Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
PSS20210o16Rok / Semestr:
2016/2017 zimowyNazwa:
Psychologia społecznaKierunek:
Ogólnouczelniane - przedmioty społeczne i humanistyczneTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
0Punkty ECTS:
1Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
dr Aleksandra HulewskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza: Zna terminologię, stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych: ma rozszerzoną wiedzę społeczną i humanistyczną.
Umiejętności: Posiada umiejętność poszukiwania, analizy i twórczego wykorzystywania informacji. Potrafi analizować i interpretować zjawiska społeczne. Samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową.Kompetencje:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie. Potrafi myśleć i działać kreatywnie.Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza z zakresu szkoły średniej.Treści kształcenia:
Psychologia społeczna – główne kierunki zainteresowań oraz stosowane metody badawcze. Prawidłowości poznania społecznego. Atrakcyjność interpersonalna. Konformizm i wpływ społeczny. Postawy społeczne i ich zmiana. Stereotypy i uprzedzenia społeczne. Agresja interpersonalna. Postawy i zachowania prospołeczne. Procesy grupowe: grupy towarzyskie a zespoły zadaniowe, właściwości grup społecznych, podstawowe procesy grupowe, facylitacja a próżniactwo społeczne. Wybrane kompetencje społeczne i metody ich kształtowania. Trening umiejętności społecznych. Repetytorium.Literatura:
Aronson E., Pratkanis A., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Warszawa 2012, Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk 2011, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej. Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hulewska A., Udział stereotypów w procesie edukacji – perspektywa społecznej psychologii poznawczej. W: K. Denek, A. Kamińska, W. Łuszczuk, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra (s. 261-280), Sosnowiec 2012, Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Smółka P., Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008, Wolters Kluwer Polska.Metody oceny:
Końcowa ocena z kursu stanowi składową punktacji w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Sumowane są punkty uzyskane ze sprawdzianu pisemnego, aktywności, udziału w dyskusjach, frekwencji oraz wykonania zadań dodatkowych. Wiedza weryfikowana jest podczas sprawdzianu pisemnego. Sprawdzian pisemny zawiera dwa pytania problemowe, umożliwiające ocenę umiejętności. Kompetencje społeczne są oceniane w oparciu o udział w zajęciach i dyskusjach tematycznych, frekwencję oraz wykonanie zadań dodatkowych. Wymagany poziom niezbędny do zaliczenia przedmiotu: 60%Uwagi:
Wykłady, z elementami dyskusji i warsztatu.