Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS10401o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Podstawy produkcji rolniczej 3Kierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 15 / 0Prowadzący:
dr inż. Agnieszka Dradrach, prof. Dr hab. inż. Andrzej FilistowiczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student nabywa teoretyczne i praktyczne wiadomości związane z warunkami siedliskowymi, w których prowadzona jest produkcja rolnicza. Rozróżnia elementy agrotechniki wybranych grup roślin, produkcji warzyw i owoców, nabywa wiedzę z zakresu chowu i hodowli zwierząt. Wskazuje stopień zagrożenia środowiska powodowany przez produkcję rolniczą.
Umiejętności:
Potrafi dostosować systemy produkcji rolniczej (roślinnej, ogrodniczej i zwierzęcej) do warunków środowiska. Przewiduje i ocenia skutki środowiskowe związane ze stosowaniem zabiegów uprawowych oraz ochrony roślin.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość społecznej roli absolwenta uczelni wyższej, rozumie potrzebę rzetelnego formułowania oraz przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki ochrony środowiska. Docenia potrzebę dokształcania się, integruje wiedzę z różnych dyscyplin. Ma świadomość znaczenia produkcji rolniczej w żywieniu ludzi i zwierząt oraz dla stanu środowiska.
Wymagania wstępne:
Gleboznawstwo, chemia rolnicza, ogólna uprawa roli i roślin, wybrane elementy z zakresu ochrony środowiskaTreści kształcenia:
Geneza i występowanie trawiastych form na kuli ziemskiej. Rozmieszczenie oraz przyrodnicze i gospodarcze znaczenie użytków zielonych w Polsce.
Siedlisko roślin użytków zielonych. Czynniki kształtujące warunki siedliskowe.
Podział typologiczny użytków zielonych
Ważniejsze zbiorowiska występujące na użytkach zielonych. Znaczenie gospodarcze ziół i chwastów.
Fitosocjologia zbiorowisk łąkowych.
Zakładanie użytków zielonych. Renowacja runi łąkowej.
Metod określania składu botanicznego.
Użytki zielone a ochrona środowiska. Rola środowiska w procesie produkcji, środowisko naturalne oraz hodowlane. Funkcje środowiska i ich wpływ na zwierzęta.
Rola żywienia oraz jego wpływ na efekt końcowy. Wybrane systemy żywienia najczęściej spotykane w produkcji zwierzęcej.
Typy użytkowe i rasy najczęściej występujące na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem U.E. Standardy określające typy i rasy.
Wybrane elementy z zakresu chowu i hodowli bydła. Proces tworzenia mleka, budowa wymienia. Różne systemy produkcji cielęciny i wołowiny.
Chów i hodowla trzody chlewnej. Metody tuczu. Ocena jakości wieprzowiny – wskaźniki użytkowości tucznej.
Chów i hodowla owiec. Produkcja owczarska i kozia w U.E. Pokrój, ocena, użytkowanie owiec.
Chów i hodowla drobiu. Organizacja hodowli i produkcji drobiarskiej. Zasady wychowu młodzieży. Systemy produkcji nieśnej oraz mięsnej.
Chów i hodowla koni. Użytkowanie koni. Żywienie koni.
Literatura:
1.Polski Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Gleba-woda - powietrze. IUNG, Puławy 1999.
2.Siuta J. Gleba-diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ, Warszawa, 1995.
3.Świętochowski B.i in. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL, Warszawa 1996.
4.Jasińska Z., Kotecki A. Szczegółowa Uprawa Roślin T.I i II. Wyd. UP we Wrocławiu, 2003.
5.Rogalik M., Kurpisz S.A., Łąkarstwo. Poznań, 2004.
6.Grzegorczyk S., Benedycki S. Łąkoznawstwo UWM, Olsztyn, 2001.
7.Falkowski M. Trawy polskie, Warszawa., PWRiL, 1982.
8.Zimiński R.Podstawy chowu zwierząt z zoohigieną. Wyd A.R. we Wrocławiu, 1999
9.Szulc T. Chów i hodowla zwierząt. Wyd A.R. we Wrocławiu, 2005.
Metody oceny:
Metody oceny efektów kształcenia w kategorii wiedzy: egzamin pisemny, kolokwia zaliczeniowe z ćwiczeń; w kategorii umiejętności: ocena umiejętności rozpoznawania roślin uprawnych i traw w różnych fazach rozwojowych oraz typów i ras użytkowych zwierząt. Ocena prezentacji ustnych i wykorzystania nowoczesnych technik prezentacji; w kategorii kompetencji społecznych: praca indywidualna i w grupach, dyskusje na zajęciach, zaangażowanie i postawa na egzaminie i kolokwiach. Uwagi: