Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IPS10035o12Rok / Semestr:
2012/2013 letniNazwa:
Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzeniąKierunek:
Gospodarka PrzestrzennaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
2Punkty ECTS:
6Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab.Beata Raszka, prof. nadzw., dr inż. Barbara Mastalska-Cetera mgr inż. Piotr KrajewskiJęzyk:
polski / angielskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Zna podstawowe procesy zachodzących w środowisku oraz wzajemne powiązania elementów abiotycznych i biotycznych. Zna elementy składowe, strukturę i funkcje ekosystemów i geokompleksów oraz ich rozmieszczenie przestrzenne. Rozumie znaczenie zasobów przyrody i środowiska jako podstawy działalności gospodarczej i zaspokajania potrzeb społecznych. Zauważa i rozumie powiązania przyrodniczo-społeczno-gospodarcze w kontekście realizacji zrównoważonego rozwoju oraz o zarządzaniu zasobami przyrody i przestrzenią w podejmowaniu decyzji administracyjnych
Umiejętności:
Potrafi scharakteryzować i praktycznie zastosować wskaźniki opisujące stan środowiska. Umie rozpoznać, scharakteryzować i zastosować w praktyce przesłanki przyrodnicze warunkujące możliwości zagospodarowania przestrzeni. Potrafi przeanalizować plany i programy z zakresu gospodarki przestrzennej (tj. strategie, dokumenty polityczne, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego) pod kątem ich użyteczności. Potrafi przewidzieć potencjalną reakcję środowiska na planowany typ zagospodarowania/funkcję terenu. Umie określić zgodność założeń planistycznych z predyspozycjami środowiska. Samodzielnie potrafi wykonać opracowanie ekofizjograficzne.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne:
Wykazuje zrozumienie dla idei rozwoju zrównoważonego. Rozumie potrzebę dyskusji oraz wprowadzania alternatywnych rozwiązań planistycznych ze względu na uwarunkowania środowiskowe. Ma świadomość potrzeby poszanowania przestrzeni jako dobra rzadkiego. Samodzielnie poszukuje i studiuje źródła literaturowe i dokumenty. Potrafi formułować pytania, opinie i wypowiedzi oraz współpracować w grupie. Potrafi ze zrozumieniem przeanalizować i zweryfikować dokumenty planistyczne, programowe i opisowe dotyczące przyrody i środowiska oraz uczestniczyć w zespołowym opracowywaniu takich dokumentów.
Wymagania wstępne:
podstawy ekologiiTreści kształcenia:
Środowisko przyrodnicze – jego podstawowe elementy oraz podsystemy: atmosfera, litosfera, hydrosfera, biosfera. Czynniki endo- i egzogeniczne mające wpływ na procesy zachodzące na powierzchni ziemi. Oddziaływanie procesów endo- i egzogenicznych na środowisko. Ogniwa obiegu materii i energii w przyrodzie. Przestrzenne jednostki fizyczno-geograficzne. Typy krajobrazów. Zasoby przyrodnicze jako podstawa gospodarowania i wyznacznik rozwiązań przestrzennych. Środowiskowe ograniczenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Funkcjonowanie geoekosystemów. Ewolucja środowiska przyrodniczego – rola czynników antropogenicznychLiteratura:
Chmielewski T.J. 2001: System planowania przestrzennego harmonizujący przyrodę i gospodarkę, t.1-2, Politechnika Lubelska, Lublin; Mierzejewska L., 2004: Przyrodnicze aspekty rozwoju zrównoważonego miast, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań; Ostaszewska K., 2002: Geografia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa; Rychling A., Solon J., 1998: Ekologia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. Szponar A., 2003: Fizjografia urbanistyczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa; Szulczewska B., Kaftan J., (red.) 1996: Kształtowanie systemu przyrodniczego miasta, IGPiK, Warszawa; Szulczewska B., 2002: Teoria ekosystemu w koncepcji rozwoju miast, Wyd. SGGW, Warszawa; Trojan P. 1975: Ekologia ogólna, PWN, Warszawa.
Metody oceny:
projekt oraz 2 pisemne sprawdziany wiedzy, egzamin pisemnyUwagi: