Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BHN10317f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Neonatologia ZwierzątKierunek:
ZootechnikaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
9 / 18 / 0Prowadzący:
dr hab. Robert Kupczyński, prof. nadzw. Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Student W01 - Opisuje znaczenie okresu neonatalnego
W02 - Definiuje znaczenie homeostazy noworodków oraz rozwój ważniejszych narządów w okresie pre- i postnatalnym
W03 - Wskazuje kluczowe elementy opiekinad noworodkiem
W04 - Definiuje mechanizmy odporności nieswoistej i swoistej, rolę siary w powstawaniu odporności u noworodków
W05 - Zna zasady opieki nad noworodkami urodzonymi po cięciu cesarskim. Wskazuje na zagrożenia podczas wychowu noworodków bez matki
Umiejętności: Student U01 - Udziela pomoc przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących
U02 - Ocenia stan zdrowia noworodków
U03 - Stosuje zasady opieki nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu
U04 - Korzysta z metod resuscytacji noworodków
U05 - Ocenia transfer odporności biernej noworodków
U06 - Wykorzystuje metody i zasady opieki nad noworodkami bez matki
W06 - Tłumaczy zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi Kompetencje:
Student: K01 - Wykazuje potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych i potrzebę uczenia się przez całe życie
K02 - Chętnie i łatwo współpracuje w grupie, w której potrafi podejmować różne funkcje
K03 - Potrafi ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo i ochronę zwierząt w okresie neonatalnym
K04 - W pracy ze zwierzętami postępuje etycznie Wymagania wstępne:
fizjologia zwierząt, hiegiena zwierzątTreści kształcenia:
Znaczenie okresu neonatalnego. Rozwój ważniejszych narządów w okresie prenatalnym u zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Wpływ zdrowia matki na przebieg porodu. Poród fizjologiczny i metody oceny porodu. Hipoksja. Cechy rozwoju układu pokarmowego u wcześniaków. Zespół słabego noworodka. Zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi. Ocena zdrowia noworodków zwierząt. Niedobory witaminowe i mineralne u noworodków. Resuscytacja noworodków. Pomoc okołoporodowa przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Opieka nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu.Literatura:
Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.): Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii. PWRiL, Warszawa, 2011.
Winiarczyk S., Grądzki Z.: Choroby zakaźne zwierząt domowych z elementami zoonoz. Wyd. PIW w Puławach, 2000.
Stefaniak T. (red.): Noworodek a środowisko. Wyd. Elma 1998-2011.
Hopkins J.D.: Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do szyciu miesięcy. Wyd. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2007.Metody oceny:
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału w formie ustnej. Ocena na podstawie testu sprawdzającego, test pisemny wielokrotnego wyboru. Test obejmuje 15 pytań, zdanie testu oznacza udzielenie >75% poprawnych odpowiedzi. Zaliczenie sprawozdania z przebiegu części projektowo-laboratoryjnej (czas prezentacji 15 min.). Sprawozdanie prezentowane jest na ostatnich zajęciach. Zaliczenie przedmiotu:
Test zaliczeniowy na podstawie materiału z wykładów i ćwiczeń. Do zaliczenia wykładów studenci otrzymują wcześniej zestaw 30 zagadnień. Test zaliczający wykłady w formie pisemnej, zastaw 20 pytań szczegółowych. Ocena pozytywna >75% odpowiedzi poprawnych. Jeśli kolokwium nie zostanie zliczone w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym.Uwagi:
Fakultet kierunkowy III (semestr IV)