ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: NZCS10089f16
Rok / Semestr: 2016/2017 zimowy
Nazwa: Edukacja żywieniowa
Kierunek: Żywienie Człowieka
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 7
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 12 / 12 / 0
Prowadzący: dr hab. inż. Joanna Wyka, prof. nadzw.
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student potrafi definiować pojęcie edukacji żywieniowej i opisywać metody upowszechniania wiedzy o żywieniu. Formułuje właściwie cele tej edukacji i indentyfikuje zmiany zachowań na prozdrowotne.Opisuje i tłumaczy na przykładach innych programów edukacyjnych zmianę postaw ludzi w różnych grupach wiekowych nt żywienia i zdrowia. Rozróżnia poszczególne zasady postępowania dydaktycznego, opisuje pomoce dydaktyczne Umiejętności: Student właściwie interpretuje pojecie zdrowia, profilaktyki, edukacji prozdrowotnej. Prawidłowo formułuje podział metod upowszechniania wiedzy o prawidłowym żywieniu i korzysta z pomocy dydaktycznych. Potrafi skrytykować dobór metod stosowanych w edukacji i opracować ich modyfikacje zgodnie z np. wiekiem uczestników, przebytymi chorobami. Potrafi weryfikować wiedzę z zakresu prawidłowego żywienia na przykładzie piramidy żywieniowej i informacji żywieniowej (np. GDA).

Kompetencje: Student jest chętny do wyszukiwania programów edukacyjnych kierowanych do różnych grup ludności. Wykazuje aktywną postawę w ocenie błędów i niepowodzeń programów prozdrowotnych. Jest śwaidomy roli prozdrowotnego stylu zycia w zachowaniu zdrowia. Student jest zdolny do wdrażania własnych programów edukacyjnych, świadomy ich roli w kształatowaniu postaw prozdrowotnych w społeczeństwie.

Wymagania wstępne: żywienie człowieka I, żywienie człowieka II, socjo-ekonomiczne uwarunkowania żywienia

Treści kształcenia: Podział i zakres metod upowszechniania wiedzy o żywieniu, podział ze względu na wiek uczestników oraz rodzaj przebytych chorób. Przykłady programów edukacyjnych, sposoby ich walidacji. Ocena programu edukacyjnego na przykładzie własnym.

Literatura: 1.Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, B. Woynarowska, PWN, Warszawa, 2008 2.Edukacja prozdrowotna. J. Gromadzka-Ostrowska, D.Włodarek, Z. Toeplitz, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003 3.Podręcznik Polskiego Forum Profilaktyki. Tom I. red. P. Podolec. Wyd. Medycyna Praktyczna, Kraków, 2007 4.Promocja zdrowia. Wprowadzenie do zagadnień krzewienia zdrowia. red. A. Karski, Z. Słońska, B.W. Wasilewski. Wyd. IGNIS, Warszawa, 1992 5. Pol-HEALTH. Otyłość, żywienie, aktywność fizyczna, zdrowie polaków, M. Jarosz, Wyd. IŻŻ, Warszawa 2006 6.Praktyczny podręcznik dietetyki, M. Jarosz, Wyd. IŻŻ, Warszawa 2010 7, Zarys oceny żywienia. Gronowska – Senger A Wyd. SGGW, 2009 8, Żywienie człowieka a zdrowie publiczne. (tom 3) J. Gawęckiego PWN 2010 9. Zastosowanie epidemiologii w badaniach żywieniowych. B. Pietruszka, Wyd. SGGW, 2001 10. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych. M. Jarosz, PZWL, 2008 11. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. Raport of a Joint of WHO/FAO Expert Consultation, no 916, Geneva 2003 12. Nutrition. Insel P., Turner R.E., Ross D. Jones and Bartlett Publisher, USA, 2004 13. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer. AICR, 2007

Metody oceny: raporty z ćwiczeń, psemne zaliczenie wykładu

Uwagi: