Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BCS10405o15Rok / Semestr:
2015/2016 zimowyNazwa:
Botanika Kierunek:
Biologia człowiekaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
20 / 25 / 0Prowadzący:
dr Tomasz KonowalikJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Student:
W1 - zna budowę morfologiczną i anatomiczną na każdym poziomie organizacji organizmów roślinnych prokariotycznych i eukariotycznych [BC1_W05, BC1_W06];
W2 - określa pozycję systematyczną, zna cechy taksonomiczne gatunków głównych grup ewolucyjnych roślin oraz ich użyteczność pokarmową i farmakologiczną [BC1_W06, BC1_W11, BC1_W12];
W3 - ma wiedzę w zakresie możliwości rozmnażania się płciowego i bezpłciowego roślin na głównych poziomach kategorii systematycznych [BC_W08];
W4 - zna podstawowe teorie powstania komórki pro- i eukariotycznej, ewolucję glonów oraz głównych grup roślin lądowych [BC1_W11, BC1_W13];
W5 - wyjaśnia zmiany ewolucyjne roślin w ich budowie anatomicznej i morfologicznej w kontekście zmieniających się uwarunkowań środowiskowych [BC1_W06, BC_W08].
Umiejętności
Student:
U1 - praktycznie rozpoznaje (oznacza) przynależność taksonomiczną na podstawie morfologii i z wykorzystaniem odpowiednich kluczy do oznaczania. Interpretuje przynależność taksonomiczną w kontekście ewolucyjnym [BC1 –U10];
U2 - posiadają umiejętność opisywania i interpretowania anatomicznych, morfologicznych, molekularnych cech organizmów wynikających z ich pozycji taksonomicznej w hierarchii systemu klasyfikacyjnego [BC1_U10];
U3 - obserwuje i ocenia wpływ czynników środowiskowych na rośliny. Identyfikuje zagrożenia środowiska naturalnego roślin [BC1_U11];
U4 - Studenci poznają techniki opisu odkrytych nowych dla nauki taksonów, wykonywania ich dokumentacji komputerowej bądź zielnikowej [BC1_U04].Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy)
Student:
K1 - wykazuje odpowiedzialność i dbałość o powierzony sprzęt, okazy przyrodnicze [BC1_K08];
K2 - dba o zachowanie naturalnej bioróżnorodności i o stan zasobów świata roślin gwarantujących odpowiednie środowisko dla życia człowieka i zwierząt [BC1_K04, BC1_K05];
K3 - przewiduje skutki (zwłaszcza negatywne) ingerencji człowieka w ekosystem, związanych np. z wprowadzaniem obcych przedstawicieli flory do rodzimych ekosystemów [BC1_K04, BC1_K06];
K4 - dostrzega potrzebę ochrony przyrody i działań proekologicznych [BC1_K04].
Wymagania wstępne:
brak wymagań wstępnych, wskazana jest wiedza z morfologii i systematyki roślin w zakresie szkoły średniejTreści kształcenia:
Z zakresu morfologii roślin: porównanie budowy komórek prokariotycznych i eukariotycznych, budowa komórki roślinnej, poziomy organizacji morfologicznej, funkcje, morfologia i anatomia organów wegetatywnych (korzeń, łodyga, liść), pierwotna i wtórna budowa roślin, sposoby rozmnażania, ewolucja przemiany pokoleń w królestwie Plantae, rozwój i budowa zarodka, powstanie oraz budowa kwiatów, nasion i owoców, cechy przystosowawcze roślin do różnych typów siedlisk.
Systematyka roślin: rola i zadania systematyki; współczesne zasady nomenklatury botanicznej; charakterystyka różnych systemów klasyfikacyjnych; Przegląd systematyczny głównych linii rozwojowych prokariotów (archeony, cyanobakterie) oraz eukariotów (glonów). Pochodzenie i główne kierunki rozwojowe roślin lądowych. Przegląd systematyczny z uwzględnieniem filogenezy ważniejszych organizmów prokariotycznych (sinic); eukariotycznych glonów, embriofitów (wątrobowców, mchów i glewików), roślin naczyniowych - paprotników (widłakowych, skrzypowych i paprociowych) oraz nasiennych ( nago- i okrytonasiennych).
Literatura:
1. Szweykowska A., Szweykowski J. Botanika: t. 1: Morfologia, t. 2: Systematyka. PWN, 2004
2. Malinowski E. - Anatomia roślin. PWN, 1980
3. Hejnowicz Z. Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Organy wegetatywne. PWN, 2002
4. Polakowski B. (red.) 1991 Botanika, PWN;
5. Woodland D.W 1991: Contemporary Plant Systematics, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey. The last edition;
6. Simpson Michael G. 2006. Plant Systematics. Elsevier Academic Press;
7. Graham L. , Graham J., Wilcox Lee W. 2006. Plant Biology. Pearson Education Upper SaddleRiver NJ;
8. Keddy Poul A. 2007. Plants end Vegetation (Origin, Processes, Consequences). Cambridge University Press;
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (2- 3w miesiącu) pisemne sprawdziany na ocenę. Sprawdzana będzie również wiedza na bieżąco na podstawie ustnych wypowiedzi. Oceniana będzie aktywność. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student zobowiązany jest usprawiedliwiać nieobecności na ćwiczeniach, a także do zaliczenia materiału przerabianego w czasie jego nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny sprawdzian wiedzy podawanej podczas wykładów. Zaliczanie wykładów może odbywać się cząstkowo (po uzgodnieniu ze studentami terminu i zakresu materiału) w trakcie trwania semestru. Sprawdzian w postaci otwartych pytań w liczbie odpowiedniej do zakresu materiału. W przypadku oceny negatywnej student ma prawo ponownie go zaliczać ustnie lub pisemnie. Jest możliwe również zaliczanie obowiązującego materiału w całości.
Uwagi: