Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
OŹES10179f15Rok / Semestr:
2015/2016 letniNazwa:
Ponowne użytkowanie odpadów/Waste ManagementKierunek:
Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka OdpadamiTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
6Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
Dr inż. Jan den BoerJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, i biologii niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w czasie pozyskiwania energii z produktów i odpadów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
R1OŹE_W03
Ma wiedzę w zakresie procesów wykorzystania biomasy, w tym z biomasy odpadowej pochodzenia rolniczego i zwierzęcego.
R1OŹE_W04
Ma elementarną wiedzę w zakresie projektowania systemów i urządzeń służących do pozyskiwania i wykorzystania odnawialnych źródeł energii odnawialnej, także w aspekcie zagospodarowania odpadów pochodzenia rolniczego.
R1OŹE _W05
Ma ogólną wiedzę w zakresie systemów, technologii, technik, urządzeń i narzędzi stosowanych w gospodarce odpadami.
R1OŹE _W12
Umiejętności:
Potrafi stosując podstawowe technologie informatyczne pozyskiwać i przetwarzać informacje z zakresu gospodarki odpadami.
R1OŹE _U04
Potrafi rozwiązywać w oparciu o standardowe działania inżynierskie problemy produkcyjne i eksploatacyjne w zakresie gospodarki odpadami, uwzględniając jednocześnie wymogi związane z dbałością o środowisko naturalne
R1OŹE _U12
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia II i III stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
R1OŹE _K01
Ma świadomość ważności, odpowiedzialności i skutków działalności inżyniera kierunku odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami w aspekcie odpowiedzialności za jakość życia ludzi i stan środowiska naturalnego.
R1OŹE _K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
R1OŹE _K04
Wymagania wstępne:
Fizyka, ChemiaTreści kształcenia:
Tematyka kursu dotyczy ponowne użycie produktów uznanych za odpady. Nieformalnie działanie w zakresie przemieszczania używanych rzeczy do Polski oraz ich sprzedaży zostanie analizowane. Aspekty społeczne, środowiskowe oraz ekonomiczne zostaną uwzględnione. Rozwój centrów i sieci ponownego wykorzystania w Polsce oraz w innych krajach zostanie dyskutowane w aspektach sytuacji prawnej, metod zbierania, organizacji, przygotowania do ponownego użycia, naprawy i inspekcji oraz możliwości rozwoju. Planowanie kącików używanych rzeczy w powstających Punktach Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zostanie przedyskutowane. Literatura:
1. Qualiti-ES - The pursuit of quality in social economy. Quality manual for reuse / recycling social enterprises / Caroline Beyne, Brussels, RReuse
2. Guidance on Applying the Waste Hierarchy / UK government Department for Environment, Food and Rural Affairs (Defra), 2011
3. Concept for the implementation of re-use in line with WFD 2008 in Austria (DE) / Matthias Neitsch, Markus Spitzbart, Barbara Hammerl, Berthold Schleich, Repanet, 2010
4. Atlas Dobrych Praktyk Inkluzji Społecznej i Zawodowej / Agnieszka Czmyr-Kaczanowska, Magdalena Huszcza, Europejska Federacja Banków Etycznych i Alternatywnych (FEBEA), Warszawa, 2011
5. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Aspekty funkcjonowania system zagospodarowywania ZSEE w Polsce i innych krajach europejskich oraz wybrane technologie przetwarzania odpadów elektrycznych i elektronicznych / Ireneusz Baic et al., Warszawa, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, 2011.
Metody oceny:
Ocena efektów kształcenia w zakresie wiedzy: zaliczenie egzaminu pisemnego, zaliczenie wszystkich zadań podczas realizacji ćwiczeń rachunkowych.
Ocena efektów kształcenia w zakresie umiejętności: analiza wyników i interpretacja zebranych danych.
Ocena efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: praca indywidualna, praca w grupie, świadomość ekologiczna, poszanowanie dla praw autorskich, odpowiedzialność za wykonywane zadanie, sumienność w przygotowaniu do realizacji zadań.
Uwagi: