Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BSRS10037o15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Wykorzystanie postępu hodowlanego roślin w uprawach polowychKierunek:
Biotechnologia stosowana roślin Typ studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
prof. dr hab. andrzej Kotecki, prof. dr hab. Władysław Malarz, dr Anna Wondołowska-GrabowskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Student ma wiedzę dotyczącą praktycznego wykorzystania postępu hodowlanego w obrębie wiodących gatunków roślin upraw polowych. Posiada informacje dotyczące aktualnych osiągnięć biotechnologii w tworzeniu nowych odmian hodowlanych. Student wie jaki jest wpływ postępu odmianowego na poziom i jakość uzyskiwanych plonów. Student zna charakterystyki specyficznych typów hodowlanych (np. niskoglutenowe, wysokoglutenowe, niskoalkaloidowe, wysokoalkaloidowe, niskotaninowe, wysokotaninowe, glukozynolanowe, jedno i dwuzerowe) dotyczące różnych gatunków roślin upraw polowych oraz posiada wiedzę z zakresu ich wymagań środowiskowych i agrotechnicznych. Student potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł literaturowych oraz baz danych, a następnie logicznie je łączyć, interpretować i wykorzystywać w pisemnych zadaniach projektowych z zakresu postępu odmianowego z zachowaniem praw własności intelektualnej. Umie w praktyce wykorzystać specyficzne cechy odmianowe wprowadzone na drodze postępu hodowlanego. Potrafi wykorzystać dostępne programy i techniki komputerowe do projektowania w rolnictwie, umie interpretować efekty i wyniki oraz formułować poprawne wnioski. Student ma świadomość samokształcenia i podnoszenia kompetencji zawodowych.Kompetencje:
Student rozumie potrzebę stałego podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych. Jest odpowiedzialny za pracę własną i zespołową, przyjmuje odpowiedzialność za właściwe wykonywanie projektów oraz poprawność formułowanych wniosków końcowych. Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role oraz myśleć i działać kreatywnie.Wymagania wstępne:
Botanika, Przyrodnicze uwarunkowania produkcji roślinnejTreści kształcenia:
Rejestracja odmian roślin rolniczych – uwarunkowania prawne i ograniczenia w stosowaniu biotechnologii w Polsce i krajach Unii Europejskiej. Rola postępu hodowlanego w kreowaniu nowych typów odmian roślin z przeznaczeniem na różne kierunki użytkowania. Wpływ postępu hodowlanego na poziom i jakość uzyskiwanych plonów ziarna, nasion i innych surowców pochodzenia roślinnego. Charakterystyka różnych typów odmian wraz ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich specyficzne cechy użytkowe. Praktyczne wykorzystanie postępu hodowlanego w nowoczesnej produkcji polowej – prace projektowe.Literatura:
Wspólnotowy Katalog Odmian Roślin Rolniczych (CCA):
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=OJ:C:2014:450:TOC, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=OJ:C:2015:037:TOC
COBORU, 2014: Lista odmian roślin rolniczych i Krajowy Rejestr. Słupia Wielka, uaktualnienia: http://www.coboru.pl/polska/Rejestr/rejestr_KR.aspx
Jasińska Z., Kotecki A., (red.), 2003: Szczegółowa uprawa roślin. Wyd. AR Wrocław.
Krężel R, Parylak D., Zimny L. 1999. Zagadnienia uprawy roli
i roślin. AR Wrocław.
Ignaczak S., 2000: Rośliny zbożowe. Wyd. ATR Bydgoszcz.
Rybiński W., Szot B., 2009: Związki między agrofizyką a genetyką i hodowlą roślin zbożowych oraz strączkowych. Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN, Lublin.
Duer I., Fotyma M., Madej A., 2004: Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Wyd. MR i RW i MŚ. Warszawa, oraz http://www.kp.org.pl/pdf/poradniki/kdpr/.
Internetowy system aktów prawnych: http://isap.sejm.gov.pl/SearchServlet.Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie treści wykładów na podstawie przeprowadzonego kolokwium testowego.
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: ocena realizacji zadań na podstawie bieżących sprawozdań pracy projektowej, poprawność wniosków końcowych.
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: ocena pracy indywidualnej i zespołowej studenta oraz aktywności na poszczególnych zajęciach, dyskusja.
Uwagi: