ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BCS10433f15
Rok / Semestr: 2015/2016 letni
Nazwa: Techniki badań ankietowych w biologii
Kierunek: Biologia człowieka
Typ studiów: I st. - licencjackie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 2
Punkty ECTS: 3
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 10 / 20 / 0
Prowadzący: dr hab. Halina Kołodziej
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Student: W1 – zna i rozumie istotę i znaczenie poszczególnych ilościowych i jakościowych metod badańankietowych[BC1_W18, BC1_W20]; W2 - zna zasady konstruowania i opracowywania ankiet badawczych [BC1_W03, BC1_W04]; W3 – wie, jakie metody ankietowe powinien stosować do realizacji określonych zadań badawczych [BC1_W18]. Umiejętności Student: U1 - przygotowuje właściwy projekt badania ankietowego [BC1_U06; BC1_U12, BC1_U17]; U2 – stosuje w praktyce opracowane samodzielnie narzędzie badawcze oraz przedstawia uzyskane wyniki [BC1_U03, BC1_U05, BC1_U13]; U3 – analizuje, interpretuje i wykorzystuje wyniki badań ankietowych w naukach biologicznych[BC1_U03, BC1_U05 ];

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy) Student: K1 – we współpracy z grupą podejmuje działania związane z opracowaniem, a szczególnie prowadzeniem i realizacją badania ankietowego [BC1_K02, BC1_K03, BC1_K09];

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Metody ankietowania i zasady ich stosowania w naukach biologicznych. Konstruowanie kwestionariuszy i wywiadów ankietowych. Zasady analizowania, interpretacji i prezentacji wyników badań ankietowych w naukach biologicznych.

Literatura: Literatura obowiązkowa: 1. Denzin K. N., Lincoln Y. S. (red.) Metody badań jakościowych, tom 1 i tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. 2. Flick U. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010. 3. Oppenheim A. N. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka, 2004. 4. Silverman D. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Steinar, K. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. 2. Sztabiński P., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić go do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 2005. 3. Steinar, K. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.

Metody oceny: Zaliczenie wykładu: test zaliczeniowy 30 pytań zamkniętych, czas trwania testu 45 min, zaliczenie przy uzyskaniu 60% pozytywnych odpowiedzi. Zaliczenie przedmiotu: Ocenę końcową z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń: Ocena na podstawie sprawdzianu pisemnego na zakończenie ćwiczeń składającego się z 10 pytań otwartych, czas trwania 30 min. Oceniany będzie projekt ankiety badawczej i jego realizacja. Podczas zajęć oceniana będzie aktywność i zaangażowanie podczas wykonywania zadań (na podstawie obserwacji i kart pracy). Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen.

Uwagi: