ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20373o16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Antropologia Fizyczna
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Barbara Kwiatkowska, prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – zna i rozumie biologiczne i kulturowe właściwości człowieka, określa cechy szczególne gatunku na tle rzędu Naczelnych, wyjaśnia wewnątrzgatunkowe i wewnątrzodmianowe zróżnicowanie człowieka [KB2_W01_BC, KB2_W04_BC] W2 - zna etapy antropogenezy, rozumie i wyjaśnia dyskusyjne aspekty rozwoju rodowego człowieka, zna najnowsze odkrycia stanowisk Homo [KB2_W02_BC] W3 - zna i rozumie przyczyny zróżnicowania morfologicznego współczesnego człowieka, zróżnicowania wewnątrz– i międzypopulacyjnego, zna prawa genetyki populacji i rozumie znaczenie polimorfizmu w zróżnicowaniu populacji ludzkich [KB_W04_BC] W4 - charakteryzuje populację polską pod względem demograficznym [KB2_W03_BC] W5 – opisuje ogólnie etapy ontogenezy, zna metody oceny prawidłowości rozwoju człowieka, opisuje zmienność cech osobniczych w czasie i zna środowiskowe i genetyczne uwarunkowania tej zmienności [KB2_W05_BC] W6 – zna podstawowe zasady badań materiałów szkieletowych, metodykę oceny trybu życia i stanu zdrowia w populacjach historycznych [KB2_W03_BC] W7 – zna podstawy ergonomii i rozumie ogólne przyczyny zagrożeń środowiskowych dla zdrowia człowieka [KB2_W06_BC] Umiejętności: Student: U1- potrafi zastosować podstawowe techniki badawcze materiałów szkieletowych i osobników żywych, umie wykorzystać właściwą metodologię do oceny prawidłowości rozwoju odpowiednio wykorzystywać sprzęt do badań pomiarowych [KB2_U02, KB2_U01_BC] U2 – rozpoznaje i klasyfikuje podstawowe formy Hominidów na podstawie szczątków kostnych, potrafi sformułować właściwe wnioski [KB2_U03_BC] U3 – umie wykorzystać zdobyta wiedzę we współpracy z przedstawicielami innych dyscyplin nauki takich jak m.in. archeologia, pedagogika, medycyna sądowa, kryminalistyka i medycyna [KB2_U04_BC]

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – jest chętny do aktualizacji wiedzy z zakresu biologii i dyscyplin pokrewnych [KB2_K01] K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie i przyjmować powierzone obowiązki, organizować pracę [KB2_K02]

Wymagania wstępne: Brak.

Treści kształcenia: Biologiczne i kulturowe właściwości człowieka. Zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe i wewnątrzodmianowe człowieka. Człowiek na tle rzędu naczelnych. Podstawy antropogenezy. Uwarunkowania genetyczne i środowiskowe rozwoju człowieka (osobniczego). Wzrastanie, kostnienie, dojrzewanie, kształtowanie się typów budowy ciała – tempo, sekwencja, korelacje. Akceleracja i trend sekularny. Mierniki i czynniki rozwoju fizycznego. Podstawy demografii Polski. Możliwości badań populacji historycznych. Ergonomia – definicja, podstawowe zagrożenia w środowisku pracy.

Literatura: 1) Antropologia z elementami ekologii człowieka. Pod red. A. Malinowskiego 1999; 2) Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy. A. Malinowski, W Bożiłow 1997 3) Antropologia. J. Charzewski 2004; 4) Ekologia człowieka. N. Wolański 2006 5) Antropologia dla pedagogów. Malinowski A.(red.) 2007 PWN, Warszawa.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: bieżąca ocena (na podstawie ustnych i pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie przedmiotu: studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin testowy (25 -30 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Egzamin trwa 30 min. Jeśli egzamin nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pise

Uwagi: specjalność: Biologia Człowieka