Katalog kursów ECTS
Szczegóły kursu
Kod kursu:
IGS10376o12Rok / Semestr:
2012/2013 zimowyNazwa:
Algebra liniowaKierunek:
Geodezja i KartografiaTyp studiów:
I st. - inżynierskieRodzaj kursu:
ObligatoryjnySemestr studiow:
1Punkty ECTS:
0Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne):
15 / 30 / 0Prowadzący:
dr hab. Ryszard DeszczJęzyk:
polskiEfekty kształcenia:
Wiedza
Rozumie cywilizacyjne znaczenie matematyki i jej zastosowań. Zna elementy logiki matematycznej.
Zna pojęcie liczby zespolonej. Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody algebry liniowej oraz geometrii analitycznej.
Umiejętności
Potrafi rozwiązywać równania kwadratowe w dziedzinie zespolonej; umie przedstawić liczbę zespoloną w postaci trygonometrycznej i wykorzystać to do obliczania potęg i pierwiastków liczb zespolonych. Potrafi przedstawić funkcję wymierną (ułamek właściwy) w postaci sumy ułamków prostych. Posługuje się pojęciem macierzy, wyznacznika i wektora. Rozwiązuje układy równań liniowych. Wyznacza wartości własne i wektory własne macierzy. Rozróżnia główne typy macierzy. Wyznacza równania płaszczyzn i prostych o zadanych własnościach geometrycznych. Rozróżnia podstawowe typy krzywych i powierzchni. Sprawdza liniową zależność (niezależność) wektorów.
Kompetencje społeczne ( postawy )
Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; postępuje etycznie.
Kompetencje:
Wymagania wstępne:
matematyka w zakresie szkoły średniej – liceum ogólnokształcącego o profilu podstawowym.Treści kształcenia:
Liczby zespolone. Ułamki proste. Macierze, wyznaczniki, układy równań liniowych, twierdzenie Cramera, twierdzenie Kroneckera–Capelliego. wartości własne i wektory własne macierzy. Elementy geometrii analitycznej, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy, iloczyn mieszany. Krzywe stożkowe. Powierzchnie drugiego stopnia, elipsoida, powierzchnie obrotowe, powierzchnie walcowe. Przestrzenie liniowe. Przekształcenia liniowe.Literatura:
1. Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I, PWN Warszawa, 2007; 2. Gewert M., Skoczylas Z., Algebra i geometria analityczna, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław 2011; 3. Gewert M., Skoczylas Z., Algebra i geometria analityczna, Przykłady i zadania, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław 2011; 4. Jurlewicz T., Skoczylas Z., Algebra liniowa, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław 2005; 5. Jurlewicz T., Skoczylas Z., Algebra liniowa, Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław 2005; 6. Jurlewicz T., Skoczylas Z., Algebra liniowa, Przykłady i zadania, Oficyna wydawnicza GiS,
Wrocław 2005; 7. Niczyporowicz E., Krzywe płaskie: wybrane zagadnienia z geometrii analitycznej i różniczkowej, PWN, Warszawa 1991; 8. Bronsztejn I.N., Siemiendiajew K.A., Musiol G., Muehlig H., Nowoczesne kompendium matematyki, PWN, Warszawa 2004.
Metody oceny:
zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników sprawdzianów i ocen bieżących. Egzamin pisemny. Do zaliczenia ćwiczeń oraz egzaminu wymaga się uzyskania co najmniej 50% możliwych do zdobycia punktów.Uwagi:
ćwiczenia w grupach audytoryjnych – rozwiązywanie zadań matematycznych dotyczących kolejnych partii materiału przekazywanego na wykładzie, analiza otrzymywanych wyników.