Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BBS20320f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Neonatologia ZwierzątKierunek:
BiologiaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. Robert KupczyńskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 - opisuje znaczenie okresu neonatalnego [KB - W06, KB - W07];
W2 - definiuje znaczenie homeostazy noworodków oraz rozwój ważniejszych narządów w okresie pre- i postnatalnym [KB - W07];
W3 - wskazuje kluczowe elementy opieki nad noworodkiem [KB - W07];
W4 - definiuje znaczenie siary w powstawaniu odporności biernej noworodków [KB - W05, KB - W06];
W5 - zna zasady opieki nad noworodkami urodzonymi po cięciu cesarskim. Wskazuje na zagrożenia podczas wychowu noworodków bez matki [KB - W07];
W6 - tłumaczy zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi [KB - W05, KB - W07];
Umiejętności:
Student:
U1 - ocenia stan zdrowia noworodków [KB - U06, KB - U11];
U2 - udziela pomoc przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących [KB - U13]
U3 - stosuje zasady opieki nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu [KB - U11];
U4 - ocenia transfer odporności biernej noworodków [KB - U05, KB - U06];
U5 - wykorzystuje metody opieki nad noworodkami bez matki [KB - U13];
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 - wykazuje zainteresowania systematyczną aktualizacją wiedzy z zakresu neonatologii i dyscyplin pokrewnych [KB - K01];
K2 - potrafi ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo i ochronę zwierząt w okresie neonatalnym oraz bezpieczeństwo ludzi [KB - K09];
K3 - w pracy ze zwierzętami postępuje etycznie [KB - K07];
Wymagania wstępne:
fizjologia zwierząt, biologia rozrodu zwierzątTreści kształcenia:
Znaczenie okresu neonatalnego. Rozwój ważniejszych narządów w okresie prenatalnym u zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Wpływ zdrowia matki na przebieg porodu. Poród fizjologiczny i metody oceny porodu. Hipoksja. Cechy rozwoju układu pokarmowego u wcześniaków. Zespół słabego noworodka. Zagrożenia okresu neonatalnego chorobami niezakaźnymi i zakaźnymi. Ocena zdrowia noworodków zwierząt. Niedobory witaminowe i mineralne u noworodków. Resuscytacja noworodków. Pomoc okołoporodowa przy porodzie zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Opieka nad noworodkiem po porodzie fizjologicznym i po cesarskim cięciu.Literatura:
1. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R. (red.): Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii. PWRiL, Warszawa, 2011.
2. Winiarczyk S., Grądzki Z.: Choroby zakaźne zwierząt domowych z elementami zoonoz. Wyd. PIW w Puławach, 2000.
3. Stefaniak T. (red.): Noworodek a środowisko. Wyd. Elma 1998-2011.
4. Hopkins J.D.: Pediatria weterynaryjna. Psy i koty od urodzenia do szeciu miesięcy. Wyd. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2007.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń:
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Ocena na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego w postaci testu.
Zaliczenie przedmiotu:
Kolokwium zaliczeniowe w postaci testu na podstawie materiału z wykładów i ćwiczeń. JeśliUwagi: