Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20185o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Techniki Analityczne w HydrobiologiiKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr Magdalena Senze, dr inż. Monika Kowalska-GóralskaJęzyk:
polski / angielskiThe course taught in English if the group has ≥6 students. The course taught in Polish with a possibility of support in English if the group has <6 students.Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 – posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych [KB2_W01];
W2 - rozumie złożone zjawiska i procesy dotyczące biologii i ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi [KB2_W04];
W3 - zna metody analizy chemicznej i instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem podstaw fizykochemicznych [KB2_W01_BT];
W4 - posiada wiedzę o metodach i technikach badawczych stosowanych w laboratoriach [KB2_W01_BT];
W5 - zna zasady postępowania z materiałem biologicznym [KB2_W01_BT];
W6 - dysponuje wiedzą potrzebną do obsługi aparatury laboratoryjnej [KB2_W01_BT];
W7 - wskazuje zalety i wady poszczególnych technik analitycznych [KB2_W01_BT];
W8 – charakteryzuje i rozróżnia elementy biotyczne oraz elementy abiotyczne środowiska wodnego [KB2_W06_BT];
W9 - wskazuje i scharakteryzuje metody przeprowadzenia badań analitycznych materiału hydrobiologicznego [KB2_W06_BT].
Umiejętności:
Student:
U1 – korzysta z metod stosowanych w analityce laboratoryjnej: optycznych, spektroskopowych [KB2_U01_BT];
U2 - potrafi ocenić czynniki wpływające na wynik badań laboratoryjnych, unikając błędów przed- i postanalitycznych [KB2_U01_BT];
U3 - interpretuje wyniki badań laboratoryjnych w oparciu o normy i wartości referencyjne [KB2_U01_BT];
U4 - gromadzi oraz interpretuje dane pochodzące z analiz i na tej podstawie formułuje wnioski [KB2_U01_BT];
U5 – przeprowadza analizy z użyciem spektroskopowych metod optycznych i absorpcji atomowej AAS [KB2_U02_BT];
U6 – potrafi pobierać i postępować z materiałem do badań laboratoryjnych [KB2_U03_BT];
U7 - wykonuje analizy w zakresie oceny zanieczyszczenia środowiska, badań hydrobiologicznych i materiału biologicznego [KB2_U03_BT];
U8 – wykorzystuje wiedzę z zakresu toksykologii w badaniach biologicznych. Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z istnienia związków azotowych, pierwiastków śladowych [KB2_U05_BT].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 - jest świadomy efektów pracy w grupie [KB2_K02];
K2 - potrafi pracować w zespole i organizować badania terenowe myśląc kreatywnie [KB2_K02];
K3 - jest zdolny do kierowania zespołem i do współpracy [KB2_K02];
K4 – planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania [KB2_K03];
K5 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej [KB2_K05];
K6 - postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach biologicznych, wykazując odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych [KB2_K07];
K7 - wykazuje dbałość o tworzenie warunków bezpiecznej pracy [KB2_K07].
Wymagania wstępne:
chemia, biologiaTreści kształcenia:
Program zajęć obejmuje omówienie technik analitycznych obowiązujących w badaniach biologicznych i uwzględniających komponenty biotyczne (rośliny i zwierzęta) i komponenty abiotyczne (woda, osady denne, gleba) środowiska. W ramach zajęć prowadzone są zajęcia terenowe w celu pobrania materiału badawczego pochodzącego ze środowiska oraz zajęcia laboratoryjne mające na celu przeprowadzenie analiz pobranych próbek. Literatura:
1. Hus S.: Chemia wody, ścieków i gnojowicy, Wyd. AR we Wrocławiu 1995;
2. Falniowski A.: Techniki zbioru, utrwalania i konserwacji zwierząt, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego 2007;
3. Krzywy-Gawrońska E.: Analiza chemiczne gleb, nawozów i roślin, Wyd. AR w Szczecinie 2007;
4. Kajak Z.: Hydrobiologia-limnologia, PWN 2001;
5. Szczerbowski J. A.: Rybactwo śródlądowe, Wyd. Instytutu Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1993.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń i przedmiotu: jeden pisemny sprawdzian na ocenę (na ostatnich zajęciach), oddanie jednego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.
Studentów pUwagi:
specjalność: Techniki Laboratoryjne w Biologii