Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES20145o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Monitoring i diagnostyka urządzeń energetycznychKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Arkadiusz Dyjakon, dr hab. inż. Deta Łuczycka prof. UPJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów występujących w energetyce odnawialnej, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych oraz procesów zachodzących w czasie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
R2 OŹE_W2
Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biopaliw i procesów wykorzystania biomasy dla celów energetycznych, w tym z biomasy odpadowej pochodzenia rolniczego i zwierzęcego.
R2OŹE_W3
Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i narzędzi stosowanych w produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
R2OŹE_W11a
Posiada szczegółową wiedzę opartą na silnej podbudowie teoretycznej w zakresie projektowania i eksploatacji systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania źródeł energii odnawialnej.
R2OŹE_W12a
Umiejętności:
Posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
R2OŹE _U01
potrafi dokonać identyfikacji i określić specyfikę zadań inżynierskich oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
R2OŹE _U03
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
potrafi dokonać wnikliwej analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
R2OŹE _K02
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podjęte działania wpływające na kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
R2OŹE _K03
Wymagania wstępne:
Termodynamika, Fizyka, Przedmioty z zakresu pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, Podstawy automatyki i metrologii.Treści kształcenia:
Podstawy prowadzenia nadzoru pracy urządzeń energetycznych. Założenia i cele prowadzenia diagnostyki. Systemy diagnostyczne. Modele stosowane w diagnostyce cieplno-przepływowej i wytrzymałościowej. Parametry i czynniki podlegające diagnostyce i monitoringowi. Przykłady monitoringu i diagnostyki pracy wybranych elementów oraz podzespołów urządzeń energetycznych. Wpływ diagnostyki oraz monitoringu na wydajność, niezawodność i sprawność pracy urządzeń energetycznych. Wykorzystanie diagnostyki oraz monitoringu do poprawy bezpieczeństwa i obniżenia kosztów eksploatacyjnych maszyn i urządzeń energetycznych.Literatura:
1. Rusin A. (red.): Wybrane aspekty eksploatacji i diagnostyki bloków energetycznych nowych generacji. Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice 2015.
2. Wiśniewski W.: Diagnostyka techniczna wytwórczych urządzeń energetycznych w elektrowniach, PWN, Warszawa 1991.
3. Rusinowski H.: Diagnostyka cieplna eksploatacji w energetyce, PAN, Oddział w Katowicach, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, 2010.
4. Szargut J,, Ziębik A.: Skojarzone wytwarzanie ciepła i elektryczności – elektrociepłownie, PAN, Oddział w Katowicach, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, 2007.
5. Gnutek Z., Kordylewski W.: Maszynoznawstwo energetyczne, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2013.
6. Hager U., Rehtanz Ch., Voropai N.: Monitoring, control and protection of interconnected power systems, Springer 2014.
7. Mohanty A.R.: Machinery Condition Monitoring - Principles and Practices, CRC Press, 2014.
8. Ruan D., Fantoni P.F.: Power Plant Surveillance and Diagnostics: Applied Research with Artificial Intelligence, Springer 2002.
Metody oceny:
Wiedza: Zaliczenie kolokwium pisemnego.
Umiejętności: Ocena interpretacji zjawisk oraz zależności, a także zebranych danych, argumentacja dokonywanych wyborów dla studium przypadku.
Kompetencje społeczne: Ocena efektów pracy indywidualnej i w zespole, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie.
Uwagi: