ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS20095f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Malarstwo w architekturze krajobrazu
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr Anna Borcz
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza (35 % oceny) Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę o zasadach budowy obrazu kolorem. Zna zasady kilku techniki rysunkowych i malarskich. Charakteryzuje stylistykę prekursorów i nowoczesnych malarzy XX wieku ( w tym twórców murali). Rozumie wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w wizerunku architektury krajobrazu. Umiejętności (60 % oceny) Wykonuje malarskie wizualizacje koncepcji i projektów, w których uwzględnia postacie ludzkie obok małej architektury ogrodowej. Umie kształtować barwne kompozycje wykorzystując warsztat malarzy ekspresjonistów, abstrakcyjnych i twórców murali. Potrafi w rysunku zakomponować ogród posługując się perspektywą klasyczną lub praktyką kubistów. Umie stosować i łączyć różne techniki rysunkowe i malarskie. Posługuje się podstawową terminologią z dziedziny malarstwa w architekturze krajobrazu i sztuki stosowanej XX i XXI wieku.

Kompetencje: Kompetencje społeczne (5 % oceny) Jest wrażliwy na przejawy sztuk wizualnych w otaczającej rzeczywistości. Wykorzystuje poznane dzieła i ich warsztat artystyczny dla własnej kreacji. Odpowiednio przygotowuje się do tworzenia estetycznych nowatorskich projektów. Interpretuje zastane zjawiska w otoczeniu dla własnej postawy twórczej ( pejzaż, postacie, reklamy, architekturę, wzajemne powiązania i in.).

Wymagania wstępne: Przedmioty : wykłady z historii sztuki, ćwiczenia - rysunek i rzeźba, wykłady z historii ogrodów. Wskazane uczestnictwo w warsztatach, wystawach, plenerach.

Treści kształcenia: Treści kształcenia: Proporcje postaci siedzących i stojących na tle małej architektury i drzew. Zapożyczenia współczesnego malarstwa na elewacjach budynków z iluzorycznych fresków doby baroku . Zastosowanie perspektywy. Funkcje i forma współczesnych murali. Kolor subiektywny a naturalistycznego w pejzażu z rożnych epok. Ekspresjonistyczne ujęcie pejzażu na przykładzie obrazów E. L. Kirchnera, E. Muncha, J. Ensora, Pollocka. Stylistyka abstrakcyjna i kubistyczna XX wieku w projektowaniu malarstwa w architekturze krajobrazu.

Literatura: Literatura: o Jędryczak T., (pod redakcją). Historia Sztuki – twórcy, nurty, style. Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Horyzont. Warszawa 2002 o Kowalska B.,. Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki. Wydawnictwo Arkady. Warszawa 1989. o Paramon J.M. Jak rysować w perspektywie .,Galaktyka, Łódź 2003 o Paramon J.M. Jak rysować w postacie .,Galaktyka, Łódź 1995 o Paramon J.M. Światło i cień , Galaktyka, Łódź 1996 o Pecatorii S., Klasycy sztuki Schiele i ekspresjoniści. Tom 31-36 Wyd. Rzeczpospolita. Warszawa 2008

Metody oceny: Metody oceny: Zaliczenie 14 ćwiczeń z rysunku i malarstwa, pisemne repetytorium zaliczeniowe z wykładów.

Uwagi: