Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS20388f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Wykorzystanie roślin do oceny środowiska Kierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. Ewa Fudali, prof. nadzw., dr Katarzyna SzczepańskaJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student ma wiedzę dotyczącą kształtowania i ochrony środowiska. Racjonalnie ocenia funkcjonowanie człowieka w przyrodzie i oddziaływanie działalności człowieka na środowisko.
Umiejętności:
Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na stan środowiska naturalnego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury lub innych źródeł dotyczących skutków antropopresji i ochrony środowiska.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespołach, przyjmując w nim różne role.
Wymagania wstępne:
ekologiaTreści kształcenia:
Teoretyczne podstawy bioindykacji. Cele i zakres fitoindykacji powietrza, gleb i wód powierzchniowych. Metody bioindykacyjne wykorzystujące porosty, mchy, wątrobowce i rośliny naczyniowe do oceny czystości powietrza. Roślinne wskaźniki właściwości gleb oraz fito-testy stosowane do oceny pozostałości herbicydów oraz zawartości metali ciężkich w glebach. Metoda makrofitowa w ocenie czystości rzek i jezior. Gatunki reliktowe i ich zastosowanie w ocenie przekształcenia roślinności. Roślinne wskaźniki zmian klimatu. Literatura:
Fałtynowicz W. 1997. Wykorzystanie porostów do oceny zanieczyszczenia powietrza. Fundacja Centrum Edukacji Ekologicznej Wsi, Krosno.
Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa.
Ciecierska H., Dynowska M. 2013. Biologiczne metody oceny stanu środowiska. II. Ekosystemy wodne. UW-M, Olsztyn.
Metody oceny:
Wiedza: kolokwium zaliczeniowe z treści wykładowych.
Umiejętności: ocena wykonanych zadań.
Kompetencje społeczne: ocena efektów pracy w zespole, frekwencja, terminowość oddawania sprawozdań i doboru informacji.
Uwagi:
Przedmiot dla specjalności Ekologia i Ochrona przyrody.