ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: NZCS10062f15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Składniki bioaktywne w pożywieniu
Kierunek: Żywienie Człowieka
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 1
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 0 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Joanna Wyka, prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student potrafi definiować i opisywać składniki bioaktywne w żywności oraz identyfikuje ich korzystne właściwości na organizm człowieka. Formułuje ich rolę w zapobieganiu chorobom dietozależnym i identyfikuje potrzebę wprowadzania substancji bioaktywnych do żywności w prawidłowym żywieniu człowieka. Student nazywa i klasyfikuje te substancje ze względu na ich właściwości. Student umie scharakteryzować i opisać, rozróżnić dane substancje w np. żywnosci wzbogacanej. Opisuje i tłumaczy na przykładach korzystne włąściwości substancjii bioaktywnych w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Wymienia i charakteryzuje błonnik pokarmowy, oligosacharydy, poliole ze wzgledu na ich korzystne właściwości na organizm czlowieka oraz florę jelitową. Student nazywa i objaśnia tradycyjne oraz nowe modyfikacje technologiczne wykorzystywane w produkcji żywności z substancjami bioaktywnymi. Opisuje cechy sensoryczne tych produktów ze względu na specyficzny skład oraz zaspokajanie określonych potrzeb organizmu (sportowców, osób w wieku podeszłym, niemowląt, kobiet w ciąży i karmiących oraz młodzieży) Umiejętności: Student właściwie interpretuje pojęcie składnika bioaktywnego w żywności. Nakreśla i interpretuje dobór składników bioaktywnych w aspekcie realizacji specyficznych potrzeb żywieniowych. Łączy i ocenia poszczególne składniki bioaktywne z korzystnym oddziaływaniem na organizm i zapobieganiem zmianom chorobowym. Prawidłowo formułuje właściwości składników bioaktywnych i korzysta z kryteriów ich klasyfikacji. Student ocenia przydatność danych składników o znaczeniu bioaktywnym. Potrafi zinterpretować korzyści zdrowotne ich wykorzystania w żywieniu. Student umie zanalizować korzystny wpływ substancji bioaktywnych na zdrowie człowieka. Potrafi skrytykować uwarunkowania prawne wprowadzania tego typu składników do obrotu żywnością. Student potrafi zaprojektować skład składników bioaktywnych w profilaktyce danej choroby metabolicznej. Szacować jej korzystny wpływ na funkcje organizmu weryfikować jej przydatność w zapobieganiu zaburzeniom metabolicznym. Student nakreśla i porządkuje kierunki oddziaływania substancji bioaktywnych na poprawę psychofizycznego komfortu życia konsumentów.

Kompetencje: Student jest chętny do wyszukiwania przykładów żywności z substancjami bioaktywnymi spełniającymi określone działanie na organizm. Wykazuje aktywną postawę w ocenie właściwości tej żywności w zapobieganiu chorobom dietozależnym. Jest zdolny interpretować kryteria podziału substancji bioaktywnych ze względu na skład lub zaspokajanie określonych potrzeb organizmu. Postrzega relacje pomiędzy zapobieganiem chorobom dietozależnym a spożyciem żywności ze składnikami bioaktywnymi Jest świadomy roli poszczególnych składników bioaktywnych w prozdrowotnym stylu życia Jest wrażliwy na potrzeby żywieniowe ludzi w różnym wieku, jest kreatywny w rekomendowaniu danej składników bioaktywnych w zapobieganiu chorób. Student jest zdolny do projektowania składu substancji bioaktywnych w danej żywności, świadomy jej roli prozdrowotnej.

Wymagania wstępne: żywienie człowieka I

Treści kształcenia: W wyniku procesu kształcenia student powinien poznać substancje bioaktywne w żywności, jej podział ze względu na zaspokajanie potrzeb żywieniowych specyficznych grup ludności, korzystać z obowiązujących informacji na temat produkcji, projektowania i stosowania substancji bioaktywnych we wzbogacanej żywności.

Literatura: 1. „Żywność wygodna i żywność funkcjonalna” red. F. Świderski, WNT, Warszawa, 2003 2. „Biochemia Harpera” Murray Robert K, Granner Daryl K, Rodwell Victor PZWL Warszawa 2008 3. „Normy wyżywienia” Jarosz,M., Bułhak-Jachimczyk B., Wyd. IŻŻ, Warszawa, 2008 4. .„Farmakognozja” S. Kohlminzer PZWL Warszawa 2008 5. „Żywność Twój cudowny lek” J.Carper wyd.Hannah Publishing Londyn 1995

Metody oceny: pisemny egzamin

Uwagi: