Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IAS10102f12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
Wizualizacja obiektów architektury krajobrazuKierunek:
Architektura KrajobrazuTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
FakultatywnySemestr studiow:
5Punkty ECTS:
4Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Łukasz Pardela, mgr inż. Jan SztejnJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Student po ukończeniu kursu powinien opanować narzędzie do tworzenia i edycji trójwymiarowych modeli projektów architektury krajobrazu. Student powinien posiadać zdolność
graficznego odwzorowywania mierzalnych cech obiektów oraz stosowania wspomagania komputerowego w projektowaniu również w komunikacji z klientem.Kompetencje:
„3ds 2008 max Biblia”, Kelly R. Murdock, Wyd. Helion, 2007;
„Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2011 i 3ds Max Design 2011”, Pasek J., Wyd.
Helion, 2011;
„Realistic Architectural Visualization with 3ds Max and mental ray”, Roger Cusson i Jamie
Cardoso, Wyd. Focal Press, 2007;
„3ds max 6. Skuteczne rozwiązania”, Jon A. Bell, Wyd. Helion, 2004;
Autodesk 3DS MAX User Reference ;
Autodesk 3DS MAX Sample files;
WWW.
12. Efekty kształcenia:
Student po ukończeniu kursu powinien opanować narzędzie do tworzenia i edycji
trójwymiarowych modeli projektów architektury krajobrazu. Student powinien posiadać zdolność
graficznego odwzorowywania mierzalnych cech obiektów oraz stosowania wspomagania
komputerowego w projektowaniu również w komunikacji z klientem.
13. Informacje dodatkowe:
Przedmioty wprowadzające: komputerowe wspomaganie projektowania, grafika inżynierska.
Przedmiot prowadzony jest w pracowni komputerowej. Docelowo wizualizowane projekty będą
związane z przedmiotami projektowymi realizowanymi w trakcie semestru.Wymagania wstępne:
Przedmioty poprzedzające: technologie informacyjne, komputerowe wspomaganie projektowania, grafika inżynierska, malarstwo w architekturze krajobrazu.
Przedmiot prowadzony jest w pracowni komputerowej. Docelowo wizualizowane projekty będą związane z przedmiotami projektowymi realizowanymi w trakcie semestru.Treści kształcenia:
Zajęcia z przedmiotu „Wizualizacja obiektów architektury krajobrazu” składają się z ćwiczeń praktycznych oraz wykładów wprowadzających. W ramach kursu studenci poznają program graficzny Autodesk 3D Studio Max w zakresie podstaw teoretycznych oraz praktycznych, niezbędnych w tworzeniu modeli projektów architektury krajobrazu.
Wprowadzenie do 3DS Max. Zapoznanie użytkownika z interfejsem i strukturą programu. Przegląd środowiska oraz specyfika pracy w programie. Ustawienia użytkownika, nawigacja i paski narzędziowe.
Praca z plikami i obiektami. Omówienie rodzajów plików. Możliwości importu, eksportu, zapisu i odczytu plików 2d i 3d. Zapisywanie stanu pracy. Wybór i edycja obiektów, klonowanie. Praca na warstwach oraz narzędzia pomocnicze.
Podstawy modelowania. Przygotowanie modelu 3d i edycja obiektów małej architektury. Modelowanie za pomocą obiektów i siatek. Praca z podobiektami, modelowanie za pomocą krzywych i płaszczyzn. Rysowanie 2d. Tworzenie
loftów. Omówienie najczęściej wykorzystywanych modyfikacji obiektów 3d. Praca z obiektami złożonymi i operacje Booley’a.
Praca z materiałami. Tworzenie własnych materiałów i ich zastosowanie w przygotowanym modelu 3d. Praca z edytorem materiałów. Praca z materiałami dostępnymi w maxie. Tworzenie własnych materiałów pod kątem określonych wymagań użytkownika. Omówienie parametrów materiałów oraz dokładna charakterystyka map i tekstur kanałów edycji. Przypisywanie materiałów obiektom i ustawienia materiałów w scenie.
Modelowanie i praca z materiałami.
Praca z plikami CAD.
Wykorzystanie świateł w scenie. Dobór świateł i ich ustawień w wykonywanym przez studenta modelu. Omówienie rodzajów świateł sztucznych i naturalnych.
Modyfikacja, zastosowanie i parametry cienia. Ustawienia parametrów systemu oświetlenia dziennego.
Kamery w scenie. Posługiwanie się kamerami przy modelowaniu. Przygotowanie sceny 3d wykonanej przez studenta do renderingu. Omówienie rodzajów kamer. Tworzenie kamer i edycja ich ustawień. Pole widzenia kamery
oraz tworzenie kamer z widoku. Ustawianie tła w ekranie w oknie widokowym. Efekty kamer i zastosowanie efektów specjalnych.
Podstawy renderowania sceny. Przygotowanie ustawień modelu 3d do renderingu z wykorzystaniem standardowych modułów „Mental Ray” i „Scanline”. Omówienie ustawień okna renderowania ustawienia okna „RAM Player”. Renderowanie środowiska zewnętrznego dla dnia i nocy, w module
„Mental Ray”. Renderowanie fragmentu sceny.
Przygotowanie końcowej sceny. Renderowanie ustawień dla sceny dziennej.Literatura:
„3ds 2008 max Biblia”, Kelly R. Murdock, Wyd. Helion, 2007;
„Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2011 i 3ds Max Design 2011”, Pasek J., Wyd. Helion, 2011;
„Realistic Architectural Visualization with 3ds Max and mental ray”, Roger Cusson i Jamie Cardoso, Wyd. Focal Press, 2007;
„3ds max 6. Skuteczne rozwiązania”, Jon A. Bell, Wyd. Helion, 2004;
Autodesk 3DS MAX User Reference;
Autodesk 3DS MAX Sample files;
WWW.Metody oceny:
zaliczenie ćwiczeń, końcowy egzamin projektowyUwagi: