Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
NTSS10133o12Rok / Semestr:
2012/2013 zimowyNazwa:
Analiza żywności IKierunek:
Technologia Żywności i Żywienie CzłowiekaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
3Punkty ECTS:
5Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. inż. Agnieszka Tajner-CzopekJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza:
Student po ukończeniu kursu potrafi definiować, objaśniać i scharakteryzować zagadnienia związane z analizą sensoryczną, oceną organoleptyczną, jakością produktów spożywczych oraz normalizacją. Potrafi rozpoznać i wytłumaczyć różnice pomiędzy analizą sensoryczną i oceną organoleptyczną, wskazać warunki w jakich one przebiegają, a także umiejętnie potrafi zaproponować i wybrać właściwą metodę badawczą. Student potrafi opisać metody oznaczania suchej masy oraz wymienić metody oznaczania gęstości, lepkości i kwasowości. Student umie wybrać i rozpoznawać metody oznaczania zawartości białka, witamin oraz składników mineralnych w żywności. Potrafi również zaproponować dobór odpowiedniej metody oznaczania polisacharydów nie-skrobiowych oraz skrobi w wybranych produktach żywnościowych. Student potrafi rozróżniać sztuczne i naturalne barwniki oraz dobierać odpowiednie metody oznaczenia tych związków, a także oznaczania zawartości azotanów III i V.
Umiejętności:
Student potrafi przeprowadzić ocenę organoleptyczną i analizę sensoryczną wybranych produktów żywnościowych. Potrafi przygotować próby do oznaczeń oraz planować i kontrolować przebieg ich oceny. Umie scharakteryzować gęstość, lepkość i kwasowość produktów spożywczych oraz stosować odpowiednie metody oznaczeń. Potrafi umiejętnie dobierać i prowadzić metodę oznaczenia np.: białka, witamin, składników mineralnych, itp. w żywności oraz interpretować uzyskane wyniki badań. Potrafi wskazać na obecność wybranych składników w żywności oraz zaproponować sposób ich oznaczenia oraz wykorzystać możliwości stosowanych urządzeń i aparatów pomiarowych. Student umie tłumaczyć zjawiska zachodzące w czasie przeprowadzanych oznaczeń zinterpretować uzyskane wyniki badań oraz formułować stosowane wnioski.
Kompetencje:
Kompetencje społeczne (postawy):
Student jest zdeterminowany w dążeniu do wytyczonego celu i ma świadomość jak go osiągnąć. Wykazuje kreatywność w podejściu do podejmowanych zadań oraz dbałość o prawidłową i systematyczną pracę. Jest chętny do pracy w zespole i wykazuje otwartość na nowe pomysły oraz koncepcje zespołu. Zdaje sobie sprawę, że współpraca z grupą prowadzi do szybszego uzyskania sukcesu. Wyrażanie ocen nie stanowi dla studenta bariery, przy czy wykazuje wrażliwość na postępowanie zgodnie z zasadami etyki.
Wymagania wstępne:
Chemia nieorganiczna, chemia organiczna, fizyka, matematykaTreści kształcenia:
Znajomość wyposażenia laboratorium badawczego: szkło, odczynniki, aparatura. Zapoznanie z pojęciami analizy sensorycznej, oceny organoleptycznej, jakości i normalizacji. Ocena właściwości fizycznych i chemicznych produktów spożywczych. Oznaczanie zawartości suchej substancji, węglowodanów, białka, tłuszczu w surowcach i produktach spożywczych. Techniki oznaczania składników chemicznych i cech jakościowych żywności przy użyciu specjalistycznej aparatury. Zagadnienia związane z analizą sensoryczną i oceną organoleptyczną produktów spożywczych. Literatura:
1.Tajner-Czopek A., Kita A.: Analiza żywności – jakość produktów spożywczych” Wydawnictwo A.R. Wrocław 2005. 2. Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I.: „Sensoryczne badania żywności”. Podstawy-Metody-Zastosowania. Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków 2009. 3. Pomeranz Y., Meloan C.E.: Food Analysis – Theory and practise. (3-ed). Chapman & Hall, New York. London 1994. 4. Fortuna T., Juszczak L., Sobolewska J.: Podstawy analizy żywności., Skrypt do ćwiczeń., Wydawnictwo A.R. Kraków 1999.Metody oceny:
sprawdziany, zaliczenie części laboratoryjnej, zaliczenie sprawozdań, kolokwia, egzamin pisemnyUwagi: