Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BCS10407o16Rok / Semestr:
2016/2017 letniNazwa:
Biologia Rozwoju CzłowiekaKierunek:
Biologia człowiekaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. prof. nadzw. Barbara KwiatkowskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Student:
W1 - zna szczegółową charakterystykę poszczególnych etapów pre- i postnatalnej ontogenezy człowieka, objaśnia zmiany występujące w okresie anafazy, metafazy i katafazy, rozumie ich podłoże genetyczne i środowiskowe [BC1_W07, BC1_W08];
W2 - zna i opisuje czynniki endogenne i egzogenne wpływające na rozwój, zaburzające i przyspieszające rozwój, podstawowe zagrożenia dla zdrowia i rozwoju człowieka, objaśnia znaczenie trendu sekularnego, akceleracji i retardacji dla zmian populacyjnych [BC1_W08];
W3 - rozumie wpływ warunków środowiskowych na możliwości realizacji potencjału genetycznego, zna metody kontroli prawidłowości rozwoju człowieka, zna właściwe narzędzia [BC1_W18];
Umiejętności
Student:
U1- ocenia prawidłowość rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci i młodzieży, potrafi zastosować właściwe do oceny zmian następujących z wiekiem na wszystkich etapach ontogenezy, potrafi ocenić nieprawidłowości rozwoju [BC1_U07];
U2 - potrafi opisać genetyczne i środowiskowe uwarunkowania budowy i funkcji organizmu człowieka [BC1_U08];
U3 - potrafi zmierzyć potrzebne wielkości cech morfologicznych i niektórych cech fizjologicznych, umie odpowiednio wykorzystać sprzęt do badań pomiarowych, dobiera właściwe metody do badań [BC1_U06, BC1_U12];
U4- posiada umiejętność przygotowania referatu i innych prac pisemnych a także prezentacjizwiązanych z biologią człowieka w oparciu o literaturę polską i obcojęzyczną [BC1_U18, BC1_U19];Kompetencje:
Kompetencje społeczne
Student:
K1 - jest świadomy zagrożeń dla zdrowia i rozwoju człowieka wynikających z postępu cywilizacyjnego [BC1_K04, BC1_K06];
K2 - potrafi odpowiedzialnie i skutecznie współpracować w grupie [BC1_K02].Wymagania wstępne:
Treści kształcenia:
Charakterystyka okresów ontogenezy. Czynniki wpływające na rozwój na kolejnych etapach ontogenezy progresywnej. Czynniki kształtujące zmiany w okresie transwolucyjnym i inwolucyjnym ontogenezy. Metody kontroli prawidłowości rozwoju i wpływ czynników środowiskowych na zdrowie i funkcjonowanie człowieka.Literatura:
1) Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka. PWN, Warszawa 1999;
2) Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;
3) Wolański N., Ekologia człowieka t.1 i 2, PWN, Warszawa 2006;
4) Kubica J.F., Wychowanie zdrowotne i promocja zdrowia. Warszawa, 2004.Metody oceny:
studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny egzamin testowy (30-35 zamkniętych pytań) w sesji egzaminacyjnej. Egzamin trwa 45 min. Jeśli egzamin nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym.
Zaliczenie ćwiczeń:
bieżąca ocena (na podstawie ustnych i 2 pisemnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Ocena prezentacji przygotowanych przez studentów w grupach. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność.Uwagi: