Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10367o16Rok / Semestr:
2016/2017 letniNazwa:
Działania kompozycyjneKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
0 / 0 / 0Prowadzący:
Dr Ewa PodhajskaJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student jest zaznajomiony z istotą kompozycji. Posiada znajomość zasad kompozycji, wyodrębnienia elementów, określenia atrybutów oraz organizowania zależności kompozycyjnych.
Umiejętności:
Student potrafi zorganizować układ kompozycyjny, dobrać środki oraz określić cel działania kompozycyjnego. Potrafi przewidzieć efekt zabiegów kompozycyjnych w zakresie endo- i egzogennym. Potrafi zastosować efekt działań kompozycyjnych w skali dwu i trójwymiarowej.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Student jest świadomy występowania zasad kompozycji w kontekście rzeczywistości oraz znaczenia świadomych procesów komponowania w projektowaniu architektury krajobrazu. Odnajduje zastosowanie tych umiejętności w kształtowaniu krajobrazu.Wymagania wstępne:
Elementarna znajomość zasad rysunku i malarstwaTreści kształcenia:
1. Obecność działań kompozycyjnych w obiektach architektury krajobrazu.
2. Elementy kompozycji: punkt, linia, płaszczyzna, bryła - charakterystyka własności.
3. Atrybuty elementów: kształt, wielkość, kolor, tekstura, kierunek; Cechy elementów kompozycji, jako baza tworzenia struktur wizualnych.
4. Związki pomiędzy elementami- relacje jako warunek tworzenia układów kompozycyjnych.
5. Struktury porządkujące układy kompozycyjne.
6. Wartości przestrzenne w układach kompozycyjnych.
7. Znaczenie przestrzeni pustej w układach kompozycyjnych.
8. Jedność jako wartość nadrzędna układów kompozycyjnych.
9. Reguły percepcji wg teorii Gestalt- ich znaczenie w strukturach wizualnych.
10. Zjawiska efemeryczne oraz rola przypadku, żartu, eksperymentu w procesach kompozycyjnych.Literatura:
1. Arnheim, R., 1978, Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye, Warszawa, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe;
2. Dondis D.A., 1973, A primer of Visual Literacy, London, MIT Press;
3. Gombrich, E.H., Art and Illusion,
4. Kandinsky W., 1986, Point and Line to plane, Warszawa, PWN;
5. Leborg Christian, 2004, Visual Grammar, New York, Princeton Architectural Press;
6. Lidwell W., Holden K., Butler J., 2003, Universal Principles od Design, 125vways to enhance usability, Influence Perception, Increase Appeal, Make Better design Decision and Teach through Design, Rockport Publishers;
7. Wong W., 1993, Principles of form and Design, New York, John Wiley & Sons;
8. Gage J., 2010, Colour and Meaning. Kraków, Universitas;
Metody oceny:
- przygotowanie posterów dot. każdego zagadnienia;
- przygotowanie projektu wiodącego;
- prezentacja prac na forum grupy, dyskusja, aktywna obecność na zajęciach, terminowe oddanie ćwiczeń, (kompetencje społeczne).
Uwagi: