ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS20085o12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: Biologia roślin wyższych
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 5
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: prof. drab. Jan Matuła
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student ma pogłębioną wiedzę na temat filogenetycznych powiązań poszczególnych grup roślin. Zna dokładniej biologię gatunków chronionych. Poszerza wiedzę na temat wymagań siedliskowych różnych gatunków roślin. Zapoznaje się ze zróżnicowaniem florystycznym czyli doświadczalnie poznaje pojęcie bioróżnorodności Umiejętności: Umie zdobywać wiadomości i interpretować je. Umie opisywać stan szaty roślinnej i ocenić stopień antropopresji.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Rozumie konieczność pracy w zespołach zwłaszcza interdyscyplinarnych. Wiedza o szacie roślinnej powoduje, że student ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska, jest świadom zmienności występującej w środowisku. Przestrzega zasad poszanowania praw autorskich i ochrony intelektualnej. Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania.

Wymagania wstępne: Botanika; Fitosocjologia

Treści kształcenia: Rola i zadania systematyki. Charakterystyka różnych systemów klasyfikacyjnych. Przegląd systematyczny i charakterystyka botaniczna z uwzględnieniem filogenezy ważniejszych organizmów prokariotycznych (sinic); eukariotycznych: glonów, embriofitów; (wątrobowców, mchów, glewików), roślin naczyniowych - paprotników (widłakowych, skrzypowych i paprociowych) oraz nagonasiennych. Szczególny nacisk położony jest na poznanie ewolucji , systematyki i biologii roślin okrytozalążkowych.

Literatura: Szweykowscy A. i J. 2004. Systematyka. T. 2 PWN; Polakowski B. (red.) 1991 Botanika, PWN; Woodland D.W 1991: Contemporary Plant Systematics, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey. The last edition; Simpson Michael G. 2006. Plant Systematics. Elsevier Academic Press; Graham L. , Graham J., Wilcox Lee W. 2006. Plant Biology. Pearson Education Upper SaddleRiver NJ; Keddy Paul A. 2007. Plants end Vegetation (Origin, Processes, Consequences). Cambridge University Press; Flora glonów eds. Karola Starmach and Jadwiga Siemińska t 1-12 oraz różne atlasy, klucze do oznaczania roślin

Metody oceny: Wiedza: Egzamin pisemny Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych informacji Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska

Uwagi: