Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
ROSS10037o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
AgrometeorologiaKierunek:
OgrodnictwoTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. Danuta Parylak, dr inż. Janina Zawieja Język:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
- Zna kryteria klasyfikowania składu podstawowych zespołów roślinnych pól uprawnych. O2_W01, O2_W03,
- Wyjaśnia przyczyny i kierunki zmian, jakie zachodzą w agrocenozach. O2_W01, O2_W03,
- Zna skutki działalności rolniczej dla siedliska i fitocenozy pola uprawnego O2_W04
- Ma wiedzę z zakresu wykorzystania naturalnych mechanizmów w agrocenozie w produkcji roślinnej O2_W01,
Umiejętności:
- nabywa umiejętność oceny składu gatunkowego zbiorowisk roślinnych i potrafi rozpoznawać podstawowe komponenty agrofitocenozy, O2_U03
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu współzależności między nimi do regulowania składu agrofitocenoz z uwzględnieniem potrzeb produkcji i ochrony bioróżnorodności pól uprawnych O2_U01, O2_U03
- Potrafi diagnozować warunki siedliskowe na podstawie gatunków wskaźnikowych O2_U06
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
- Organizuje i prowadzi badania w zespole. O2-K05
- podejmuje decyzje w procesie kształtowania krajobrazu rolniczego, ochrony środowiska rolniczego i kształtowania produkcyjności roślin uprawnych. O2-K04
- Docenia konieczność samodoskonalenia i potrzebę dokształcania O2-K01;
Wymagania wstępne:
Biologiczne podstawy rolnictwa (botanika, uprawa roli i roślin, mikrobiologia, fizjologia roślin, genetyka), podstawowe zagadnienia z ekologiiTreści kształcenia:
Klasyfikacja roślinności segetalnej (ekologiczna, fitosocjologiczna i rolnicza). Agroekosystem na tle ekosystemów naturalnych. Główne zespoły roślinne agrofitocenozy. Czynniki wpływające na kształtowanie się agrofitocenoz (rozmnażanie, bank nasion, warunki siedliskowe, agrotechnika). Gatunki wskaźnikowe i fitoindykacja. Zależności między komponentami agrocenozy. Przyczyny i dynamika zmian agrofitocenoz. Literatura:
1. Aldrich R.J. Ekologia chwastów w roślinach uprawnych. Opole, 1997
2. Falińska K. 1996. Osobnik, populacja, fitocenoza. PWN.
3. Fukarek F. 1965. Fitosocjologia. PWRiL.
4. Markow M. 1978. Agrofitocenologia. PWRiL, Warszawa,
5. Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa.
6. Prończuk, J., 1982 - Podstawy ekologii rolniczej.
7. Rabotnov T. A. 1985. Fitocenologia. Ekologia zbiorowisk roślinnych. PWN, Warszawa.
8. Scamoni A. 1967. Wstęp do fitosocjologii praktycznej. PWRiL.
9. Wysocki C., Sikorski P. 2002. Fitosocjologia stosowana. Wyd. SGGW
Metody oceny:
W zakresie wiedzy: zaliczenie ćwiczeń i wykładów w formie pisemnej
W zakresie umiejętności: ocena w pracy w terenie. Prace domowe w postaci projektów, prezentacja ppt,
W zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna i w grupach, dyskusja na zajęciach
Uwagi: