Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IWS10253o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Podstawy przedsiębiorczościKierunek:
Inżynieria i Gospodarka WodnaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
6Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr Zbigniew PiepioraJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Wiedza Zna cechy przedsiębiorcy; zna formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstwa; zna zasady motywacji; zna bariery komunikacji i składowe procesu komunikacji; zna podstawy decyzji producenta; zna rodzaje kosztów.
Umiejętności
Potrafi uzasadnić decyzje producenta, obliczyć wynik finansowy, przeprowadzić analizę otoczenia i przygotować biznesplan podejmowanych działań.
Kompetencje:
Zna procedurę zakładania działalności gospodarczej i potrafi pozyskać niezbędne w tym celu informacje; w związku z dynamicznymi przekształceniami otoczenia rozumie konieczność uczenia się przez całe życie.Wymagania wstępne:
Treści kształcenia:
Przedsiębiorczość – innowacyjność – konkurencyjność. Ewolucja roli przedsiębiorcy. Przedsiębiorstwo – ewolucja ekonomiczno-prawnych form przedsiębiorstwa.
Istota i rodzaje biznes planów. Uruchamianie działalności gospodarczej. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Zarządzanie przedsięwzięciami inwestycyjnymi. Pozyskiwanie kapitału. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Likwidacja przedsiębiorstwa. Wycena dochodowa przedsiębiorstwa. Konkursy na kontrakty menedżerskie.
Funkcje i struktura biznes planu. Streszczenie. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa. Analiza SWOT. Cele przedsiębiorstwa. Plan marketingowy. Plan działalności operacyjnej. Plan organizacji i zarządzania. Plan zatrudnienia. Harmonogram głównych zamierzeń. Plan finansowy. Ocena finansowa.
Metodyka biznes planu. Procedura tworzenia biznes planu. Fazy przygotowania i wdrożenia biznesplanów. Model najlepszych praktyk sporządzania biznesplanów. Analiza ryzyka przedsięwzięć gospodarczych.
Literatura:
1. Pawlak Z.: Biznesplan. zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 2008. 2. Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J.: Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2010. 3. Lichtarski J. (red.): Podstawy nauk o przedsiębiorstwie, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2007. 4. Adamska A., Marketing i finanse w przedsiębiorstwie, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2007. 5. Safin K. (red.): Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 2008. 6. Winiarska K. (red.): Podstawy rachunkowości, Wyd. Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.Metody oceny:
kolokwium zaliczeniowe z wykładu, zaliczenie projektuUwagi:
Program przedmiotu:
Wykład 1: Przedsiębiorczość. Istota, rodzaje i kryteria oceny biznes planów.
Wykład 2: Funkcje i struktura biznes planu. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa.
Wykład 3: Metodyka biznes planu.
Wykład 4: Analiza SWOT. Wizja. Misja. Cele przedsiębiorstwa.
Wykład 5: Plan marketingowy.
Wykład 6: Plan działalności operacyjnej.
Wykład 7: Plan organizacji i zarządzania.
Wykład 8: Plan zatrudnienia.
Wykład 9: Harmonogram głównych zamierzeń.
Wykład 10: Plan finansowy. Ocena finansowa. Streszczenie.
Wykład 11: Rola innowacji w procesie gospodarowania. Konkurencyjność.
Wykład 12: Zakładanie działalności gospodarczej.
Wykład 13: Lokalizacja przedsiębiorstwa – rola otoczenia.
Wykład 14: Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw.
Wykład 15: Optymalizacja obciążeń podatkowych.
Rodzaj i zakres ćwiczeń: ćwiczenia projektowe
Ćwiczenie 1. Biznesplan (zajęcia 1-15).