ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: BŻS10030o11
Rok / Semestr: 2011/2012 zimowy
Nazwa: TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
Kierunek: Bezpieczeństwo Żywności
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 2
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 15 / 0
Prowadzący: dr inż. Joanna Markowska, dr inż. Jacek Markowski, Centrum Kształcenia na Odległość Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, joanna.markowska@up.wro
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza Student ma ogólna wiedzę z technologii informacyjnej, definiuje pojęcia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej, wskazuje i rozpoznaje usługi w mediach informacyjnych, zna zasady obsługi arkuszy kalkulacyjnych, edytorów tekstu, narzędzi grafiki rastrowej oraz narzędzi grafiki wektorowej, zna podstawy baz danych, wymienia przykłady zastosowania oprogramowania specjalistycznego w swojej dziedzinie kształcenia. Umiejętności Student kreatywnie korzysta ze źródeł informacji internetowej i usług w sieciach informatycznych, ma opanowaną naukę i pracę w chmurze, umie formatować dokumenty korzystając ze stylów, projektuje i przeprowadza obliczenia oraz elementarną analizę danych w środowisku arkusza kalkulacyjnego korzystając z formuł, filtrów i modułów graficznych, przygotowuje prezentację ekranową przedstawiającą wyniki własnej pracy także z zastosowaniem aplikacji internetowych, analizuje pod nadzorem zagadnienia problemowe pod kątem wykorzystania narzędzi informatycznych do rozwiązania problemu i uzasadnia wybór narzędzi informatycznych.

Kompetencje: Organizuje, według wskazówek zwierzchnika, pracę zespołu wykorzystując dostępne aplikacje sieciowe. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności w odniesieniu do korzystania i przetwarzania informacji.

Wymagania wstępne: szkolenie w zakresie korzystania z platformy zdalnego nauczania

Treści kształcenia: obsługa aplikacji internetowych, obsługa arkuszy kalkulacyjnych, obsługa edytorów tekstu, obsługa narzędzi grafiki rastrowej, obsługa narzędzi grafiki wektorowej, podstawy baz danych, prawo autorskie w zakresie korzystania i przetwarzania informacji internetowej.

Literatura: 1. P. J. Durka: Cyfrowy świat: jak to działa; 2004, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa. Wersja elektroniczna poprzedniego wydania: http://brain.fuw.edu.pl/~durka/KIC. 2. P. J. Durka: Technologia informacyjna, czyli wszystko co zawsze chciałeś wiedzieć o Internecie i komputerach ale…” 2010 http://brain.fuw.edu.pl/edu/TI:Technologia_Informacyjna/skrypt 3. M. J. Hernandez: Bazy danych dla zwykłych śmiertelników; wyd. III 2004, Mikom, Warszawa. 4. M. Poźniak-Niedzielska, J. Szczotka, M. Mozgawa: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu. Oficyna Wydawnicza BRANTA, 2007 5. R. Williams: Jak składać tekst? Komputer nie jest maszyna do pisania. Helion, 2003.

Metody oceny: udział w ćwiczeniach aktywizujących, udział w forach dyskusyjnych, sprawdziany praktyczne (zajęcia kontrolowane), ocena projektu (praca zespołowa), ocena zadań indywidualnych.

Uwagi: Przedmiot jest prowadzony w postaci kursu blended learning na platformie Moodle. Kurs obejmuje cztery moduły podzielone na bloki tematyczne: • Moduł 1.: Elementy WEB 2.0; participatory culture. Prawo autorskie: licencje internetowe • Moduł 2.: Podstawy technik informatycznych, systemowy interfejs użytkownika, przetwarzanie tekstów, oprogramowanie open source. • Moduł 3.: Procesor tekstu, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, prawidłowa prezentacja treści. • Moduł 4.: Grafika komputerowa: wektorowa i rastrowa, 2D i 3D. Moduły zawierają treści kształcenia, zgrupowane w blokach tematycznych, w postaci prezentacji (84) oraz ćwiczeń motywująco aktywizujących (w formie quizów do samodzielnej nauki). Student bierze aktywny udział w tematycznych, ocenianych listach dyskusyjnych, a także wykonuje zadania indywidualne oraz uczestniczy w pracy zespołowej współtworząc stronę internetową Szczegółowa tematyka ćwiczeń (15 x 2 godz.) 1. Podstawy technik informatycznych, wprowadzenie do pracy w zespołach roboczych, podział na grupy robocze, wybór tematów projektu semestralnego: tematyczna strona internetowa. 2. Prawo autorskie w Internecie: licencje. 3. Systemowy interfejs użytkownika, współdzielenie zasobów. 4. Przetwarzanie tekstów, procesory tekstów. 5. Arkusze kalkulacyjne 1/2. 6. Arkusze kalkulacyjne 2/2. 7. Bazy danych 1/2. 8. Bazy danych 2/2. 9. Grafika rastrowa, aplikacje. 10. Grafika wektorowa, aplikacje. 11. Grafika prezentacyjna. 12. Aplikacje sieciowe1/2. 13. Aplikacje sieciowe 2/2. 14. Zaliczenie projektu semestralnego (poster + prezentacja + publikacja w sieci) 15. Zaliczenie ćwiczeń.