Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
NZCS10061o15Rok / Semestr:
2015/2016 zimowyNazwa:
Żywienie człowieka IIKierunek:
Żywienie CzłowiekaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
5Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. inż. Joanna Wyka, prof. nadzw.Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Student definiuje pojęcie aktualnych norm żywienia dla poszczególnych grup wiekowych, formułuje ich problemy zdrowotne wynikające z nieprawidłowego żywienia. Student opisuje i charakteryzuje aktualny schemat żywienia niemowląt i małych dzieci. Charakteryzuje sposób żywienia dzieci w wieku przedszkolnym, opisuje błędy żywieniowe wynikające z nieprawidłowego planowania tych jadłospisów. Student zna i rozróżnia zasady żywienia dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Charakteryzuje zasady żywienia w stołówce szkolnej, objaśnia asortyment sklepików szkolnych w aspekcie profilaktyki prozdrowotnej. Student objaśnia zasady żywienia młodzieży uwzględniając zróżnicowanie pod względem płci, definiuje błędy żywieniowe nastolatków (np. fast food, słodkie napoje gazowane). Student zna i tłumaczy zasady żywienia osób dorosłych, z wykorzystaniem elementów diety śródziemnomorskiej, diety DASH. Student formułuje zasady żywienia kobiet w ciąży i karmiących. Opisuje i formułuje zasady żywienia osób starszych.
Umiejętności: Student samodzielnie potrafi wskazać błędy żywieniowe występujące w jadłospisach osób w poszczególnych grupach wiekowych. Umiejętnie dobiera produkty spożywcze zalecane w jadłospisach danych osób. Student opanował podstawowe umiejętności w opracowywaniu jadłospisów dla poszczególnych grup wiekowych uwzględniając ich specyfikę żywieniową Student ocenia i interpretuje ryzyko zdrowotne spożywania niewskazanych w danej grupie wiekowej produktów spożywczych.
Kompetencje:
Student ma świadomość istoty zapewniania odpowiedniej wartości odżywczej jadłospisów zgodnej z normami żywienia dla poszczególnych grup wiekowych. Student wykazuje odpowiedzialność w opracowywaniu jadłospisów i jest otwarty na konieczność wprowadzania modyfikacji żywieniowych w jadłospisach wymagających korekty.
Wymagania wstępne:
żywienie człowieka ITreści kształcenia:
Podstawowe wiadomości z podstaw żywienia człowieka w odniesieniu do norm żywienia, roli składników odżywczych w rozwoju organizmu oraz ich zawartości w produktach spożywczych, zasad żywienia poszczególnych grup wiekowych, opracowywania jadłospisów zgodnych z zapotrzebowaniem żywieniowych w danym wieku.Literatura:
1. Gawęcki J. (red.). „Żywienie człowieka” tom 1-2, Wyd. PWN, Warszawa 2008
2. Praktyczny podręcznik dietetyki, M. Jarosz, Wyd. IŻŻ, Warszawa 2010
3. Kunachowicz H.: Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych
potraw, PZWL, Warszawa 2003
4. Rujner J, Cichańska B: „Dieta bezglutenowa i bezmleczna dla dzieci i dorosłych” PZWL, Warszawa, 2005
5. Krawczyński M: „Żywienie dzieci w zdrowiu i chorobie”, Wyd. Help-Med.”, Kraków, 2008
6. Woś H, Staszewska-Kwak A : „Żywienie dzieci”, PZWL, Warszawa, 2008
7. Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka żywienie zdrowego i chorego człowieka. PZWL, Warszawa, 2007.
8. Żywienie osób w wieku starszym, M. Jarosz, PZWL 2008
9. Żywienie kobiet w ciąży. Porady lekarzy i dietetyków. D. Szostak-Węgierek, A. Cichocka, PZWL 2006
10. Zdrowa dieta śródziemnomorska. Szostak W.B, Cichocka A., Cybulska B, Agencja Wyd. Comes 2001
11. The Dietitian’s Guide to Vegetarian Diets. V. Messina, R. 11.Mangels, M. Messina. Joanes &Bartlett Publishers London 2004
Metody oceny:
ocena jest średnią arytmetyczną ocen z wiedzy i umiejętności oraz zaliczeniem kompetencji społecznychUwagi: