Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10266f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Teoria kompozycjiKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. art., plastyk Ewa PodhajskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
-posiada znajomość istoty kompozycji;
-posiada znajomość tworzenia zależności kompozycyjnych
-posiada znajomość odniesienia teorii kompozycji do sytuacji krajobrazowych.
Umiejętności
-potrafi odnieść i zastosować aspekty komponowania do praktyki projektowej architektury krajobrazu.
- potrafi przewidzieć i odpowiednio zastosować efekty podejmowanych zabiegów kompozycyjnych.
Kompetencje:
- jest świadomy roli zabiegów kompozycyjnych w tworzeniu fizjonomii krajobrazuWymagania wstępne:
rysunek odręczny, elementarna znajomość warsztatu plastycznegoTreści kształcenia:
Zasady języka wizualnego: reguła formy, barwy i konstrukcji- współzależność percepcji. Kompozycja jako tworzenie ładu przestrzennego. Zależność między komponowaniem a jego celowością i funkcjonalnością- percepcja i narracja kompozycji. Narzędzia porządkowania w kompozycji.
Podstawy typografii.
Zasady mechaniki kompozycji: rodzaje zależności i rodzaje układów pomiędzy elementami.
Barwa w kompozycji, komponowanie barw – teorie barw. Barwa, kształt, światło- współzależność percepcji. Podstawy semiotyki. Znak a kompozycja. Percepcja znaku. Znak, symbol, emblemat, alegoria- rozróżnienie pojęć.
Piękno, brzydota i kicz- relatywizm pojęć.
Aktualność i ponadczasowość kompozycji: pojęcie klasyki i awangardy
Styl, moda, trend-pojęcia i psychologia zjawiska, czas trwania i etapy
Style, mody, trendy dizajnu XX i pocz. XXI wieku: przegląd w ujęciu chronologicznym.
Analiza wpływów stylów projektowych na kwestie projektowania architektury krajobrazu.
Znaczenie i obecność zabiegów niekonwencjonalnych w praktyce projektowej
Literatura:
Arnheim, R., 1978, Sztuka i percepcja wzrokowa. O psychologii twórczego widzenia, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe;
Berelant, A., 2007, Prze-myśleć estetykę, Kraków, Universitas;
Bierkowski, T., 2008, Cel typografii, Wydawnictwo Czysty Warsztat, [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter;
Cirlot J E 2000, Słownik symboli, Kraków, Znak;
Dębowski, P, Mrowczyk, J. red, 2011r., Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter;
Eco, U. 2005, Historia piękna, Poznań, Rebis
Feutiger, A. 1999, Type, Sign, Symbol, New York;
Frutiger, A. 2010, Człowiek i jego znaki, Kraków, d2d.pl;
Gage J., 2010, Kolor i znaczenie. Kraków, Universitas Sztuka;
Gombrich, E.H. Zmysł porządku, O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków, Universitas
Keedy J., Styl to nie tylko cztery litery, 2011r., [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter;
Lurker, M., 1994, Przesłanie symboli, Kraków, Znak;
Kandinsky W., 1986, Punkt, linia, płaszczyzna, Warszawa, PWN;
Muller-Brockmann, J., 2011, Filozofia siatki w projektowaniu, [w:] Wiedzieć/ widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków, Wydawnictwo Karakter;
Rüegg R., 1989, Basic typography: design with letters, Van Nostrand Reinhold, Uniwersytet Michigan;
Ruder E., Typografia porządku,2011, Niggli Verlag
Sarzyńska-Putowska, J. 2002 Komunikacja wizualna: , Fundacja im. Joanny Sarzyńskiej-Putowskiej przy Katedrze Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków;
Tatarkiewicz, W. 1975: Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Warszawa
Metody oceny:
- 3 klauzury dotyczące działań kompozycyjnych, w dwu i trójwymiarze, (wiedza/umiejętności)
- wykonanie 9 posterów zamykających 9 zasadniczych bloków tematycznych (wiedza/umiejętności)
- prezentacja prac na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).
Uwagi: