Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS20393o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Ocena ryzyka środowiskowegoKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. Anna Karczewska, dr inż. Agnieszka Medyńska-JuraszekJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student posiada wiedzę dotyczącą rodzaju substancji niebezpiecznych, ich źródeł i zachowania w środowisku oraz czynników decydujących o związanych z nimi ryzyku. Zna zasady interpretacji badań ekotoksykologicznych. Zna podstawowe zasady określania ryzyka zdrowotnego i środowiskowego.
Zna przepisy polskiego prawa dotyczące procedur oceny ryzyka, a także ważniejsze modele i programy komputerowe stosowane w ocenie ryzyka.
Umiejętności:
Przewiduje stężenia substancji w środowisku w oparciu o dane pochodzące z obserwacji i prac w terenie. Określa drogi narażenia różnych grup ludzi na oddziaływanie substancji niebezpiecznych wprowadzonych do środowiska. Projektuje zakres niezbędnych badań ekotoksykologicznych oraz innych badań niezbędnych do oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego. Ocenia skutki wprowadzenia do środowiska substancji niebezpiecznych, stosując metody oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego, a uzyskane wyniki interpretuje w świetle przepisów prawa. Posługuje się – w mowie i piśmie - specjalistyczną polską i angielskojęzyczną terminologią w zakresie oceny ryzyka środowiskowego i zdrowotnego.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Jest świadom zmienności występującej w środowisku i uwzględnia ją w badaniach oraz interpretacji danych służących analizie ryzyka środowiskowego i zdrowotnego.
Jest świadom środowiskowych skutków, jakie może powodować wprowadzenie substancji niebezpiecznych do środowiska i potrafi wskazać działania służące ograniczeniu ryzyka.
Przejawia potrzebę poznawania aktualnej problematyki w zakresie oceny ryzyka i umie rzetelnie i interesująco przekazywać informacje pochodzące z różnych źródeł, w tym z literatury.
Wymagania wstępne:
Chemia środowiska, Oceny oddziaływania na środowiskoTreści kształcenia:
Substancje niebezpieczne w środowisku, ich źródła, przewidywanie stężeń w poszczególnych elementach środowiska. Podstawowe zasady oceny ryzyka środowiskowego i ryzyka zdrowotnego. Rozwój procedur oceny ryzyka – doświadczenia międzynarodowe. Badania ekotoksykologiczne i ich wykorzystanie do wyznaczania indeksów ryzyka środowiskowego. Analiza dróg narażenia ludzi. Procedury oceny ryzyka zdrowotnego dla substancji o działaniu progowym i pozaprogowym. Modele i programy komputerowe w ocenie ryzyka. Aspekty prawne oceny ryzyka.Literatura:
1.Barański B., Szymczak W. 1995: Podstawy metod oceny ryzyka zdrowotnego: materiały szkoleniowe. Instytut Medycyny Pracy, Łódź.
2.Alloway B.J., Ayres D.C.: 1999: Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska. Wyd. Nauk. PWN. Warszawa
3.Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M. i Peakall D.B. 2002: Podstawy ekotoksykologii, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
4.Laskowski R. i Migula P. 2004: Ekotoksykologia: od komórki do ekosystemu, PWRiL, Warszawa
5.Gworek B., Barański A., Czarnowski K., Sienkiewicz J., Porębska G. 2000: Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Wyd. IOŚ, Warszawa.
6.Gworek B. Barański A., Bojanowicz A., Sienkiewicz J., Czarnomski K. 2002: Ocena ryzyka środowiskowego pochodzącego od substancji i preparatów chemicznych. Wyd. IOŚ, Warszawa.
7.Wcisło E. 2009: Ocena ryzyka zdrowotnego w procesie remediacji terenów zdegradowanych chemicznie – procedury i znaczenie, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok
8.Hallenbeck W.H. 1986: Quantitative risk assessment for environmental and occupational health. Lewis Publisher, Chelsea, Mich.
9.Lerce I.; Glaesser W. 2006: Environmental risk assessment : quantitative measures, anthropogenic influences, human impact. Springer, Berlin
10. US EPA: Risk Assessment Guidance for Superfund (RAGS), http://www.epa.gov/oswer/riskassessment/ragsa/index.htm
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwia z treści wykładów i ćwiczeń, ocena ćwiczeń projektowych, ocena prezentacji pod względem treści. Egzamin pisemny.
Umiejętności: Ocena poszczególnych zadań projektowych, ocena formalnej strony prezentacji.
Kompetencje społeczne: Ocena prezentacji oraz dyskusji.
Uwagi: