Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RRSS20323f15Rok / Semestr:
2015/2016 zimowyNazwa:
Zachowanie bioróżnorodności zbiorowisk łąkowychKierunek:
RolnictwoTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. Karol Wolski, dr Magdalena Szymura, dr inż. Agnieszka DradrachJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student posiada wiadomości dotyczące wpływu sposobu gospodarowania i stosowanych zabiegów na różnorodność biologiczną użytków zielonych. Zna gatunki wskaźnikowe poszczególnych typów łąk oraz ich wymagania siedliskowe.
Umiejętności:
Student potrafi rozpoznawać gatunki wskaźnikowe dla poszczególnych typów łąk. Umie dobrać sposób użytkowania (termin koszenia, dawki nawozów) odpowiedni do zbiorowiska łąkowego i podnoszący jego bioróżnorodność.
Kompetencje:
Student rozumie konieczność zachowania zbiorowisk łąkowych w krajobrazie rolniczym. Rozumie znaczenie bioróżnorodności w funkcjonowaniu agroekosystemu oraz negatywnych skutków jej ograniczania w wyniku działalności człowieka. Wymagania wstępne:
Botanika, gleboznawstwo, żywienie roślin, uprawa roli i roślin, ochrona roślin.Treści kształcenia:
Zbiorowiska łąkowe jako ostoja różnorodności biologicznej w krajobrazie rolniczym. Gatunki wskaźnikowe różnych typów łąk. Zasady kwalifikacji użytków zielonych do zbiorowisk cennych przyrodniczo. Zabiegi stosowane na łąkach ekstensywnie użytkowanych i ich wpływ na różnorodność biologiczną. Zbiorowiska marginalne, roślinność rowów melioracyjnych, miedz oraz zalesień śródpolnych jako ostoja bioróżnorodności.Literatura:
1. Kącki Z., Szymura M., 2010, Szkody w siedliskach łąkowych. [w:] S. Lubaczewska (red.) Strażnicy Natury 2000 zapobieganie szkodom w praktyce. Fundacja EkoRozwoju. 67-90.
2. Wysocki Cz., Sikorski P., 2009, Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu, SGGW, Warszawa.
3. Wolski K., Szymura M., Gierula A., 2006, Wybrane zagadnienia z ekologii krajobrazu, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu.
4. Frey L. (red.) 2007. Księga polskich traw. Instytut Botaniki PAN, Kraków.
5. Krebs C. 2011. Ekologia. PWN Warszawa.
Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie treści przedmiotu.
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: w postaci znalezienia rozwiązania postawionego zadania.
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: dyskusja na zajęciach, postawa na egzaminie.
Uwagi: