ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RRSS20323f15
Rok / Semestr: 2015/2016 zimowy
Nazwa: Zachowanie bioróżnorodności zbiorowisk łąkowych
Kierunek: Rolnictwo
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: prof. dr hab. Karol Wolski, dr Magdalena Szymura, dr inż. Agnieszka Dradrach
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student posiada wiadomości dotyczące wpływu sposobu gospodarowania i stosowanych zabiegów na różnorodność biologiczną użytków zielonych. Zna gatunki wskaźnikowe poszczególnych typów łąk oraz ich wymagania siedliskowe. Umiejętności: Student potrafi rozpoznawać gatunki wskaźnikowe dla poszczególnych typów łąk. Umie dobrać sposób użytkowania (termin koszenia, dawki nawozów) odpowiedni do zbiorowiska łąkowego i podnoszący jego bioróżnorodność.

Kompetencje: Student rozumie konieczność zachowania zbiorowisk łąkowych w krajobrazie rolniczym. Rozumie znaczenie bioróżnorodności w funkcjonowaniu agroekosystemu oraz negatywnych skutków jej ograniczania w wyniku działalności człowieka.

Wymagania wstępne: Botanika, gleboznawstwo, żywienie roślin, uprawa roli i roślin, ochrona roślin.

Treści kształcenia: Zbiorowiska łąkowe jako ostoja różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym. Gatunki wskaźnikowe różnych typów łąk. Zasady kwalifikacji użytków zielonych do zbiorowisk cennych przyrodniczo. Zabiegi stosowane na łąkach ekstensywnie użytkowanych i ich wpływ na różnorodność biologiczną. Zbiorowiska marginalne, roślinność rowów melioracyjnych, miedz oraz zalesień śródpolnych jako ostoja bioróżnorodności.

Literatura: 1. Kącki Z., Szymura M., 2010, Szkody w siedliskach łąkowych. [w:] S. Lubaczewska (red.) Strażnicy Natury 2000 zapobieganie szkodom w praktyce. Fundacja EkoRozwoju. 67-90. 2. Wysocki Cz., Sikorski P., 2009, Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu, SGGW, Warszawa. 3. Wolski K., Szymura M., Gierula A., 2006, Wybrane zagadnienia z ekologii krajobrazu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu. 4. Frey L. (red.) 2007. Księga polskich traw. Instytut Botaniki PAN, Kraków. 5. Krebs C. 2011. Ekologia. PWN Warszawa.

Metody oceny: Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie treści przedmiotu. Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: w postaci znalezienia rozwiązania postawionego zadania. Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: dyskusja na zajęciach, postawa na egzaminie.

Uwagi: