ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: MRS10072o16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Choroby i szkodniki roślin ozdobnych i terenów zieleni I
Kierunek: Medycyna roślin
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr hab. Zdzisław Klukowski, prof. UPW., Dr inż. Włodzimierz Kita
Język: polski


Efekty kształcenia: Zna zagadnienia związane ze szkodami powodowanymi przez choroby i szkodniki w produkcji roślin ozdobnych oraz na terenach zieleni. Rozpoznaje ich przynależność systematyczną oraz zna bionomię tych gatunków. Kojarzy zespoły agrofagów poszczególnych gatunków roślin. Opisuje uszkodzenia zmiany chorobowe tkanek roślin. Zna i rozumie modyfikujący wpływ czynników abiotycznych (temperatury, wilgotności, fotoperiodu) na życie, rozwój oraz zakres potencjalnych szkód. Opisuje spodziewaną reakcję szkodnika lub patogenu na zmiany tych czynników. Zna biologiczne podstawy szkodliwości. Rozumie znaczenie terenów zielonych, jako czynnika stabilizującego różnorodność gatunkową przestrzeni życiowej człowieka. Ma wiedzę o bioróżnorodności środowiska przyrodniczego i jego kształtowaniu. Zna zasady zakładania i pielęgnacji terenów zieleni. Rozumie rolę progów szkodliwości, jako wartości jedynie szacunkowo opisujących zagrożenia, oraz konieczność adaptacji wartości progowych do konkretnych warunków. Ma wiedzę z zakresu ograniczania występowania patogenów metodami biologicznymi, chemicznymi, mechanicznymi i fizycznymi. Ma wiedzę o podstawowych zasadach projektowania ogrodów i terenów zieleni. Rozumie możliwości potencjalnego wykorzystania ich w praktyce. Zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony przyrody i środowiska.Posiada praktyczną umiejętność rozpoznawania ważniejszych gatunków uszkadzających rośliny ozdobne oraz powodujących szkody na terenach zieleni. Szkodniki rozpoznawane są na podstawie cech morfologicznych i powodowanych przez nie uszkodzeń. Umie ocenić szkodliwość fitofagów oraz zagrożenia zwiane z ich występowaniem na terenach zielonych oraz roślinach ozdobnych. Umie na podstawie progów szkodliwości lub zagrożeń w zmianach estetycznych prawidłowo podjąć decyzję o zwalczaniu oraz uzasadnić prawidłowość swojej decyzji. Potrafi prawidłowo ustalić terminy zabiegów oraz zaplanować i wykonać zabiegi zwalczające. Minimalizuje liczbę zabiegów do niezbędnego minimum. Potrafi sprawdzić jakość przeprowadzonych zabiegów. Potrafi zbierać materiały niezbędne do realizacji zadań inżynierskich

Kompetencje: Czuje się odpowiedzialny za dobór środków ochrony roślin stosowanych w przestrzeni publicznej terenów zurbanizowanych. Ma świadomość negatywnych skutków nieprawidłowego stosowania i przechowywania zoocydów. Rozumie ich szkodliwość dla środowiska naturalnego. Dba o bezpieczeństwo ludzi. Rozumie zagrożenia społeczne i środowiskowe związanymi z nadmiernym stosowaniem zoocydów w zbiorowiskach roślin „niejadalnych”. Ma świadomość społecznych korzyści wynikających z aktywnego stosowania integrowanych metod ochrony, także na uprawach roślin ozdobnych. Stosuje się do przepisów prawa oraz regulacji stosowania zoocydów w przestrzeni zurbanizowanej. Wykorzystuje zdobytą wiedzę do propagowania wszystkich dostępnych metod ochrony roślin. Potrafi pracować indywidualnie oraz w zespole, przyjmując w nim różne role

Wymagania wstępne: Botanika, Biologiczne podstawy żywienia roślin, Prawo w ochronie roślin, Podstawy mikrobiologii, Fizjologia i Eko-biologia roślin, Entomologia ogólna, Agrofitosocjologia

Treści kształcenia: Rozpoznawanie chorób i szkodników roślin ozdobnych. Biologia ważniejszych gatunków szkodliwych. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na życie, rozwój oraz zakres potencjalnych szkód. Niechemiczne metody zapobiegania chorobom roślin na terenach zurbanizowanych. Metodyka lustracji wybranych upraw roślin ozdobnych, określanie progu szkodliwości, praktyczna ocena zagrożeń powodowanych przez patogeny i fitofagi . Prawidłowy dobór pestycydu według kryteriów identyfikacji agrofaga, jego biologii i stadium rozwojowego oraz nasilenia występowania. Profilaktyka w ochronie roślin. Zasady doboru stanowiska i sąsiedztwa roślin w parkach, ogrodach wzdłuż ciągów komunikacyjnych. Znajomość przepisów prawa oraz regulacji stosowania zoocydów w przestrzeni zurbanizowanej.

Literatura: 1. Boczek J. 2001. Człowiek i owady, Wyd. SGGW. 2. Boczek J. Wyd. 1998., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, SGGW. 3. Czyżewski A.J. 1975, Choroby i szkodniki roślin ozdobnych, , PWRiL, 4. Dent D. 2000. Insect Pest Management, CAB International, 5. Klimaszewski M.S. 1996. Zarys entomologii ogólnej, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, 6. Kryczyński S., Weber Z. 2010. Fitopatologia Tom I i II, PWRiL 7. Kochman J., 1986. Zarys mikologii dla fitopatologów, SGGW-AR W-wa 8. S. Kryczyński. 2010Wirusologia roślinna, PWN 9. Łabanowki G. red 2000. Ochrona ozdobnych krzewów liściastych. Plantpress 10. Łabanowki G. red. 2001. Ochrona drzew i krzewów iglastych. Plantpress 11. Łabanowki G., Soika G. 2003. Szkodniki ozdobnych drzew liściastych. Plantpress 12. Łęski K, red. 1971. Szkodniki i choroby roślin sadowniczych, PWRiL, 13. Mańka F. 1992, Fitopatologia leśna, PWRiL 14. Opyrchałowa J. 1994.Wybrane działy ekologii owadów z uwzględnieniem tematyki dotyczącej ochrony środowiska rolniczego. WSP Opole, 15. Praca zbiorowa. 1976. Nauka o chorobach i szkodnikach roślin, PWRiL, 16. Praca zbiorowa. 1994. Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych. Wyd. SGGW Warszawa. 17. Praca zbiorowa. 2011. Program ochrony roślin ozdobnych na rok 2012 18. Rechcigl J.E., Rechcigl N.A. 2000. Biological and Biotechnological Control of Insect Pests., Lewis Publishers. 19. Schowalter T.D. 2011, Insect Ecology. An Ecosystem Approach. 3th edition, Elsevier. 20. Szczepanowska B.,2001. Drzewa w mieście. Hortpress Warszawa 21. Wiech K. 1997. Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Mediks Plus 22. Wilkaniec B., red. 2009. Entomologia cz. 1 (Entomologia ogólna) PWRiL Poznań

Metody oceny: Wiedza: kolokwia na ćwiczeniach i egzamin pisemny. Umiejętności: obserwacja konsekwencji i spójności działań podczas realizowania zadań w przebiegu ćwiczeń z przedmiotu, ocena wykonanych projektów Kompetencje społeczne: wiedza i treści prezentowane i deklarowane w dyskusjach podczas zajęć, ocena poprawności doboru metod ochrony roślin w odniesieniu do specyfiki miejskich terenów zielonych, ocena dyskusji na zajęciach według skali

Uwagi: