ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BIS10053o16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Planowanie Eksperymentów
Kierunek: Bioinformatyka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 80
Prowadzący: dr hab. Andrzej Wiliczkiewicz, prof.nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: W1 - Student rozumie teoretyczne podstawy planowania doświadczeń, ich projektowania oraz podstawy metodyki badań biologicznych. Potrafi określić cel przewidywanych pomiarów lub eksperymentów. Planuje przebieg serii pomiarów lub eksperymentów. [BI_W10; BI_W11; BI_W12; BI_W13] W2 - Student wie jak zaplanować eksperymenty. Zna zasady opracowania uzyskanych wyników. Ma wiedzę jak przygotować wnioski z zaplanowanych eksperymentów i wykorzystać je w praktyce. [BI_W04; BI_W14; BI_W17] W3 - Ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w matematyce, statystyce, biologii do prowadzenia eksperymentów oraz do analizy danych biologicznych [BI_W15]. Umiejętności: U1 - Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie biologii eksperymentalnej. Umie skonstruować hipotezę badawczą i wybrać odpowiedni testu statystyczny, interpretować wyniki testów, [BI_U02; BI_U03; BI_U08; BI_U10] U2 - Rozumie literaturę z zakresu planowania eksperymentów w języku polskim. Umie przygotować podstawowe opracowanie problemu z zakresu planowania eksperymentów. Kompetencje społeczne (postawy): K1 - jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu planowania eksperymentów do rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zawodu bioinformatyka [BI_K05];

Kompetencje:

Wymagania wstępne: Podstawy statystyki matematycznej

Treści kształcenia: Ogólne zasady planowania eksperymentów. Podstawowe rodzaje i typy eksperymentów. Układy doświadczeń stosowane w eksperymentach biologicznych. Schematy i techniki pobierania prób do badań. Błędy doświadczeń. Precyzja doświadczeń.

Literatura: 1. Brzeziński J., Stachowski R.: 1984 Zastosowanie analizy wariancji w eksperymentalnych badaniach psychologicznych, PWN, Warszawa. 2. Mead R., Curnow R.N., Hasted A.M.: 1993. Statistical Methods in Agriculture and Experimental Biology. Second Edition. Chapman & Hall. 3. Aczel A.D., 2000. Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa. 4. Ferguson G.A., Takane Y. 2009 „Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice”, PWN,

Metody oceny: Metody oceny Zaliczenie przedmiotu:studentów obowiązuje zaliczenie ćwiczeń oraz egzamin w formie pisemnej (5 pytań spośród 120 pytań otwartych) w sesji egzaminacyjnej. Sprawdzian trwa 30 min. W przypadku, gdy zaliczenie wykładów nie zakończy się pomyślnie w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym. Metody oceny ćwiczeń Zaliczenie ćwiczeń: systematyczne (2-3 razy w semestrze) pisemne sprawdziany na ocenę, bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.

Uwagi: