektów, ocena ustnej prezentacji
Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach
Uwagi: