Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10061o12Rok / Semestr:
2012/2013 zimowyNazwa:
Historia sztuki ogrodowej IKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
5Punkty ECTS:
2Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
Język:
polskiEfekty kształcenia:
Student po ukończeniu kursu:
- zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe, schematy kompozycyjne, małą architekturę itd. w kształtowaniu ogrodów, przestrzeni publicznych i krajobrazu;
- rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne;
- rozumie związek między sztuką a sztuką ogrodową czyli traktuje ogród, park, krajobraz jako „tekst kultury”;
- umie scharakteryzować formy, funkcje i treści w sztuce ogrodowej kolejnych epok stylowych;
- umie nazwać i scharakteryzować elementy historycznych
ogrodów;
- wie jakimi metodami analizować historyczne i współczesne założenia ogrodowe, parkowe, krajobrazowe, ich funkcje, formy oraz treści ideowe;
- potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę w: komponowaniu współczesnych założeń, datowaniu i interpretacji założeń historycznych; w analizowaniu historycznego kontekstu we współczesnej przestrzeni miejskiej i w krajobrazie wiejskim; w sporządzaniu koncepcji rewaloryzacji parków i ogrodów oraz rewaloryzacji krajobrazu otwartego; w kształtowaniu własnej indywidualnej postawy twórczej.Kompetencje:
Wymagania wstępne:
Treści kształcenia:
Wstęp do przedmiotu; cel, przydatność i metodologia historii sztuki ogrodowej; ogród, park, krajobraz jako struktura – kompozycja i jej sens semantyczny czyli ogród jako obraz kultury i światopoglądu epoki. Ogród prywatny a przestrzenie publiczne – istota różnicy. Ogród i drzewo jako archetyp. Ogród a sacrum.
Ewolucja koncepcji Natury i sztuki a ewolucja ogrodu – sygnalny przegląd tendencji i zjawisk od starożytności do czasów współczesnych. Miejsce sztuki ogrodowej w historii sztuki – w ujęciu historycznym.
Cywilizacje antyku: kształtowanie przestrzeni a filozoficzna
koncepcja Natury. Ogrody starożytnego Egiptu i Mezopotamii,
Grecji i Rzymu. Znaczenie dorobku antycznego.
Kultura średniowiecza: koncepcja ładu transcendentnego a ład przestrzeni. Ogrody średniowieczne w kręgu cywilizacji islamu i chrześcijaństwa. Współczesne interpretacje ogrodu
średniowiecznego, współczesne ogrody islamskie.
Kultura europejskiego Odrodzenia: filozoficzne podstawy wizji ogrodu i krajobrazu w Italii XV-XVI w. Ogród nurtu klasycznego i manierystycznego w dobie renesansu we Włoszech – struktura całości i szczegółu, jej sens ideowy.
Ewolucja formuły włoskiej we Francji w XVI i XVII w. Ogród
jako wizja kartezjańskiego ładu Natury i inne treści na
przykładzie Vaux-le-Vicomte. Założenie wersalskie i jego
konteksty.
Przemiany kulturowe XVIII-wiecznej Francji a francuski ogród rokokowy – idee i formy. Egzotyczność w kulturze europejskiej, motywy orientalne w kontekście Natury i ogrodu. Wzorzec i jego percepcja: ogród chiński (uwarunkowania filozoficzne, formy,
ewolucja) w oczach Europejczyków.
Tradycja antyczna i rodzimość w ogrodach XVI-XVIII w.
Europie zaalpejskiej – przemiany koncepcji ogrodu, parku i
krajobrazu na gruncie środkowoeuropejskim (kraje niemieckie,
monarchia czeska, Rzeczpospolita).
Ogrody na Śląsku – historia przemian. Tradycja „ogrodu
renesansowego” i „ogrodu barokowego” we współczesnej teorii i praktyce sztuki ogrodowej. Rekonstrukcje ogrodów
historycznych – interpretacje wzorca, sposoby stylizacji.
Ogród krajobrazowy w Anglii w 1 połowie XVIII w. – geneza, źródła ideowe i estetyczne, ewolucja form.
Ogród krajobrazowy w Anglii w 2 połowie XVIII w. i początku XIX w. na tle ewolucji koncepcji estetycznych. Ornamental farm i emparkment a kształtowanie krajobrazu; sens użytkowy brytyjskich założeń krajobrazowych.
Sztuka ogrodowa w Anglii w XIX w. – idee, tendencje, style. Neoromantyczny ferment kulturowy a idea ogrodu.
Sztuka ogrodowa w Anglii doby neoromantyzmu – nurt
naturalistyczny i wernakularny. The wild garden i Arts and Crafts Garden jako fundament współczesnej koncepcji ogrodu.
Wzorce orientalne w dobie wczesnego modernizmu. Ogród
japoński – uwarunkowania filozoficzne, zasady kompozycyjne,
przemiany form.
Literatura:
Bogdanowski J., Polskie ogrody ozdobne. Historia i problemy
rewaloryzacji, Warszawa, 2008.
Charageat M., Sztuka ogrodów. Warszawa, 1978.
Chojecka E. (red.), Sztuka i natura. Materiały XXXVIII Sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki przeprowadzonej 23-25 listopada 1989 roku w Katowicach. Katowice, 1991.
Ciołek G., Ogrody polskie. Warszawa, 1954.
Gothein M. L., Geschichte der Gartenkunst. t. 1-2, Jena, 1914.
Hennebo D. (red.), Gartendenkmalpflege. Grundlagen der Erhaltung historischer Gärten und Grünanlagen. Stuttgart, 1985.
Hobhouse P., Historia ogrodów, Warszawa, 2005.
Irrgang W, Bemerkenswerte Parkanlagen in Schlesien. Dortmund, 1987.
Jagiełło-Kołaczyk M., Wrocławskie établissements. Historia i
architektura. Wrocław, 2000.
Jankowski E., Dzieje ogrodnictwa, t. 1-2, Kraków, 1938.
Kluckert E., Gartenkunst in Europa. Von der Antike bis zur Gegenwart. Köln, 2000.
Lichaczow D., Poezja ogrodów. O semantyce stylów ogrodowoparkowych. Wrocław-Warszawa-Kraków, 1991.
Majdecki L., Historia ogrodów. Warszawa 1978 (i późniejsze wydania).
Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych załoŜeń ogrodowych. Warszawa, 1993.
Mosser M., Teyssot G. (red.): Die Gartenkunst des Abendlandes. Von der Renaissance bis zur Gegenwart. Stuttgart, 1993 (i inne wydania).
Quest-Ritson Ch., The English Garden. A Social History. Penguin Books 2003.
Siewniak M., Mitkowska A., Tezaurus sztuki ogrodowej, Warszawa, 1998.
Szafrańska M. (red.), Ogród. Forma – symbol – marzenie. Warszawa, 1999.
M. Szafrańska M. (oprac), Ogród polski w XIX wieku. Antologia tekstów. (Studia i Materiały Ośrodka Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Ogrody nr 3 (9). Warszawa, 1988.
„Die Gartenkunst” [nowa seria], R. 1 – 20 (1989-2009)
„Studia i Materiały Ośrodka Ochrony Zabytkowego Krajobrazu” (serie: Ogrody i Krajobrazy)Metody oceny:
zaliczenie wykładuUwagi:
BRAK KARTY PRZEDMIOTU W JĘZYKU ANGIELSKIM