ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20401f15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Wady wrodzone w rozwoju człowieka
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 0
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Bożena Marszałek-Kruk
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1-zna budowę układu rozrodczego człowieka; ma ogólną wiedzę dotyczącą rozwoju zarodkowego i płodowego człowieka. Potrafi opisać wady wrodzone układu oddechowego, pokarmowego, moczowo-płciowego, sercowo-naczyniowego, mięśniowo-szkieletowego oraz nerwowego [KB2_W01; KB2_W01_BC]. W2-zna profilaktykę pierwotną i wtórną wad wrodzonych u ludzi oraz najczęstsze czynniki teratogenne, które mogą powodować wady wrodzone u ludzi [KB2_W04_BC]. Umiejętności: Student: U1-posiada umiejętność przygotowania atrakcyjnego medialnie wystąpienia i prezentowania wyników badań w zakresie wad wrodzonych w rozwoju człowieka. Własne poglądy konfrontuje z innymi i umiejętnie je dyskutuje [KB2_U05]. U2-biegle wykorzystuje fachową literaturę naukową z zakresu wad wrodzonych w rozwoju człowieka [KB2_U06]. U3-analizuje genetyczne i środowiskowe uwarunkowania budowy i funkcji organizmów żywych [KB2_U07]. Po kursie student będzie potrafił pogłębiać i systematyzować wiedzę dotyczącą wad wrodzonych oraz będzie potrafił zinterpretować dostępne informacje. Wiedza oraz umiejętności zdobyte podczas kursu mogą być pomocne podczas pracy w laboratoriach diagnostycznych. Po zakończeniu kursu student może pracować w fundacjach niosących pomoc ludziom z wadami wrodzonymi.

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy)" Student: K1-jest chętny do systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu wad wrodzonych w rozwoju człowieka i dyscyplin pokrewnych [KB2_K01]. K2-potrafi pracować w zespole, ma świadomość efektów pracy w zespole [KB2_K02]. K3-wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów [KB2_K03].

Wymagania wstępne: biochemia, genetyka ogólna, biologia komórki, biologia rozwoju zwierząt

Treści kształcenia: Poznanie etapów rozwoju prenatalnego człowieka oraz możliwych wad wrodzonych powstałych podczas jego nieprawidłowego rozwoju.

Literatura: Literatura podstawowa: 1. Moore KL., Persaud TVN, Torchia MG. Embriologia i wady wrodzone. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013; 2. Bartel H. Embriologia. Wydawnictwo lekarskie PZWL Warszawa 2002; Literatura uzupełniająca: 3. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011; 4. Korf BR. Genetyka człowieka.Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003;

Metody oceny: Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie wykładów; minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 60%; na ocenę wpływ mają po 50% zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Zaliczenie ćwiczeń: sprawdzenie wiadomości przed każdym ćwiczeniem; ocena prezentacji przedstawionej przez studentów; kolokwium końcowe na ostatnich ćwiczeniach

Uwagi: