Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
NTSS20299o16Rok / Semestr:
2016/2017 zimowyNazwa:
Metodologia badań żywieniowychKierunek:
Technologia Żywności i Żywienie CzłowiekaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr hab. inż. Joanna Wyka, prof. nadzw.Język:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student potrafi definiować i opisywać pojęcie zdrowia, choroby, czynników ryzyka chorób dietozależnych. Formułuje właściwie zależności i identyfikuje żywieniowe czynniki ryzyka chorób. Student nazywa poszczególne metody stosowane w badaniach żywieniowych. Student umie je scharakteryzować i opisać, rozróżnia poszczególne rodzaje metod w grupach. Opisuje i tłumaczy na przykładach wykorzystanie poszczególnych metod. Wymienia i charakteryzuje metody oceny stanu odżywienia, prawidłowo je definiuje (antropometryczne, biochemiczne). Student nazywa i objaśnia użycie danych metod w wybranych programach prozdrowotnych.
Umiejętności:
Student właściwie interpretuje pojecie zdrowia i choroby. Nakreśla i interpretuje dobór poszczególnych pojęć. Łączy i ocenia występowanie żywieniowych czynników ryzyka z przyczyną chorób. Prawidłowo formułuje podział metod oceniających sposób żywienia ludności i korzysta z kryteriów ich klasyfikacji. Student ocenia przydatność poszczególnych metod w epidemiologii żywieniowej. Potrafi zinterpretować wyniki uzyskane w ocenie żywieniowej, antropometrycznej i biochemicznej. Student umie zanalizować metodologie przykładowych programów edukacyjnych. Potrafi skrytykować dobór metod oceny żywieniowej na wybranych przykładach, opracować modyfikacje metod. Student nakreśla i porządkuje przyczyny błędów w ocenie sposobu żywienia ludności.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Student jest chętny do wyszukiwania programów edukacyjnych opartych na metodologii żywieniowej. Wykazuje aktywną postawę w ocenie błędów i niepowodzeń programów prozdrowotnych. Jest zdolny interpretować podział metod oceny żywieniowej, antropometrycznej i biochemicznej. Postrzega relacje pomiędzy żywieniowymi czynnikami ryzyka a chorobami. Jest świadomy roli prozdrowotnego stylu życia w zachowaniu zdrowia. Jest wrażliwy na niepowodzenia akcji edukacyjnych, kreatywny w likwidacji tych niepowodzeń. Student jest zdolny do wdrażania własnych
programów prozdrowotnych, świadomy ich roli w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa.
Wymagania wstępne:
podstawy żywienia człowiekaTreści kształcenia:
Podział i zakres badań żywieniowych w ocenie sposobu żywienia. Podział i zakres badań oceny stanu odżywienia (parametry antropometryczne i biochemiczne). Metodyka wybranych programów prozdrowotnych i edukacyjnych (wady i zalety).Literatura:
1. Zarys oceny żywienia. Gronowska – Senger A Wyd. SGGW, 2009
2. Przewodnik metodyczny badań sposobu żywienia. Gronowska-Senger A. PAN, 2013
3. Praktyczny podręcznik dietetyki. Red. Jarosz M.Wyd IZZ, 2010
4. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, pod red. J. Gawęckiego PWN 2010
5. Epidemiologia wprowadzenie i metody badań. Jędrychowski W., PZWL, Warszawa, 1999
6. Zastosowanie epidemiologii w badaniach żywieniowych. B. Pietruszka, Wyd. SGGW, 2001
7. Normy żywienia człowieka - nowelizacja. M. Jarosz, Wyd. IZZ 2012
8. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases. Raport of a Joint of WHO/FAO Expert Consultation, no 916, Geneva 2003
9. Nutrition. Insel P., Turner R.E., Ross D. Jones and Bartlett Publisher, USA, 2004
10. Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer. AICR, 2007
11. Wybrane pozycje źródłowe z bieżącego piśmiennictwa polskiego i zagranicznego (wskazane przez wykładowcę)
Metody oceny:
pisemny egzaminUwagi: