Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IISS10051o12Rok / Semestr:
2012/2013 zimowyNazwa:
Biologia i ekologiaKierunek:
Inżynieria ŚrodowiskaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
30 / 30 / 0Prowadzący:
dr inż. Paweł SzyszkowskiJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie; potrafi zidentyfikować czynniki negatywnie oddziałujące na środowisko przyrodnicze; potrafi rozpoznać podstawowe grupy organizmów i ocenić ich rolę w danym środowisku; potrafi ocenić stan środowiska (jego degradację) na podstawie organizmów wskaźnikowych; potrafi dokonać doboru roślin do wykorzystania (np. przy rekultywacji) w zależności od warunków środowiskowych.Kompetencje:
Jest świadomy roli organizmów żywych w ochronie środowiska przyrodniczego.Wymagania wstępne:
-Treści kształcenia:
Podstawowe zagadnienia współczesnej systematyki świata organizmów żywych. Podstawy teoretyczne w zakresie budowy, roli i funkcjonowania wybranych grup organizmów żywych. Rozpoznawanie wybranych grup organizmów. Podstawowe pojęcia oraz charakterystyka zagadnień dotyczących: biosfery, atmosfery, hydrosfery, litosfery, czynników ekologicznych (w tym prawo Liebiga i Shelforda). Najważniejsze typy ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem wód słodkowodnych (wody stojące i płynące). Ekologia populacji. Naturalne i antropogeniczne przekształcenia ekosystemów. Formy wzajemnego oddziaływania organizmów w środowisku oraz oddziaływania na środowisko. Gatunki wskaźnikowe. Ocena i waloryzacja ekologiczna. Ochrona przyrody w Polsce i UE. Specyfika środowiska miejskiego i ekologiczne aspekty kształtowania krajobrazu.Literatura:
1. Buchwald K., Engelhardt W. Kształtowanie krajobrazu a ochrona przyrody. PWRiL, Warszawa, 1975. 2. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.: Botanika, Szczecin 1999. 3. Kozłowska E.: Proekologiczne gospodarowanie wodą opadową w aspekcie architektury krajobrazu. Monografia LXVII, Nr II, seria: Współczesne problemy architektury krajobrazu. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008. 4. Łukasiewicz A., Drzewa w środowisku miejsko-przemysłowym [w:] Życie drzew w skażonym środowisku. PAN- Instytut Dendrologii, Poznań, s. 49-85, 1989. 5. Mackenzie A., BalI A., Virde S.: Krótkie wykłady. Ekologia. PWN, Warszawa 2000. 6. Pawlaczyk-Szpilowa M.: Biologia i ekologia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 1997. 7. Prończuk J.: Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa 1982. 8. Pullin A.S.: Biologiczne podstawy przyrody. PWN, Warszawa 2005. 9. Richling A., Solon J. Ekologia krajobrazu. Wydawnictwo PWN, 2002. 10. Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. PWN, Warszawa 1999. 11. Wiąckowski S.: Ekologia ogólna, Ofic. Wyd. Branta, Bydgoszcz, 1998. 12. Zimny H.: Wybrane zagadnienia z ekologii. Skrypty SGGW, Warszawa, 1992.Metody oceny:
Zaliczenie trzech sprawdzianów z ćwiczeń, ocena z zielnika, egzamin pisemny.
Uwagi:
Program przedmiotu:
Wykład 1: Podstawy teoretyczne systematyki organizmów żywych (Procaryota i Eucaryota); rys historyczny, podstawowe zagadnienia dotyczące współczesnej systematyki oraz budowa i funkcjonowanie organizmów (Procaryota) cz.1.
Wykład 2: Podstawy teoretyczne systematyki organizmów żywych (Procaryota i Eucaryota); rys historyczny, podstawowe zagadnienia dotyczące współczesnej systematyki oraz budowa i funkcjonowanie organizmów (Pocaryota) cz.2
Wykład 3: Budowa i funkcjonowanie organizmów (Eucaryota).
Wykład 4: Procesy anaboliczne i kataboliczne (fotosynteza, oddychanie wewnątrzkomórkowe) cz.1.
Wykład 5: Procesy anaboliczne i kataboliczne (fotosynteza, oddychanie wewnątrzkomórkowe) cz.2.
Wykład 6: Podstawy ekologii – podstawowe pojęcia oraz charakterystyka zagadnień dotyczących: biosfery, atmosfery, hydrosfery, litosfery. Powietrze jako czynnik warunkujący życie organizmów w biosferze. Degradacja środowiska.
Wykład 7: Czynniki ekologiczne, w tym prawo Liebiga i Shelforda. Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska.
Wykład 8: Przegląd wybranych typów ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem wód słodkowodnych (wody stojące i płynące). cz.1.
Wykład 9: Przegląd wybranych typów ekosystemów ze szczególnym uwzględnieniem wód słodkowodnych (wody stojące i płynące). cz.2
Wykład 10: Ekosystem jako podstawowa jednostka ekologiczna oraz układy troficzne. Ekologia populacji. Przyczyny wzrostu i spadku populacji. Typy rozrodczości. Typy wzrostu populacji (wykładniczy, logistyczny i ustabilizowany). cz.1.
Wykład 11: Ekosystem jako podstawowa jednostka ekologiczna oraz układy troficzne. Ekologia populacji. Przyczyny wzrostu i spadku populacji. Typy rozrodczości. Typy wzrostu populacji (wykładniczy, logistyczny i ustabilizowany). cz.2.
Wykład 12: Ocena i waloryzacja ekologiczna. Przyroda jako zbiór różnorodnych wartości: ekonomicznych, poznawczych (naukowych), edukacyjnych, estetycznych. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony przyrody.
Wykład 13: Ochrona przyrody w Polsce (zagrożenia różnorodności biologicznej, organizacja, akty prawne). Konwencje międzynarodowe i deklaracje w sprawie ochrony bioróżnorodności. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. System Natura 2000.
Wykład 14: Specyfika środowiska miejskiego. Ekologiczne aspekty kształtowania krajobrazu. Zasady zrównoważonego rozwoju.
Wykład 15: Repetytorium.
Rodzaj i zakres ćwiczeń: ćwiczenia audytoryjne.
Ćwiczenie 1: Morfologia organizmów roślinnych i ich rola w środowisku. Cz.1
Ćwiczenie 2: Morfologia organizmów roślinnych i ich rola w środowisku. Cz.2
Ćwiczenie 3: Molekularne składniki żywej materii. Budowa i rola tkanek roślinnych i zwierzęcych ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w procesach fizjologicznych
Ćwiczenie 4: Sprawdzian z ćwiczeń 1 – 3. Sposoby rozmnażania i dziedziczenie cech organizmów żywych. Rola genomu w inżynierii genetycznej i przekazywaniu cech.
Ćwiczenie 5: Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych grup organizmów: wirusy, bakterie i grzyby. Rola mikroorganizmów w biogeochemicznym procesie krążenia węgla, azotu, siarki, fosforu i żelaza w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w niszczeniu przedmiotów użytkowych. Cz.1
Ćwiczenie 6: Rozpoznawanie i charakterystyka wybranych grup organizmów: wirusy, bakterie i grzyby. Rola mikroorganizmów w biogeochemicznym procesie krążenia węgla, azotu, siarki, fosforu i żelaza w przyrodzie. Rola mikroorganizmów w niszczeniu przedmiotów użytkowych. Cz.2
Ćwiczenie 7: Rozpoznawanie wybranych grup organizmów: glony. Rozpoznawanie wybranych grup roślin, zaliczanych do organizmów pionierskich: porosty i mszaki. Paprotniki
Ćwiczenie 8: Rozpoznawanie wybranych grup roślin wyższych. Praca z zielnikiem.
Ćwiczenie 9: Sprawdzian z ćwiczeń 4 – 8. Gleba jako miejsce życia organizmów.
Ćwiczenie 10: Podstawowe cechy ekosystemów wód stojących i płynących, zależności troficzne. Klasy czystości wód. Organizmy wskaźnikowe. Naturalne i antropogeniczne przekształcenia ekosystemów wodnych i od wód zależnych. Cz.1
Ćwiczenie 11: Podstawowe cechy ekosystemów wód stojących i płynących, zależności troficzne. Klasy czystości wód. Organizmy wskaźnikowe. Naturalne i antropogeniczne przekształcenia ekosystemów wodnych i od wód zależnych. Cz.2
Ćwiczenie 12: Organizacja biocenoz leśnych i pól uprawnych. Geografia roślin i zoogeografia. Sukcesja ekologiczna. Cz.1
Ćwiczenie 13: Organizacja biocenoz leśnych i pól uprawnych. Geografia roślin i zoogeografia. Sukcesja ekologiczna. Cz.2
Ćwiczenie 14: Sprawdzian z ćwiczeń 8 – 13. Krajobraz jako układ ekologiczny. Metody oceny zasobów przyrody.
Ćwiczenie 15: Zaliczenie ćwiczeń.