ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10073o15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Biochemiczne i genetyczne podstawy odporności roślin na agrofagi
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Krzysztof Matkowski prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Ma wiedzę z biochemii i fizjologii niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w roślinach i podczas kontaktu z organizmami szkodliwymi, ma wiedzę z zakresu genetyki, i biologii molekularnej, dotyczącej odporności roślin i ich reakcji na agrofagi. Pozyskuje informacje z literatury, interpretuje je i formułuje wnioski, umie formułować i uzasadniać własne opinie dotyczące mechanizmów obronnych zachodzących w roślinach. umie zaplanować i podejmować działania profilaktyczne służące zapobieganiu występowaniu agrofagów

Kompetencje: Rozumie potrzebę uczenia się i dokształcania przez całe życie w zakresie problematyki związanej z ochroną roślin, rozumie społeczną wagę profilaktyki w podejmowania działań dotyczących utrzymania stanu zdrowotnego roślin.

Wymagania wstępne: Fizjologia roślin, Biochemia

Treści kształcenia: Swoiste i nieswoiste biochemiczne reakcje roślin zachodzące podczas kontaktu z agrofagami. Genetyczne i biochemiczne mechanizmy regulacji. Ekspresja i represja genów. Rodzaje odporności. Odporność bierna, czynna, wrodzona i nabyta. Substancje opornościowe i ich rola w patogenezie. Wzbudzanie systemicznej odporności nabytej oraz indukowanej odporności systemicznej.

Literatura: 1. Fitopatologia. Red. S. Kryczyński, Z. Weber. PEWRiL 2010. 2. Biologia odporności roślin na patogeny i szkodniki. M. Kozłowska, G. Konieczny. AR Poznań 2003. 3. Plant Pathology. G. Agrios. Elsevier Academic Press 2011.

Metody oceny: Wiedza: zaliczenie wykładów i ćwiczeń Umiejętności: Ocena z pracy na zajęciach laboratoryjnych na podstawie sprawozdań. Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy w zespole.

Uwagi: