ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IWS10253o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Podstawy przedsiębiorczości
Kierunek: Inżynieria i Gospodarka Wodna
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Zbigniew Piepiora
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Wiedza Zna cechy przedsiębiorcy; zna formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstwa; zna zasady motywacji; zna bariery komunikacji i składowe procesu komunikacji; zna podstawy decyzji producenta; zna rodzaje kosztów. Umiejętności Potrafi uzasadnić decyzje producenta, obliczyć wynik finansowy, przeprowadzić analizę otoczenia i przygotować biznesplan podejmowanych działań.

Kompetencje: Zna procedurę zakładania działalności gospodarczej i potrafi pozyskać niezbędne w tym celu informacje; w związku z dynamicznymi przekształceniami otoczenia rozumie konieczność uczenia się przez całe życie.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Przedsiębiorczość – innowacyjność – konkurencyjność. Ewolucja roli przedsiębiorcy. Przedsiębiorstwo – ewolucja ekonomiczno-prawnych form przedsiębiorstwa. Istota i rodzaje biznes planów. Uruchamianie działalności gospodarczej. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi. Pozyskiwanie kapitału. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Likwidacja przedsiębiorstwa. Wycena dochodowa przedsiębiorstwa. Konkursy na kontrakty menedżerskie. Funkcje i struktura biznes planu. Streszczenie. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Cele przedsiębiorstwa. Plan marketingowy. Plan działalności operacyjnej. Plan organizacji i zarządzania. Plan zatrudnienia. Harmonogram głównych zamierzeń. Plan finansowy. Ocena finansowa. Metodyka biznes planu. Procedura tworzenia biznes planu. Fazy przygotowania i wdrożenia biznesplanów. Model najlepszych praktyk sporządzania biznesplanów. Analiza ryzyka przedsięwzięć gospodarczych.

Literatura: 1. Pawlak Z.: Biznesplan. zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 2008. 2. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J.: Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2010. 3. Lichtarski J. (red.): Podstawy nauk o przedsiębiorstwie, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2007. 4. Adamska A., Marketing i finanse w przedsiębiorstwie, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2007. 5. Safin K. (red.): Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2008. 6. Winiarska K. (red.): Podstawy rachunkowości, Wyd. Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.

Metody oceny: kolokwium zaliczeniowe z wykładu, zaliczenie projektu

Uwagi: Program przedmiotu: Wykład 1: Przedsiębiorczość. Istota, rodzaje i kryteria oceny biznes planów. Wykład 2: Funkcje i struktura biznes planu. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa. Wykład 3: Metodyka biznes planu. Wykład 4: Analiza SWOT. Wizja. Misja. Cele przedsiębiorstwa. Wykład 5: Plan marketingowy. Wykład 6: Plan działalności operacyjnej. Wykład 7: Plan organizacji i zarządzania. Wykład 8: Plan zatrudnienia. Wykład 9: Harmonogram głównych zamierzeń. Wykład 10: Plan finansowy. Ocena finansowa. Streszczenie. Wykład 11: Rola innowacji w procesie gospodarowania. Konkurencyjność. Wykład 12: Zakładanie działalności gospodarczej. Wykład 13: Lokalizacja przedsiębiorstwa – rola otoczenia. Wykład 14: Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. Wykład 15: Optymalizacja obciążeń podatkowych. Rodzaj i zakres ćwiczeń: ćwiczenia projektowe Ćwiczenie 1. Biznesplan (zajęcia 1-15).