ECTS
Katalog kursów ECTS

Szczegóły kursu
Kod kursu: RSSS10030o13
Rok / Semestr: 2013/2014 zimowy
Nazwa: Zoologia
Kierunek: Ochrona Środowiska
Typ studiów: I st. - inżynierskie
Rodzaj kursu: Obligatoryjny
Semestr studiow: 1
Punkty ECTS: 4
Formy kształcenia (wykłady / ćwiczenia / inne): 15 / 30 / 0
Prowadzący: dr Andrzej J. Woźnica, prof. Leonid Rekovets
Język: polski


Efekty kształcenia: Wiedza: Zna budowę, biologię i ekologię wybranych grup organizmów cudzożywnych ze szczególnym uwzględnieniem bioróżnorodności stawonogów i zwierząt kręgowych. Posiada wiadomości ich oddziaływanie na człowieka i inne organizmy oraz zna rolę jaką pełnią w ekosystemach. Zna sposoby rozpoznania i identyfikowania w sposób praktyczny poznane organizmy, na różnym poziomie ich ewolucyjnego rozwoju. Umiejętności: Student nabywa umiejętności identyfikacji najważniejszych grup zwierząt i oceny ich znaczenia w przyrodzie i gospodarce człowieka na różnym poziomie ich rozwoju. Umie przedstawić sposoby ograniczania ich liczebności, dokonać wyboru odpowiedniej metody ich zwalczania i zapobiegania.

Kompetencje: Kompetencje społeczne: Student wykazuje znajomość i zrozumienie zagadnień związanych z funkcjonowaniem organizmów cudzożywnych w środowisku przyrodniczym oraz sposobami ich zwalczania jak i ochrony. Ma świadomość ważności społecznych skutków działalności w zakresie poznania bioróżnorodności i jego monitoringu, jak i wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stosunku do obszarów cennych przyrodniczo.

Wymagania wstępne:

Treści kształcenia: Budowa i zróżnicowanie morfologiczne bezkręgowców i kręgowców, biologia, sposoby rozmnażania, znaczenie zwierząt w różnych ekosystemach, hipotezy na temat pochodzenia i ewolucji, systematyka, metody badawcze stosowane w zoologii.

Literatura: 1. Dobrowolski K. & Klimaszewski S.M. 1981. Zoologia. WSiP, Warszawa. 2. Hempel-Zawitkowska, J. 2004. Zoologia dla uczelni rolniczych. PWN Warszawa. 3. Jasiński, A. 1973: Zootomia kręgowców. PWN, Warszawa. 4. Jura, Cz. 1996. Bezkręgowce. Podstawy morfologii funkcjonalnej, systematyki i filogenezy. PWN Warszawa. 5. Tomiałojć, L. & Stawarczyk T. 2003. Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany. PTPP, pro Natura. Wrocław.

Metody oceny: Wiedza: Kolokwia na ćwiczeniach po przerobieniu określonej partii materiału. Egzamin testowy po zaliczeniu ćwiczeń. Umiejętności: Ocena analizy i interpretacji zebranych danych, ocena pojedynczych zadań ćwiczeniowych na kolokwium. Kompetencje społeczne: Ocena poprawności doboru informacji i prawidłowa ich interpretacja w odniesieniu do ochrony środowiska.

Uwagi: