ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10367o15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Działania kompozycyjne
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 0 / 0 / 0
Prowadzący: Dr Ewa Podhajska
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student jest zaznajomiony z istotą kompozycji. Posiada znajomość zasad kompozycji, wyodrębnienia elementów, określenia atrybutów oraz organizowania zależności kompozycyjnych. Umiejętności: Student potrafi zorganizować układ kompozycyjny, dobrać środki oraz określić cel działania kompozycyjnego. Potrafi przewidzieć efekt zabiegów kompozycyjnych w zakresie endo- i egzogennym. Potrafi zastosować efekt działań kompozycyjnych w skali dwu i trójwymiarowej.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Student jest świadomy występowania zasad kompozycji w kontekście rzeczywistości oraz znaczenia świadomych procesów komponowania w projektowaniu architektury krajobrazu. Odnajduje zastosowanie tych umiejętności w kształtowaniu krajobrazu.

Wymagania wstępne: Elementarna znajomość zasad rysunku i malarstwa

Treści kształcenia: 1. Obecność działań kompozycyjnych w obiektach architektury krajobrazu. 2. Elementy kompozycji: punkt, linia, płaszczyzna, bryła - charakterystyka własności. 3. Atrybuty elementów: kształt, wielkość, kolor, tekstura, kierunek; Cechy elementów kompozycji, jako baza tworzenia struktur wizualnych. 4. Związki pomiędzy elementami- relacje jako warunek tworzenia układów kompozycyjnych. 5. Struktury porządkujące układy kompozycyjne. 6. Wartości przestrzenne w układach kompozycyjnych. 7. Znaczenie przestrzeni pustej w układach kompozycyjnych. 8. Jedność jako wartość nadrzędna układów kompozycyjnych. 9. Reguły percepcji wg teorii Gestalt- ich znaczenie w strukturach wizualnych. 10. Zjawiska efemeryczne oraz rola przypadku, żartu, eksperymentu w procesach kompozycyjnych.

Literatura: 1. Arnheim, R., 1978, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe; 2. Dondis D.A., 1973, A primer of Visual Literacy, London, MIT Press; 3. Gombrich, E.H., Art and Illusion, 4. Kandinsky W., 1986, Point and Line to plane, Warszawa, PWN; 5. Leborg Christian, 2004, Visual Grammar, New York, Princeton Architectural Press; 6. Lidwell W., Holden K., Butler J., 2003, Universal Principles od Design, 125vways to enhance usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better design Decision and Teach through Design, Rockport Publishers; 7. Wong W., 1993, Principles of form and Design, New York, John Wiley & Sons; 8. Gage J., 2010, Colour and Meaning. Kraków, Universitas;

Metody oceny: - przygotowanie posterów dot. każdego zagadnienia; - przygotowanie projektu wiodącego; - prezentacja prac na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).

Uwagi: