ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10050f12
Rok / Semestr: 2012/2013 zimowy
Nazwa: Zabytki techniki w krajobrazie
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 3
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Janusz Gubański
Język: polski


Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien potrafić sprawnie identyfikować zabytki techniki w krajobrazie. Wyszukiwać informacje, prawidłowo je interpretować i stosować. Powinien posiąść podstawową umiejętność oceny walorów kulturowych obiektu. Wiedzieć, w jaki sposób można ocenić rolę i znaczenie obiektu w krajobrazie. Powinien umieć sporządzić analizę walorów kulturowych i krajobrazowych oraz praktycznie przygotować założenia projektowe dla ochrony, eksponowania, udostępniania i ewentualnej adaptacji obiektu.

Kompetencje:

Wymagania wstępne: Przewiduje się możliwość zajęć terenowych: 1. Zabytki techniki w krajobrazie Wrocławia. 2. Zabytki techniki na obszarach o wysokich walorach krajobrazowych (Sudety z Przedgórzem Sudeckim – linie kolejowe, kopalnie, elementy przemysłu energetycznego, inne – wyjazd jednodniowy).

Treści kształcenia: o Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych. o Dzieło techniki jako składowa krajobrazu kulturowego. o Zabytek techniki jako identyfikator krajobrazowy. o Zabytki górnictwa w krajobrazie. o Elementy systemów komunikacyjnych w krajobrazie – transport szynowy i kołowy (m.in.: dworce kolejowe, wiadukty i mosty). o Żegluga i elementy inżynierii wodnej w krajobrazie (m.in. żegluga śródlądowa, krajobrazy portowe, latarnie morskie) o Wrocławska droga wodna. o Elementy systemów energetycznych (m.in.: elektrownie, trafostacje). o Elementy układów hydrotechnicznych w krajobrazie (m.in.: zbiorniki wodne). o Elementy systemów pozyskiwania i uzdatniania wody w krajobrazie (m.in.: pompownie, stacje uzdatniania wody, wieże ciśnień). o Problem ochrony, ekspozycji, nowego użytkowania zabytków techniki. o Zabytek techniki jako produkt turystyczny. o Rola i znaczenie dziedzictwa technicznego w edukacji krajoznawczej. o Wybrane przykłady zabytkowych zespołów postindustrialnych. o Krajobraz miast przemysłowych.

Literatura:  Bogactwo dziedzictwa przemysłowego jako wyzwanie i atrakcyjny produkt dla turystyki i rekreacji, GWSH, Katowice 2004.  Dzieła techniki – dobra kultury, pod red. St. Januszewskiego, FOMT, Wrocław 2000.  Dylewski A.: Niezwykły świat techniki. Najciekawsze zabytki w Polsce, Świat Książki 2005.  Kozerski P., Molski P.: Zagospodarowanie i konserwacja zabytkowych budowli, Warszawa 2001.  Małachowicz E.: Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2007.  Pawłowska K., Swaryszewska M.: Ochrona dziedzictwa kulturowego, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.  Zabytki transportu – potencjał kulturowy i turystyczny, pod. red. M. Szelińskiego, Kraków 2005.  Zabytki przemysłu i techniki w Polsce (seria), Wyd. Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2000-2007.

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń, egzamin

Uwagi: