Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS20095f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Malarstwo w architekturze krajobrazuKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr Anna BorczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza (35 % oceny)
Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę o zasadach budowy obrazu kolorem. Zna zasady kilku techniki rysunkowych i malarskich.
Charakteryzuje stylistykę prekursorów i nowoczesnych malarzy XX wieku ( w tym twórców murali). Rozumie wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w wizerunku architektury krajobrazu.
Umiejętności (60 % oceny)
Wykonuje malarskie wizualizacje koncepcji i projektów, w których uwzględnia postacie ludzkie obok małej architektury ogrodowej. Umie kształtować barwne kompozycje wykorzystując warsztat malarzy ekspresjonistów, abstrakcyjnych i twórców murali.
Potrafi w rysunku zakomponować ogród posługując się perspektywą klasyczną lub praktyką kubistów. Umie stosować i łączyć różne techniki rysunkowe i malarskie. Posługuje się podstawową terminologią z dziedziny malarstwa w architekturze krajobrazu i sztuki stosowanej XX i XXI wieku.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (5 % oceny)
Jest wrażliwy na przejawy sztuk wizualnych w otaczającej rzeczywistości. Wykorzystuje poznane dzieła i ich warsztat artystyczny dla własnej kreacji. Odpowiednio przygotowuje się do tworzenia estetycznych nowatorskich projektów. Interpretuje zastane zjawiska w otoczeniu dla własnej postawy twórczej ( pejzaż, postacie, reklamy, architekturę, wzajemne powiązania i in.).
Wymagania wstępne:
Przedmioty : wykłady z historii sztuki, ćwiczenia - rysunek i rzeźba, wykłady z historii ogrodów. Wskazane uczestnictwo w warsztatach, wystawach, plenerach. Treści kształcenia:
Treści kształcenia:
Proporcje postaci siedzących i stojących na tle małej architektury i drzew. Zapożyczenia współczesnego malarstwa na elewacjach budynków z iluzorycznych fresków doby baroku . Zastosowanie perspektywy. Funkcje i forma współczesnych murali. Kolor subiektywny a naturalistycznego w pejzażu z rożnych epok. Ekspresjonistyczne ujęcie pejzażu na przykładzie obrazów E. L. Kirchnera, E. Muncha, J. Ensora, Pollocka. Stylistyka abstrakcyjna i kubistyczna XX wieku w projektowaniu malarstwa w architekturze krajobrazu.
Literatura:
Literatura:
o Jędryczak T., (pod redakcją). Historia Sztuki – twórcy, nurty, style. Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Horyzont. Warszawa 2002
o Kowalska B.,. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1989.
o Paramon J.M. Jak rysować w perspektywie .,Galaktyka, Łódź 2003
o Paramon J.M. Jak rysować w postacie .,Galaktyka, Łódź 1995
o Paramon J.M. Światło i cień , Galaktyka, Łódź 1996
o Pecatorii S., Klasycy sztuki Schiele i ekspresjoniści. Tom 31-36 Wyd. Rzeczpospolita. Warszawa 2008
Metody oceny:
Metody oceny:
Zaliczenie 14 ćwiczeń z rysunku i malarstwa, pisemne repetytorium zaliczeniowe z wykładów.
Uwagi: