Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
BCS10436o16Rok / Semestr:
2016/2017 zimowyNazwa:
AntropogenezaKierunek:
Biologia człowiekaTyp studiów:
I st. - licencjackieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
5Punkty ECTS:
3Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 15 / 0Prowadzący:
dr Dariusz NowakowskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student:
W1 - Zna podstawowe metody badań w antropogenezie, formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe, zna nazewnictwo systematyczne form kopalnych [BC1_W06, BC1_W11, BC1_W12];
W2 - Objaśnia ewolucyjne przystosowania budowy hominidów do zmian środowiska w przeszłości [BC1_W11];
W3 - Rozumie, że zróżnicowanie budowy form przedludzkich jest efektem potencjału genetycznego w różnych warunkach środowiskowych oraz koewolucji biologicznej i kulturowej [BC1_W13].
Umiejętności:
Student:
U1 - Identyfikuje różnice w budowie szkieletu form kopalnych w porównaniu do współczesnego człowieka i objaśnia związane z tym możliwe zmiany ewolucyjne [BC1_U02, BC1_U10];
U2 - Dokumentuje zróżnicowanie budowy szkieletów form kopalnych [BC1_U06];
U3 - Dyskutuje i ocenia informacje o najnowszych wynikach badań w antropogenezie [BC1_U16].
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student:
K1 - Planuje zadania badawcze i określa ich priorytet [BC1_K02];
Wymagania wstępne:
antropologia ogólna, anatomia człowieka, paleontologia,Treści kształcenia:
Szczegółowy przegląd zróżnicowania budowy czaszki i szkieletu pozaczaszkowego pomiędzy i w obrębie gatunków kopalnych homininów (w tym budowy uzębienia – w odniesieniu do typu diety). Wpływ makro- i mikroewolucji na rozwój i zróżnicowanie hominidów. Metodyka badań oraz różnorodność stanowisk badawczych. Znaczenie danych genetycznych w rekonstrukcji filogenezy człowieka.Literatura:
1. Leakey R., Pochodzenie człowieka. Wydawnictwo CIS i Oficyna Wydawnicza MOST
2. Lewin R., Wprowadzenie do ewolucji człowieka. Prószyński i S-ka. 2000
3. Stringer Ch., Andrews P., The Complete World of Human Evolution. Thames and Hudson. 2005.
4. Tattersall I., Delson E., Couvering J., Encyclopedia of human evolution and prehistory. Garland Publishing New York and London. 2000.
5. Wolpoff, M.H., Paleoanthropology, 2nd edn. New York: McGraw-Hill.1999
Metody oceny:
Studentów posiadających zaliczenie ćwiczeń obowiązuje pisemny test egzaminacyjny z wiadomości przedstawionych na wykładach (50 pytań, zamkniętych i otwartych o charakterze problemowym). Test trwa 90 min. i jest uznany za zdany przy 60% poprawnych odpowiedzi.Jeśli egzamin nie zostanie zliczony w pierwszym terminie student ma prawo ponownie go zdawać ustnie lub pisemnie w terminie poprawkowym.Uwagi:
Na ćwiczeniach grupa nie powinna być większa niż 12 osób a maksymalnie 14.