Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
MRS10087o14Rok / Semestr:
2014/2015 letniNazwa:
Pestycydy w środowisku Kierunek:
Medycyna roślinTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
6Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
2 / 2 / 0Prowadzący:
dr hab. Mariusz Kucharski, dr inż. Jacek Jackowski,dr inż. Ewa TendziagolskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Zna uboczne konsekwencje wprowadzania do ekosystemów substancji biologicznie czynnych (sbc) środków ochrony roślin. Jest świadomy zagrożenia, jakie dla skuteczności zabiegów stanowi odporność patogenów i szkodników na środki ochrony roślin. Poznał metody identyfikacji zjawiska odporności w odniesieniu do różnych grup fitofagów i wie jak zapobiegać temu zjawisku. Rozumie wagę i znaczenie dla bioróżnorodności, stosowania selektywnych środków ochrony roślin. Rozumie prawidłowości rządzące zachowaniem się ksenobiotyków w środowisku, tj. w glebie, wodzie i w roślinach, i wie jakie czynniki wpływają na szybkość ich rozkładu lub transformacji. Posiada podstawową wiedzę na temat ilościowej i jakościowej analizy obecności ksenobiotyków pochodzenia rolniczego w próbkach środowiskowych.Posiada zdolność wykorzystania nabytych wiadomości do oceny trwających i możliwych do przewidzenia skutków środowiskowych stosowania środków ochrony roślin. Potrafi wykorzystać tę wiedzę dla zapobiegania lub zmniejszenia zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska, wynikającego z nieprawidłowości w wykonywaniu zabiegów chemicznych.
Potrafi zinterpretować wyniki analitycznych oznaczeń zawartości sbc środków ochrony roślin w środowisku, oraz wskaźnikowe zjawiska przyrodnicze, które dostrzega na terenie i w otoczeniu gospodarstwa rolniczego.
Kompetencje:
Jest świadomym użytkownikiem środków ochrony roślin będących w obrocie i potrafi przekazywać tę wiedzę innym osobom. Umieć ocenić szkodliwość preparatu, jak i ryzyko związane z jego niewłaściwym zastosowaniem, w kontekście bezpieczeństwa operatora, środowiska, oraz konsumenta. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia swoich kwalifikacji w na styku ochrony roślin i wiedzy ekologicznej.Wymagania wstępne:
Botanika, Zoologia, Chemia, Biochemia i Fizjologia Roślin na poziomie akademickim, Ogólna uprawa roślin, Szczegółowa uprawa roślin, podstawowy kurs pt. „Środki Ochrony Roślin”, realizowany w poprzednim semestrze.Treści kształcenia:
Podstawowe pojęcia toksykologiczne i ekotoksykologiczne. Elementarna wiedza prawna dotycząca środków ochrony roślin w ogólności, oraz szczegółowych aspektów ich (możliwego) negatywnego wpływu na środowisko. Aspekty praktyczne bezpieczeństwa operatora i środowiska podczas zabiegów chemicznych. Zagadnienia odporności agrofaga na mechanizm działania pestycydu, oraz selektywności sbc, jako dwa zjawiska kształtujące skuteczność zabiegów chemicznych i ich potencjalną nieszkodliwość dla środowiska. Obieg w środowisku ksenobiotyków pochodzenia rolniczego, ich transformacje, trwałość i wpływ na ekosystemy lądowe i wodne. Analityka próbek środowiskowych na obecność pozostałości środków ochrony roślin. Obecność pestycydów w sieciach pokarmowych. Pozostałości sbc pestycydu w produktach spożywczych: dobro konsumenta. Zagadnienia roślin transgenicznych jako źródeł ksenobiotyków w ekosystemach.Literatura:
1. Walker C. H., Hopkin S. P., Sibly R. M., Peakall D. B., 2002. Podstawy ekotoksykologii. Tłum. pod red. Pawła Miguli, wyd. polskie wg II wyd. angielskiego: PWN.
2. Carlile W.R., 2006. Pesticide selectivity, Health and the Environment. Cambridge Univ Press.
3. Różański L., 1998. Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku. Agra-Enviro Lab. Poznań.
4. Sadowski J. Środowiskowe skutki pozostałości herbicydów. Wyd. IUNG-PIB Puławy.
5. Źródła rozproszone w oryginalnych artykułach naukowych.
Metody oceny:
Wiedza: Kolokwia, egzamin pisemny.
Umiejętności: Kolokwia, obserwacja studenta podczas zajęć demonstracyjnych i terenowych. Interaktywność w czasie trwania takich zajęć.
Kompetencje społeczne: Obserwacja postawy podczas zajęć, ocena wypowiadanych treści i spójności argumentacji podczas wypowiadania się na ćwiczeniach.
Uwagi: