ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: IAS10102f12
Rok / Semestr: 2012/2013 letni
Nazwa: Wizualizacja obiektów architektury krajobrazu
Kierunek: Architektura Krajobrazu
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Fakultatywny
Semestr studiow: 5
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 30 / 30 / 0
Prowadzący: dr inż. Łukasz Pardela, mgr inż. Jan Sztejn
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien opanować narzędzie do tworzenia i edycji trójwymiarowych modeli projektów architektury krajobrazu. Student powinien posiadać zdolność graficznego odwzorowywania mierzalnych cech obiektów oraz stosowania wspomagania komputerowego w projektowaniu również w komunikacji z klientem.

Kompetencje: „3ds 2008 max Biblia”, Kelly R. Murdock, Wyd. Helion, 2007;  „Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2011 i 3ds Max Design 2011”, Pasek J., Wyd. Helion, 2011;  „Realistic Architectural Visualization with 3ds Max and mental ray”, Roger Cusson i Jamie Cardoso, Wyd. Focal Press, 2007;  „3ds max 6. Skuteczne rozwiązania”, Jon A. Bell, Wyd. Helion, 2004;  Autodesk 3DS MAX User Reference ;  Autodesk 3DS MAX Sample files;  WWW. 12. Efekty kształcenia: Student po ukończeniu kursu powinien opanować narzędzie do tworzenia i edycji trójwymiarowych modeli projektów architektury krajobrazu. Student powinien posiadać zdolność graficznego odwzorowywania mierzalnych cech obiektów oraz stosowania wspomagania komputerowego w projektowaniu również w komunikacji z klientem. 13. Informacje dodatkowe: Przedmioty wprowadzające: komputerowe wspomaganie projektowania, grafika inżynierska. Przedmiot prowadzony jest w pracowni komputerowej. Docelowo wizualizowane projekty będą związane z przedmiotami projektowymi realizowanymi w trakcie semestru.

Wymagania wstępne: Przedmioty poprzedzające: technologie informacyjne, komputerowe wspomaganie projektowania, grafika inżynierska, malarstwo w architekturze krajobrazu. Przedmiot prowadzony jest w pracowni komputerowej. Docelowo wizualizowane projekty będą związane z przedmiotami projektowymi realizowanymi w trakcie semestru.

Treści kształcenia: Zajęcia z przedmiotu „Wizualizacja obiektów architektury krajobrazu” składają się z ćwiczeń praktycznych oraz wykładów wprowadzających. W ramach kursu studenci poznają program graficzny Autodesk 3D Studio Max w zakresie podstaw teoretycznych oraz praktycznych, niezbędnych w tworzeniu modeli projektów architektury krajobrazu.  Wprowadzenie do 3DS Max. Zapoznanie użytkownika z interfejsem i strukturą programu. Przegląd środowiska oraz specyfika pracy w programie. Ustawienia użytkownika, nawigacja i paski narzędziowe.  Praca z plikami i obiektami. Omówienie rodzajów plików. Możliwości importu, eksportu, zapisu i odczytu plików 2d i 3d. Zapisywanie stanu pracy. Wybór i edycja obiektów, klonowanie. Praca na warstwach oraz narzędzia pomocnicze.  Podstawy modelowania. Przygotowanie modelu 3d i edycja obiektów małej architektury. Modelowanie za pomocą obiektów i siatek. Praca z podobiektami, modelowanie za pomocą krzywych i płaszczyzn. Rysowanie 2d. Tworzenie loftów. Omówienie najczęściej wykorzystywanych modyfikacji obiektów 3d. Praca z obiektami złożonymi i operacje Booley’a.  Praca z materiałami. Tworzenie własnych materiałów i ich zastosowanie w przygotowanym modelu 3d. Praca z edytorem materiałów. Praca z materiałami dostępnymi w maxie. Tworzenie własnych materiałów pod kątem określonych wymagań użytkownika. Omówienie parametrów materiałów oraz dokładna charakterystyka map i tekstur kanałów edycji. Przypisywanie materiałów obiektom i ustawienia materiałów w scenie.  Modelowanie i praca z materiałami.  Praca z plikami CAD.  Wykorzystanie świateł w scenie. Dobór świateł i ich ustawień w wykonywanym przez studenta modelu. Omówienie rodzajów świateł sztucznych i naturalnych. Modyfikacja, zastosowanie i parametry cienia. Ustawienia parametrów systemu oświetlenia dziennego.  Kamery w scenie. Posługiwanie się kamerami przy modelowaniu. Przygotowanie sceny 3d wykonanej przez studenta do renderingu. Omówienie rodzajów kamer. Tworzenie kamer i edycja ich ustawień. Pole widzenia kamery oraz tworzenie kamer z widoku. Ustawianie tła w ekranie w oknie widokowym. Efekty kamer i zastosowanie efektów specjalnych.  Podstawy renderowania sceny. Przygotowanie ustawień modelu 3d do renderingu z wykorzystaniem standardowych modułów „Mental Ray” i „Scanline”. Omówienie ustawień okna renderowania ustawienia okna „RAM Player”. Renderowanie środowiska zewnętrznego dla dnia i nocy, w module „Mental Ray”. Renderowanie fragmentu sceny.  Przygotowanie końcowej sceny. Renderowanie ustawień dla sceny dziennej.

Literatura:  „3ds 2008 max Biblia”, Kelly R. Murdock, Wyd. Helion, 2007;  „Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2011 i 3ds Max Design 2011”, Pasek J., Wyd. Helion, 2011;  „Realistic Architectural Visualization with 3ds Max and mental ray”, Roger Cusson i Jamie Cardoso, Wyd. Focal Press, 2007;  „3ds max 6. Skuteczne rozwiązania”, Jon A. Bell, Wyd. Helion, 2004;  Autodesk 3DS MAX User Reference;  Autodesk 3DS MAX Sample files;  WWW.

Metody oceny: zaliczenie ćwiczeń, końcowy egzamin projektowy

Uwagi: