ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10087o14
Rok / Semestr: 2014/2015 letni
Nazwa: Pestycydy w środowisku
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 6
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 2 / 2 / 0
Prowadzący: dr hab. Mariusz Kucharski, dr inż. Jacek Jackowski,dr inż. Ewa Tendziagolska
Język: polski


Efekty kształcenia: Zna uboczne konsekwencje wprowadzania do ekosystemów substancji biologicznie czynnych (sbc) środków ochrony roślin. Jest świadomy zagrożenia, jakie dla skuteczności zabiegów stanowi odporność patogenów i szkodników na środki ochrony roślin. Poznał metody identyfikacji zjawiska odporności w odniesieniu do różnych grup fitofagów i wie jak zapobiegać temu zjawisku. Rozumie wagę i znaczenie dla bioróżnorodności, stosowania selektywnych środków ochrony roślin. Rozumie prawidłowości rządzące zachowaniem się ksenobiotyków w środowisku, tj. w glebie, wodzie i w roślinach, i wie jakie czynniki wpływają na szybkość ich rozkładu lub transformacji. Posiada podstawową wiedzę na temat ilościowej i jakościowej analizy obecności ksenobiotyków pochodzenia rolniczego w próbkach środowiskowych.Posiada zdolność wykorzystania nabytych wiadomości do oceny trwających i możliwych do przewidzenia skutków środowiskowych stosowania środków ochrony roślin. Potrafi wykorzystać tę wiedzę dla zapobiegania lub zmniejszenia zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, wynikającego z nieprawidłowości w wykonywaniu zabiegów chemicznych. Potrafi zinterpretować wyniki analitycznych oznaczeń zawartości sbc środków ochrony roślin w środowisku, oraz wskaźnikowe zjawiska przyrodnicze, które dostrzega na terenie i w otoczeniu gospodarstwa rolniczego.

Kompetencje: Jest świadomym użytkownikiem środków ochrony roślin będących w obrocie i potrafi przekazywać tę wiedzę innym osobom. Umieć ocenić szkodliwość preparatu, jak i ryzyko związane z jego niewłaściwym zastosowaniem, w kontekście bezpieczeństwa operatora, środowiska, oraz konsumenta. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia swoich kwalifikacji w na styku ochrony roślin i wiedzy ekologicznej.

Wymagania wstępne: Botanika, Zoologia, Chemia, Biochemia i Fizjologia Roślin na poziomie akademickim, Ogólna uprawa roślin, Szczegółowa uprawa roślin, podstawowy kurs pt. „Środki Ochrony Roślin”, realizowany w poprzednim semestrze.

Treści kształcenia: Podstawowe pojęcia toksykologiczne i ekotoksykologiczne. Elementarna wiedza prawna dotycząca środków ochrony roślin w ogólności, oraz szczegółowych aspektów ich (możliwego) negatywnego wpływu na środowisko. Aspekty praktyczne bezpieczeństwa operatora i środowiska podczas zabiegów chemicznych. Zagadnienia odporności agrofaga na mechanizm działania pestycydu, oraz selektywności sbc, jako dwa zjawiska kształtujące skuteczność zabiegów chemicznych i ich potencjalną nieszkodliwość dla środowiska. Obieg w środowisku ksenobiotyków pochodzenia rolniczego, ich transformacje, trwałość i wpływ na ekosystemy lądowe i wodne. Analityka próbek środowiskowych na obecność pozostałości środków ochrony roślin. Obecność pestycydów w sieciach pokarmowych. Pozostałości sbc pestycydu w produktach spożywczych: dobro konsumenta. Zagadnienia roślin transgenicznych jako źródeł ksenobiotyków w ekosystemach.

Literatura: 1. Walker C. H., Hopkin S. P., Sibly R. M., Peakall D. B., 2002. Podstawy ekotoksykologii. Tłum. pod red. Pawła Miguli, wyd. polskie wg II wyd. angielskiego: PWN. 2. Carlile W.R., 2006. Pesticide selectivity, Health and the Environment. Cambridge Univ Press. 3. Różański L., 1998. Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku. Agra-Enviro Lab. Poznań. 4. Sadowski J. Środowiskowe skutki pozostałości herbicydów. Wyd. IUNG-PIB Puławy. 5. Źródła rozproszone w oryginalnych artykułach naukowych.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia, egzamin pisemny. Umiejętności: Kolokwia, obserwacja studenta podczas zajęć demonstracyjnych i terenowych. Interaktywność w czasie trwania takich zajęć. Kompetencje społeczne: Obserwacja postawy podczas zajęć, ocena wypowiadanych treści i spójności argumentacji podczas wypowiadania się na ćwiczeniach.

Uwagi: