ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BBS20231o12
Rok / Semestr: 2012/2013 zimowy
Nazwa: Ekofizjologia
Kierunek: Biologia
Typ studiów: II st. - magisterskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr Tomasz Kokurewicz, dr Elżbieta Sacała
Język: polski / angielski


Efekty kształcenia: Wiedza: Student: W1 – posiada wiedzę pozwalającą na interpretowanie zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych. Zna metodologię badań obowiązującą w naukach przyrodniczych. Formułuje hipotezy badawcze oraz rozwiązuje podstawowe problemy naukowe. Wie jak stworzyć interesującą prezentację multimedialną [KB2_W01]; W2 – rozumie złożone zjawiska i procesy dotyczące biologii i ich związki z licznymi dyscyplinami pokrewnymi [KB2_W04]; W3 – posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu ekofizjologii, fitosocjologii, parazytologii ewolucyjnej, hydrobiologii i biogeografii [KB2_W01_BŚ]; W4 – zna fizjologiczne podstawy zachowań zwierząt. Objaśnia strategie związane ze zdobywaniem pokarmu, strategie rozmnażania i opieką rodzicielską. Rozumie ewolucję mechanizmów obronnych i interakcje na poziomie wewnątrz- i międzygatunkowym [KB2_W02_BŚ]; W5 – zna organizację systemów ekologicznych w układzie organizm – środowisko. Objaśnia zasady funkcjonowania ekosystemów oraz ekologiczne i ewolucyjne uwarunkowania bioróżnorodności. Wyjaśnia zmiany ewolucyjne w budowie organizmów w kontekście zmieniających się warunków środowiskowych [KB2_W03_BŚ]. Umiejętności: Student: U1 – planuje i wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego, laboratoryjne i terenowe zadania badawcze lub ekspertyzy z zakresu biologii. Podejmuje właściwe decyzje o doborze technik badawczych i potrafi je zastosować w praktyce. Poprawnie dokumentuje przeprowadzone badania [KB2_U01]; U2 – sprawnie i bezpiecznie posługuje się aparaturą badawczą i przyrządami pomiarowymi stosowanymi w biologii. Potrafi dobrać właściwy przyrząd pomiarowy i zmierzyć potrzebne wielkości cech fizjologicznych i morfologicznych [KB2_U02]; U3 – na podstawie analizy zebranych danych formułuje i interpretuje wyniki wykonywanych zadań badawczych. Umiejętnie zestawia je w tabelach i ilustruje graficznie. Porównuje z innymi źródłami. Wyciąga odpowiednie wnioski i formułuje odpowiednie sądy [KB2_U04]; U4 – posiada umiejętność przygotowania atrakcyjnego medialnie wystąpienia i prezentowania w języku polskim i obcym szczegółowych wyników swoich badań lub badań innych autorów w zakresie biologii. W tym celu wykorzystuje odpowiedzialnie polskie i obcojęzyczne źródła informacji naukowej, w tym elektroniczne. Krytycznie ocenia wiarygodność tych źródeł i odpowiednio je dobiera. Własne poglądy konfrontuje z innymi i umiejętnie je dyskutuje wykorzystując terminologię naukową w zakresie biologii [KB2_U05]; U5 – analizuje i właściwie interpretuje wszelkie powiązania pomiędzy środowiskiem życia i budową organizmów roślinnych i zwierzęcych na poziomie morfologicznym, fizjologicznym i behawioralnym. Potrafi określić podstawowe wymagania środowiskowe wybranych grup roślin i zwierząt oraz zdefiniować typy adaptacji. Analizuje i interpretuje dane filogenetyczne. Potrafi wskazać i ocenić trendy ewolucyjne [KB2_U03_BŚ].

Kompetencje: Kompetencje społeczne (postawy): Student: K1 – jest chętny do systematycznej aktualizacji wiedzy z zakresu biologii i dyscyplin pokrewnych i świadomy potrzeby uczenia się przez całe życie. Aktywny w podnoszeniu swoich kwalifikacji na drodze kursów i szkoleń specjalistycznych a także studiowania specjalistycznego piśmiennictwa. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [KB2_K01]; K2 – planuje zadania badawcze dostosowując je do warunków, posiadanego sprzętu i możliwości, jednocześnie określając priorytety zadania. Wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów, działając w sposób systematyczny i przedsiębiorczy [KB2_K03]; K3 – wykazuje kreatywność i potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, z uwzględnieniem pracy zespołowej [KB2_K05]; K4 – postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratoriach biologicznych, wykazując odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych. Wykazuje dbałość o tworzenie warunków bezpiecznej pracy [KB2_K07]; K5 – jest otwarty na rozwiązywanie problemów badawczych z użyciem najnowszych technologii wykorzystywanych w biologii [KB2_K09].

Wymagania wstępne: brak

Treści kształcenia: Mechanizmy adaptacji fizjologicznych, metabolizm i budżet energetyczny, zależności między masą ciała a tempem metabolizmu zwierząt, termofizjologia zwierząt zmiennocieplnych i stałocieplnych, rola czynników środowiskowych w regulacji metabolizmu oraz procesów wzrostowych roślin, adaptacja i aklimatyzacja, zmiany klimatu i ich wpływ na rośliny, „komunikacja chemiczna” w ekosystemach poprzez substancje allelopatyczne.

Literatura: 1. Poczopko, P. 1990. Ciepło a życie: zarys termofizjologii zwierząt. PWN, Warszawa; 2. Schmidt-Nielsen, K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN, Warszawa; 3. Willmer, P., Stone, G., I. Johnston. 2005. Environmental Physiology of Animals. Blackwell Science, Oxford. 4. Kopcewicz J., Lewak S. 2007. Fizjologia roślin. PWN, Warszawa. 5. Larcher W. 1995. Physiological Plant Ecology. Springer, Berlin. 6. Skrabka H.1992. Roślina a środowisko. Wybrane działy z fizjologii roślin. Wydawnictwo AR Wrocław.

Metody oceny: Zaliczenie ćwiczeń: referaty na ocenę dotyczące wybranych zagadnień przygotowywane w trzyosobowych grupach w formie prezentacji multimedialnej. Bieżąca ocena (na podstawie ustnych wypowiedzi) postępów w nauce i aktywności. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa; student może mieć tylko jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej student jest zobowiązany do zaliczenia odpowiedniej części materiału. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie średniej ocen. Zaliczen

Uwagi: specjalność: Biologia Środowiskowa