Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS20105o16Rok / Semestr:
2016/2017 letniNazwa:
Statystyka i modelowanieKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr Dariusz Zalewski, dr Rafał KuriataJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student nabiera wiedzy na temat planowania i zakładania doświadczeń laboratoryjnych oraz polowych. Opracowywania statystycznego uzyskanych danych. Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną do planowania i zakładania doświadczeń laboratoryjnych, polowych jedno i wieloczynnikowych przy różnej zmienności polowej.
Umiejętności: Student potrafi opracować statystycznie uzyskane dane oraz właściwie wnioskować o materiale badawczym na podstawie uzyskanych wyników obliczeń.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
potrafi współpracować w grupie, jest zdolny do zmiany
kwalifikacji i roli w pracy zespołowej, potrafi sprecyzować priorytety służące do realizacji różnych zadań
Wymagania wstępne:
Bez wymagań.Treści kształcenia:
Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. Rozkład normalny. Test Studenta. Podstawowe pojęcia ze statystyki matematycznej (miary położenia i rozproszenia dla próby i populacji). Analiza korelacji i regresji. Analiza wariancji. Metody zakładania i opracowywania doświadczeń z jednym czynnikiem metoda kompletnej randomizacji, metoda losowanych bloków, metoda kwadratu łacińskiego. Metody zakładania i opracowywania doświadczeń wieloczynnikowych, metoda kompletnej randomizacji, metoda losowanych bloków. Interakcja i jej praktyczne wykorzystanie w praktyce rolniczej.Literatura:
1.R. Elandt. Zastosowanie statystyki matematycznej do doświadczalnictwa rolniczego.
2.W. Mądry. Planowanie doświadczeń czynnikowych i analiza wyników.
3.W. Mądry. Doświadczenia czynnikowe.
4.W. Zieliński. Wybrane testy statystyczne.
Metody oceny:
Wiedza: egzamin pisemny oraz kolokwium
Umiejętności: aktywne uczestnictwo w zajęciach
Kompetencje społeczne: ocena efektów pracy indywidualne i w zespole
Uwagi: