Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
AGS10054f16Rok / Semestr:
2016/2017 letniNazwa:
Zrównoważony rozwój i integrowana ochrona w produkcji roślinnej (Przedmiot do wyboru blok V– Zarządzanie środowiskiem)Kierunek:
AgrobiznesTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
6Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Anna Wondołowska-GrabowskaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Zna mechanizmy odporności roślin oraz ich reakcję na stres biotyczny i abiotyczny w środowisku i wiedzę dotyczącą wpływu niekorzystnych czynników środowiskowych na rozwój roślin, ich produkcyjność oraz uzyskiwany plon. Rozumie podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w biosferze, posiada wiedzę dotyczącą podstawowych zasad ochrony przyrody w tym stabilności ekosystemów, procesów ekologicznych oraz różnorodności biologicznej, posiada podstawową wiedzę niezbędną dla zrozumienia zasady i istoty zrównoważonego rozwoju.
Zna potencjalne zagrożenia, jakie niesie wystąpienie niektórych chorób infekcyjnych i groźnych szkodników. Zna integrowane metody ochrony roślin w stopniu umożliwiającym opracowanie zasad zwalczania agrofagów godnie z zasadami dobrej Praktyki Ochrony Roślin i zachowaniem przepisów BHP.
Posiada wiedzę dotyczącą technologii uprawy roślin o różnym przeznaczeniu oraz możliwości stosowania różnych systemów uprawy roślin polowych w celu uzyskania pożądanych efektów i potrafi ocenić je pod względem oddziaływania na środowisko oraz uzyskanych wyników ekonomicznych.
Umiejętności
Potrafi ocenić wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na wielkość
i jakość plonów, opracować technologię uprawy roślin w warunkach różnych systemów rolnictwa, zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin
i zrównoważonego rozwoju, dostosować ją do określonych warunków przyrodniczo-ekonomicznych oraz zminimalizować negatywne oddziaływanie środków ochrony roślin na środowisko.
Umie wykonać analizę stanu zdrowotnego roślin w różnych ekosystemach, jak również opracować działania zapobiegające pojawianiu się czynników stanowiących potencjalne
i rzeczywiste zagrożenie dla tych roślin.
Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań w zakresie ochrony roślin.
Umie przewidywać skutki podejmowanej działalności, potrafi wskazać działania służące ograniczeniu ryzyka. Potrafi interpretować uzyskane rezultaty i na ich podstawie formułować poprawne wnioski.
Kompetencje:
Rozumie potrzebę poznawania aktualnej problematyki w zakresie zrównoważonego rozwoju i integrowanej ochrony w produkcji roślinnej oraz ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych.
Ma świadomość indywidualnej i społecznej odpowiedzialności za stan środowiska i jakość produkowanej żywności Rozumie społeczną odpowiedzialność za wdrażanie integrowanych metod ochrony roślin. Rozumie konieczność kompleksowych
i interdyscyplinarnych działań na rzecz ochrony środowiska w ramach zrównoważonego rozwoju.
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Jest odpowiedzialny za pracę własną
i zespołową. Potrafi współpracować w grupie, jest zdolny do akceptacji zmian ról w zespole. Myśli i działa kreatywnie. Przyjmuje odpowiedzialność za poprawność i realizację wniosków końcowych. Przestrzega zasad BHP
w produkcji roślinnej oraz zasad dobrych praktyk rolniczych.
Wymagania wstępne:
Podstawy ekonomii, żywienie roślin, podstawy uprawy roślin, technologie produkcji roślinnej, podstawy ochrony roślin, jakość płodów rolnychTreści kształcenia:
Identyfikacja współczesnych zagrożeń środowiskowych. Ocena przyrodniczych czynników ryzyka w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa. Identyfikacja i wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na uzyskiwany plon i jego jakość. Znaczenie monitoringu, wczesnego ostrzegania, prognozy i sygnalizacji w ochronie roślin polowej produkcji roślinnej. Stosowanie środków ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin. Regulacje prawne: Dobra Praktyka Ochrony Roślin, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Zalecenia Ochrony Roślin, Dyrektywa Azotanowa i inLiteratura:
Bieszczad S., Sobota J. 1999. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR we Wrocławiu.
Borys A. (red.) 2003. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.
Borys. T. [red.] 2000. Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Warszawa-Białystok.
Kronenberg J., Bergier T. 2010. Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. Wyd. Fundacja Sendzimira, Kraków.
Matyjaszczyk. E., Tratwal A. 2010. Wybrane zagadnienia ochrony roślin w rolnictwie ekologicznym i integrowanej ochronie roślin. Wyd. IOR, Poznań.,
Piontek B.E. 2002. Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski. PWN, Warszawa.
Strategia Zrównoważonego rozwoju Polski do 2025 roku, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, grudzień 1999, http://www.access.zgwrp.org.pl/materialy/dokumenty/StrategiaZrownowazonegoRozwojuPolski/
Zabłocki G., 2002. Rozwój zrównoważony – idee, efekty, kontrowersje. UMK, Toruń.
Metody oceny:
Ocena z ćwiczeń 60%, ocena z wykładu 40%Uwagi: