ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: ICSS10004o11
Rok / Semestr: 2011/2012 zimowy
Nazwa: Socjologia i psychologia
Kierunek: Inżynieria Bezpieczeństwa
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 0 / 0
Prowadzący: dr Michał Lubicz - Miszewski
Język: polski


Efekty kształcenia: Student nabywa wiedzę teoretyczną nt. rodzajów zagrożeń. W oparciu o analizę klęsk żywiołowych w Polsce i na świecie uzyskuje wiedzę dotyczącą zachowań jednostki w obliczu katastrof i klęsk żywiołowych. Poznaje także zasady działania organów władzy publicznej wobec poszkodowanych przez kataklizmy.

Kompetencje: Ukończenie przedmiotu umożliwia rozpoznawanie i rozumienie mechanizmów funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych, oraz wskazuje możliwe strategie radzenia sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych.

Wymagania wstępne: geografia z zakresu szkoły średniej, socjologia, psychologia

Treści kształcenia: Psychologiczne i socjologiczne czynniki stresu, postawy społeczne w sytuacjach zagrożenia – analiza przypadków, doświadczenia walki z żywiołem w Polsce, społeczna rola mediów w sytuacjach kryzysowych, pomoc państwa wobec poszkodowanych przez kataklizmy – w świetle przepisów prawnych i w praktyce, zagrożenia na szlakach turystycznych, możliwe zagrożenia w czasie urlopu.

Literatura: Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze. PWN Warszawa; Kolasiński J. 2004, Fala. Atut Wrocław; Siemiński M. 2007, Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN Warszawa; Sitek W. 1997. Wspólnota i zagrożenie. Wrocławianie wobec wielkiej powodzi. Wyd. UWr Wrocław; 100 największych kataklizmów. 2007. Elipsa Warszawa; Terelak J. F., 2001, Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz; Zarządzanie kryzysowe - ochrona przed powodzią (rozwiązania praktyczne), praca zbiorowa pod red. M. Wiatkowskiego, A. Czamary, R. Koiserba, Uniwersytet Opolski, 2008.

Metody oceny: zaliczenie, minimalny zasób wiedzy do zaliczenia: 55 %

Uwagi: