Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10051o12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
Historia sztukiKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
4Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 0 / 0Prowadzący:
dr Anna BorczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Student po ukończeniu kursu powinien:
Rozpoznawać i charakteryzować epoki i style z historii sztuki . Umieć rozpoznawać czas powstania danego dzieła w zakresie podstawowym. Rozumieć wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
Posiadać możliwość praktycznego zastosowanie nabytych wiadomości w przyszłej pracy projektowej elementów architektury.Kompetencje:
Umiejętność rozpoznawania zjawisk oraz praktycznego zastosowania wiadomości z zakresu historii sztuki.
Wymagania wstępne:
Przedmioty poprzedzające: Rysunek i rzeźba. Zakres i tematyka materiału została uzgodniona z prowadzącymi przedmiot: Rysunek i rzeźba.Treści kształcenia:
Podział na style i epoki. Elementy archeologii, historii oraz etnografii w historii sztuki w powiązaniu z ideami kulturowymi poszczególnych epok.
Obrzędowy charakter sztuki od ludów pierwotnych do anonimowej sztuki średniowiecza. Cechy charakterystyczne sztuki gotyku.
Porównanie sztuki starożytnej i Odrodzenia we Włoszech - XIV i XV wiek. Nowe zasady perspektywy. Idee renesansowe w Polsce.
Dynamiczna kompozycja barokowa w rożnych dziedzinach sztuki. Nowa architektura i urbanistyka. Wzajemne powiązania rożnych dziedzin sztuki w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych.
Przedstawienie kontrastów między nurtem klasycznym a
impresjonistycznym na wybranych obiektach kultury. Wstęp do sztuki postimpresjonizmu.
Secesja w Polsce, Austrii i Czechach.
Ekspresjoniści w Austrii i Francji na początku XX wieku.
Dadaiści. Prądy futurystycznego Miasto – Masa- Maszyna.
Fowiści, kubizm.
Kubizm i konstruktywizm w Rosji i na Zachodzie Teorie Malewicza, Strużewskiego.
Zasady kompozycji według książki Rudolfa Arnheima potrzebne do przyszłego projektowania elementów architektury krajobrazu. Początki abstrakcji i suprematyzm Strzemińskiego.
Wizyta w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Surrealizm i powojenna sztuka materii.
Ekspresjonizm w malarstwie abstrakcyjnym na przykładzie twórców amerykańskich lat 40- tych i 50-tych. Późniejsza epoka Pop-artu.
Op-art. Wrocławska sztuka lat 80-tych i 90-tych.zapoznanie się z językiem recenzowania dzieł sztuki współczesnej.Literatura:
Krzysztofowicz – Kozakowska Stefania, Stolt F., Historia malarstwa polskiego, Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2000.
Lloyd Christopher, Historia sztuki. Świat Książki, Warszawa 2008.
Sztuka – Rozpoznawanie stylów, Conti Flavio, Gozzoli Maria, Muza SA, Warszawa1999.
Wrotkowski Jerzy, Dzieła - Style – Epoki, (Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka), Wyd. Jerzy Wronkowski, Gdynia 1994.
Estreicher Karol, Historia sztuki a zarysie. PWN, Warszawa, Kraków 2000
Duchting Hajo, Impresjonizm, seria: To warto wiedzieć o sztuce, Grupa Wyd. Bertelsmann Media, Warszawa 2006.
Jędryczak Tadeusz, (pod red.). Historia Sztuki – twórcy, nurty, style, Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Horyzont. Warszawa 2002.
Kowalska Bożena, Od impresjonizmu do konceptualizmu.Odkrycia sztuki, Arkady. Warszawa 1989.
Siostra Wendy Beckett, Historia malarstwa , wędrówki po historii sztuki Zachodu, Arkady, wydanie III, 1997.
Hollingsworth Mary, Sztuka w dziejach człowieka, Guiti , Ossolineum, Wrocław 1992.
Pecatorii S., Klasycy sztuki Schiele i ekspresjoniści. Tom 31-36, Wyd. Rzeczpospolita. Warszawa 2008.
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN Warszawa 2002.
Osińska Barbara, Sztuka i czas od klasycyzmu do współczesności, WSiP, Warszawa 2005.
Metody oceny:
zaliczenieUwagi: