ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10071o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Organizmy kwarantannowe i inwazyjne
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr inż. Ewa Moszczyńska, dr hab. Jacek Twardowski, dr inż. Janina Zawieja
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Ma wiedzę o szkodliwych organizmach kwarantannowych (patogeny, szkodniki, rośliny kwarantannowe) oraz roślinach inwazyjnych. Zna zakres, zadania, metody ochrony roślin przed agrofagami kwarantannowymi i rozumie ich oddziaływanie na środowisko. Ma wiedzę z zakresu wykorzystywania mikroorganizmów w ochronie roślin przed organizmami kwarantannowymi. Ma podstawową wiedzę o przepisach fitosanitarnych, dotyczących obrotu materiałem rozmnożeniowym. Potrafi rozpoznać ważne gospodarczo agrofagi kwarantannowe oraz rośliny inwazyjne. Klasyfikuje podstawowe taksony i zespoły organizmów. Umie podejmować właściwe zabiegi ich zwalczania oraz zastosować metody integrowanej ochrony roślin

Kompetencje: Stosuje się do przepisów prawa i obowiązujących regulaminów specyficznych dla agrofagów kwarantannowych. Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia kompetencji w zakresie ochrony roślin i dyrektyw unijnych dotyczących roślin inwazyjnych.

Wymagania wstępne: Botanika, Biochemia, Fizjologia roślin, Uprawa roli i roślin.

Treści kształcenia: Znajomość szkodliwych organizmów kwarantannowych (wirusy, bakterie, grzyby, fitofagi, rośliny inwazyjne). Rola czynników abiotycznych i biotycznych modyfikujących ich szkodliwość. Procedury prawidłowego procesu decyzyjnego dotyczącego zwalczania agrofagów kwarantannowych. Możliwość łączenia różnych metod ochrony.

Literatura: 1. Kryczyński S., Weber Z., 2010. Fitopatologia, tom 1 Podstawy fitopatologii i Choroby roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. 2. Kryczyński S., Weber Z., 2010. Fitopatologia, tom 2 Choroby roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. 3. Fiedorow Z., Gołębniak B., Weber Z., 1991. Fitopatologia Ogólna, Skrypt AR w Poznaniu, Poznań. 4. Marcinkowska J., 2003. Oznaczanie rodzajów grzybów ważnych w patologii roślin, SGGW, Warszawa. 5. Żródła w postaci oryginalnych artykułów naukowych. 6. Choroby, szkodniki i chwasty polskiej listy kwarantannowej, PWRiL 1969. 7.Księga gatunków obcych inwazyjnych w faunie Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków 2008. 8. Dajdok Z., Krzysztofiak A., Krzysztofiak L., Romański M., Śliwiński M. 2007. Rośliny inwazyjne w Wigierskim Parku Narodowym. Wydawnictwo Stowarzyszenia „Człowiek i Przyroda”, Krzywe. 9. Dajdok Z., Pawlaczyk P., 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski, Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin, ss 167. 10. Dajdok Z., Krzysztofiak A., Krzysztofiak L., Romański M., Śliwiński M. 2007. Rośliny inwazyjne w Wigierskim Parku Narodowym. Wydawnictwo Stowarzyszenia „Człowiek i Przyroda”, Krzywe. 11. Dajdok Z., Pawlaczyk P., 2009. Inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych Polski, Wydawnictwo Klubu Przyrodników, Świebodzin, ss 167. 12. Dajdok Z., Śliwiński M. 2009. Rośliny inwazyjne Dolnego Śląska. Polski Klub Ekologiczny- Okręg Dolnośląski, Wroław, ss 63. 13. Faliński J.B. Inwazje w świecie roślin: mechanizmy, zagrożenia, projeky badań. Phytocoenosis 10(N.S), Seminarium. 14. Gniazdowska A 2005. Oddziaływanie allelopatyczne – „nowa broń” roślin inwazyjnych. Kosmos Problemy Nauk Biologicznych. Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika 54, 2-3(267-268):221-261. 15. Miklaszewska K., Pągowska E., 2007. Problem roślinnych gatunków inwazyjnych w Polsce. Postępy w ochronie roślin, 47(1):84-87. 16. Tokarska-Guzik B., Dajdok Z. 2004. Rośliny obcego pochodzenia – udział i rola w szacie roślinnej Opolszczyzny. W: A. Owaki Spałek K. Ochrona szaty roślinnej Śląska Opolskiego. Wydaw. UO, 277-303.

Metody oceny: Wiedza: zaliczenie wykładów i ćwiczeń Umiejętności: Ocena z kolokwium, ocena z praktycznej umiejętności rozpoznawania szkodliwych agrofagów kwarantannowych i roślin inwazyjnych. Prace domowe w postaci projektów, obserwacja wykonawstwa, prezentacja multimedialna. Kompetencje społeczne: Rzeczowość argumentacji studenta podczas dyskusji w 5 stopniowej skali.

Uwagi: