Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES20167o16Rok / Semestr:
2016/2017 zimowyNazwa:
Modelowanie rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń z GOKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
Dr inż. Jan den BoerJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, chemii i biologii, niezbędną do opisu procesów występujących w energetyce odnawialnej i gospodarce odpadami, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych oraz procesów zachodzących w czasie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych, w tym produktów i opadów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. R2OŹE_W02
posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biopaliw i procesów wykorzystania biomasy, w tym biomasy odpadowej pochodzenia rolniczego i zwierzęcego. R2OŹE_W03
posiada pogłębioną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego i patentowego, potrafi efektywnie korzystać z zasobów informacji patentowej, ma świadomość konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej, a także zna podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące w gospodarce energetycznej i gospodarce odpadami. R2OŹE_W08
posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie środowiska naturalnego jego zagrożeń i ochrony w społeczeństwie globalnym. R2OŹE_W09
posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i narzędzi stosowanych w gospodarce odpadami. R2OŹE_W11b
Umiejętności:
posiada umiejętność wyszukiwania, rozumienia, analizy i twórczego wykorzystania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. R2OŻE_U01
potrafi dokonać identyfikacji i określić specyfikę zadań inżynierskich oraz opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania. R2OŻE_U03
potrafi ocenić rozwiązania techniczne i dokonać analizy czynników wpływających na jakość życia i zdrowia ludzi
i zwierząt oraz stan środowiska naturalnego także określać cykl życia systemów technicznych. R2OŻE_U09
potrafi rozwiązywać, w oparciu o standardowe działania inżynierskie, problemy produkcyjne i eksploatacyjne w zakresie gospodarki odpadami oraz źródeł energii odnawialnej, uwzględniając jednocześnie wymogi związane z dbałością o środowisko naturalne. R2OŻE_U11
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
potrafi dokonać wnikliwej analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów
z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców. R2OŹE _K02
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień związanych z: podstawami fizyki oraz matematyki i źródeł emisjiTreści kształcenia:
Tematyka kursu dotyczy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń z akcentem na emisję z gospodarki odpadami. Podstawy fizyki gazów. Modelowanie dyspersji emisji z pomocą oprogramowania oraz samodzielnie. Poznanie aspektów teoretycznych emisji oraz dyspersji emisji. Czynniki wpływające na rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym. Rodzaje modeli dyspersji zanieczyszczeń w atmosferze. Modele smugi Gausa starszej generacji (formuła Pasquilla). Gausowskie modele nowszej generacji. Dyspersja emisji, które nie są substancjami: odorów z MBP beztlenowej oraz hałasu spalarni. Obliczenia wysokości efektywnej komina spalarni odpadów oraz dyspersji w zależności od warunkach atmosferycznych oraz szorstkości terenu. Literatura:
1. Janka R.M.: Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe. Podstawy obliczania i sterowania poziomem emisji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.
2. Michałczyk, J. 2003. Transport gazowych zanieczyszczeń w powietrzu – symulacje numeryczne w skali lokalnej, Politechnika Lubelska, Instytut Inżynierii Ochrony Środowiska.
3. Markiewicz M.T.: Podstawy modelowania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym. Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2004.
4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu. Dz. U. z 3 lutego 2010 r. Nr 16, poz. 87.
5. Rozporządzenie Ministra Środowiska dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu. Dz. U. z 18 września 2012 r., poz. 1031.
Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie egzaminu pisemnego.
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: analiza wyników i interpretacja zebranych danych. Zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych.
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna, praca w grupie, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.
Uwagi: