Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
RSSS20085o12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
Biologia roślin wyższychKierunek:
Ochrona ŚrodowiskaTyp studiów:
II st. - magisterskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
prof. drab. Jan MatułaJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student ma pogłębioną wiedzę na temat filogenetycznych powiązań poszczególnych grup roślin. Zna dokładniej biologię gatunków chronionych.
Poszerza wiedzę na temat wymagań siedliskowych różnych gatunków roślin.
Zapoznaje się ze zróżnicowaniem florystycznym czyli doświadczalnie poznaje pojęcie bioróżnorodności
Umiejętności:
Umie zdobywać wiadomości i interpretować je.
Umie opisywać stan szaty roślinnej i ocenić stopień antropopresji.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Rozumie konieczność pracy w zespołach zwłaszcza interdyscyplinarnych.
Wiedza o szacie roślinnej powoduje, że student ma świadomość odpowiedzialności za stan środowiska, jest świadom zmienności występującej w środowisku.
Przestrzega zasad poszanowania praw autorskich i ochrony intelektualnej.
Ma świadomość konieczności ustawicznego dokształcania.
Wymagania wstępne:
Botanika; FitosocjologiaTreści kształcenia:
Rola i zadania systematyki. Charakterystyka różnych systemów klasyfikacyjnych. Przegląd systematyczny i charakterystyka botaniczna z uwzględnieniem filogenezy ważniejszych organizmów prokariotycznych (sinic); eukariotycznych: glonów, embriofitów; (wątrobowców, mchów, glewików), roślin naczyniowych - paprotników (widłakowych, skrzypowych i paprociowych) oraz nagonasiennych. Szczególny nacisk położony jest na poznanie ewolucji , systematyki i biologii roślin okrytozalążkowych. Literatura:
Szweykowscy A. i J. 2004. Systematyka. T. 2 PWN;
Polakowski B. (red.) 1991 Botanika, PWN;
Woodland D.W 1991: Contemporary Plant Systematics, Prentice Hall, Englewood Cliffs,
New Jersey. The last edition;
Simpson Michael G. 2006. Plant Systematics. Elsevier Academic Press;
Graham L. , Graham J., Wilcox Lee W. 2006. Plant Biology. Pearson Education Upper
SaddleRiver NJ;
Keddy Paul A. 2007. Plants end Vegetation (Origin, Processes, Consequences). Cambridge University Press;
Flora glonów eds. Karola Starmach and Jadwiga Siemińska t 1-12
oraz różne atlasy, klucze do oznaczania roślin
Metody oceny:
Wiedza: Egzamin pisemny
Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych informacji
Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji, poszanowanie do praw autorskich i prawidłowa interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska
Uwagi: